CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Besvärliga alger  (läst 1726 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Besvärliga alger
« Svar #10 skrivet: maj 31, 2021, 15:01:18:18 »
Har du mycket alger eller bakterier i vattnet är det inte säkert att det räcker att chockklorera "som vanligt" 3 gånger, du måste mäta halten fritt klor och se till att det kommer till 10 ppm för att det skall vara tillräckligt, har du en så tjock biofilm att det sätter igen poolroboten så är det mycket biologiskt material som skall brytas ned, och det kan kräva kilovis av klor innan du kommit hela vägen.
Jag är långt ifrån säker på att du har hög CYA-halt om du bytte ut så mycket vatten förra året, jag tror mer på stora mängder biofilm som lär kräva väldigt mycket klor innan det har "ätits upp" av kloret.
Flytande klor som natriumhypoklorit (om du kan få tag i det) är mycket snabbverkande och det kan man tillsätta i omgångar kanske 1 liter/gång och sedan kontrollera redan efter ett par timmar om klorvärdet håller sig högt eller om allt klor förbrukats av biofilmen, då är det bara tillsätta mer.

Även jag skulle rekommendera att du borstar golv och väggar innan du börjar chocka poolen med klor igen.
Se också till att PH ligger rätt innan, så att kloret har avsedd effekt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Besvärliga alger
« Svar #11 skrivet: maj 31, 2021, 16:27:46:46 »
Hej,

Bakterier kan kännas och se ut som slem. Dina hjälpkemikalier bidrar också till detta. Helt naturligt. De ska fungera så. Den ena är en polymer som binder till sig små flockar till större. Den andra om den är fast baseras på aluminium som också bildar en geggig lösning.

Men de brukar hamna på botten och i filtret. Inte på väggarna.

Nu vet jag inte hur mycket av detta klor du tillsatt? Men som exempel om du använder ditt klor för att komma upp i 10 ppm fritt klor så genererar det i 18 ppm CYA. Nästa gång lika mycket.

Det har varit många trådar och diskussioner på detta forum genom åren hur spaklor genererar i CYA. Alla dessa beräkningar har varit snäll angående CYA.


Hälften av vikten från ditt klor bildar CYA.
Alltså 1000g ger 500g CYA. På 10000liter blir det 50 ppm CYA.

Din poolrobot gör samma sak som borsten. Den har sönder biofilmen som skyddar bakterierna.

Chock innebär att klorhalten ska ligga högre under en längre tid. Förbrukas den fort kan det betyda att ingen CYA finns om den är öppen med solen som ligger på. CYA skyddar kloret från att brytas ner av solens uv-strålning. Eller så finns det mikrobiologiskt liv som förbrukar kloret.

Då handlar det om att ha en hög klornivå tills halten klor inte minskar under tex. 2h. Lite som Rickard föreslår.

Se klippet;
https://www.troublefreepool.com/threads/shocking-salt-water-pools.190194/

Biltemas snabbklor är på 1kg. Därav räkneexemplet. Du kan lätt räkna ut hur mycket du tillfört.

CYA är ett måste i en utomhuspool utan automatik. Tyvärr så försämrar den klorets verkan som desinfektionsmedel.

Vill du chocka med natriumhypoklorit går det bra med ÖoB:s klorin. Lite låg masshalt bara. Inget jag skulle rekommendera i längden för en poolägare. Blir för dyrt.

Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Besvärliga alger
« Svar #12 skrivet: maj 31, 2021, 16:34:01:01 »
Hej,
Det smög in sig ett litet fel. Här är det ändrat.

Bakterier kan kännas och se ut som slem. Dina hjälpkemikalier bidrar också till detta. Helt naturligt. De ska fungera så. Den ena är en polymer som binder till sig små flockar till större. Den andra om den är fast baseras på aluminium som också bildar en geggig lösning.

Men de brukar hamna på botten och i filtret. Inte på väggarna.

Nu vet jag inte hur mycket av detta klor du tillsatt? Men som exempel om du använder ditt klor för att komma upp i 10 ppm fritt klor så genererar det i 9,1 ppm CYA. Nästa gång lika mycket.

Det har varit många trådar och diskussioner på detta forum genom åren hur spaklor genererar i CYA. Alla dessa beräkningar har varit snäll angående CYA.


Hälften av vikten från ditt klor bildar CYA.
Alltså 1000g ger 500g CYA. På 10000liter blir det 50 ppm CYA.

Din poolrobot gör samma sak som borsten. Den har sönder biofilmen som skyddar bakterierna.

Chock innebär att klorhalten ska ligga högre under en längre tid. Förbrukas den fort kan det betyda att ingen CYA finns om den är öppen med solen som ligger på. CYA skyddar kloret från att brytas ner av solens uv-strålning. Eller så finns det mikrobiologiskt liv som förbrukar kloret.

Då handlar det om att ha en hög klornivå tills halten klor inte minskar under tex. 2h. Lite som Rickard föreslår.

Se klippet;
https://www.troublefreepool.com/threads/shocking-salt-water-pools.190194/

Biltemas snabbklor är på 1kg. Därav räkneexemplet. Du kan lätt räkna ut hur mycket du tillfört.

CYA är ett måste i en utomhuspool utan automatik. Tyvärr så försämrar den klorets verkan som desinfektionsmedel.

Vill du chocka med natriumhypoklorit går det bra med ÖoB:s klorin. Lite låg masshalt bara. Inget jag skulle rekommendera i längden för en poolägare. Blir för dyrt.

Roger

Utloggad dennisd

SV: Besvärliga alger
« Svar #13 skrivet: maj 31, 2021, 22:28:30:30 »
Tack för alla hjälpsamma svar!

Jag har nu borstat rent alla väggar och botten, väntat ett par timmar.
Nu ligger det små slajmhögar över hela botten och jag tänker då att jag ställer in sandfiltret på waste och suger upp allt löst på botten så det inte fastnar nånstans på vägen.

Sen när det är gjort så borstar jag en vända till och gör samma sak igen.
Efter detta så börjar jag ge mig in i kemiträsket igen och stämmer av alla värden igen.

Återkommer med resultat!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag