Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: poolvärmepump ovanmarkpool  (läst 8443 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: poolvärmepump ovanmarkpool
« Svar #40 skrivet: juni 10, 2021, 21:26:35:35 »
Hej,

Leonard du gör alltid korrekta inlägg. Har alltid uppskattat dessa.
Du har helt rätt i ditt inlägg.

Men det borde vara enkelt?

Hjälpte en granne att starta upp deras nya pool. Sand/glas-filtret saknade manometer för att visa trycket i filtret.

Trycket indikerar lite av hur bra filtreringen fungerar.

Kan bero på att de flesta verkar ha glas idag som filtermedia?


Roger


Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: poolvärmepump ovanmarkpool
« Svar #41 skrivet: juni 10, 2021, 21:34:41:41 »
Somliga rådfrågar nog inte ens utan bildar sin egen uppfattning och handlar utifrån den. Detta är förstås rent spekulativt.

Men, en poolpump är trots allt ganska energikrävande relativt normal energiförbrukning i en villa. Och utvecklingen har hitintills gett oss möjlighet att använda frekvensomriktare i tex jord-/bergvärmepumpar kostnadseffektivt sett till totalkostnad för investeringens livslängd. Jag är helt övertygad om att med rätt algoritm kan kan en poolpumps verkansgrad optimeras mot rätt kompromiss mellan optimal värmeväxling, rening och pumpens egna energiförbrukning. Gärna i kombination med en prognos av kommande väderlek och badande baserat på historiskt utfall.
Idag är tekniken relativt ny i sammanhanget och precis som all annan ny teknik är återbetalningstiden för investeringen för lång. Men tack vare pionjärer hjälper de branschen att bli bättre så det så småningom kan utvecklas produkter som även är värda sitt pris.

Långt utlägg som kanske är off tonic men med detta sagt vill jag lyfta på hatten åt dem som sponsrar utvecklingen av bättre produkter.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: poolvärmepump ovanmarkpool
« Svar #42 skrivet: juni 10, 2021, 21:52:30:30 »
Hej,

Kan bara hålla med dig i det du skriver.

Återbetalningskostnad för mina ledlampor i poolen blev 83år.

Värmeåtervinningen i min ventilation är över 100 år för att ta igen investeringen.

Men det var inte det som avgjorde mina val. Vidare varför köper man en fyrtaktare till sin båt istället för en gammal tvåtaktare?

En sak är säker som tråden inte tar upp. Det är kostnaden för vatten. Kommer öka 3-5 gånger de närmaste fem åren för många.

Vatten kommer bli mycket dyrare. Där har poolägare ett ansvar.
Att sköta sitt vatten så att man inte behöver byta detta.

Lyfter också hatten av för de som sponsrar utvecklingen. Funderar bara på vilka som gör det för oss poolägare?

MVH
Roger





Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: poolvärmepump ovanmarkpool
« Svar #43 skrivet: juni 11, 2021, 08:59:51:51 »
OM jag hade en frekvensstyrd cirkpump skulle den få gå på låg hastighet när poolen är täckt, och på högre hastighet när det badas eller städas med dammsugaren, och när jag backspolar.
För oss drar nog cirkpumpen ungefär lika mycket el som värmepumpen gör för att värma poolen, så kan man ha ett lägre flöde stora delar av dygnet så är det ju bra.
Jag spekulerar nog mer i att elpriserna kommer att stiga än att vattenpriserna kommer att skena, men det får vi väl se.

Problemet kan kanske uppstå om man har en poolvärmepump som skall ha ett visst flöde, men spannet mellan min och maxflöde brukar vara rätt stort, och i praktiken spelar det ingen större roll för värmepumpens verkningsgrad hur stor temperaturökningen är över värmeväxlaren så länge man har ett acceptabelt flöde, att det går lite mer än nödvändigt gör absolut ingenting, utan är nog tvärt om bara positivt för verkningsgraden.

Många lurar sig att tro att värmepumpen värmer dåligt om man bara har 0.5 graders deltaT före/efter poolvärmepumpen, men det där är ju bara ett resultat av tillförd effekt och flöde genom växlaren, normalt sett får värmepumpen högre verkningsgrad ju högre flöde man kör, även om deltaT över värmepumpen blir lägre och det till synes "värmer sämre".
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: poolvärmepump ovanmarkpool
« Svar #44 skrivet: juni 11, 2021, 13:07:52:52 »
OM jag hade en frekvensstyrd cirkpump skulle den få gå på låg hastighet när poolen är täckt, och på högre hastighet när det badas eller städas med dammsugaren, och när jag backspolar.
För oss drar nog cirkpumpen ungefär lika mycket el som värmepumpen gör för att värma poolen, så kan man ha ett lägre flöde stora delar av dygnet så är det ju bra.
Jag spekulerar nog mer i att elpriserna kommer att stiga än att vattenpriserna kommer att skena, men det får vi väl se.

<OT>
Med tanke på att man försöker styra över folk att köra elbil så kommer garanterat priserna att stiga. Staten förlorar ju skatteintäkter på minskad försäljning av vanligt bränsle, de pengarna kommer man garanterat se till att man får in någon annanstans.
</OT>

Med en massa elektronik kan man lösa det, genom att ha en flödesmätare som styr en reglerbar ventil så att man får rätt flöde genom VP.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Pumpens

SV: poolvärmepump ovanmarkpool
« Svar #45 skrivet: juni 11, 2021, 20:06:29:29 »
Idag har jag en pump som är på 100 watt till min 6000 liters pool, nästa vecka får vi hem en ny pool på 19 000 liter, och då medföljer det en pump på 230 watt. Så jag funderar på om man ska köra på 100 wattaren när man inte badar, då funkar värmen, och den på 230 watt när man badar, allternativt en 500 wattare som jag får ett riktigt bra pris på. Men smuttast vore ju att ha en pump som man styr födet på  8)

Nån som har testat att köra olika pumpar ?
Pool 6000 liter med M36 pump

Utloggad Erica

SV: poolvärmepump ovanmarkpool
« Svar #46 skrivet: juni 11, 2021, 21:13:56:56 »
Kopplar du två pumpar i parallell så måste båda pumparna förses med backventiler, annars kommer vattnet att snurra i en slinga genom den stillastående pumpen.

Jag har aldrig sett tvåpumpsmodellen av det slag du beskriver med de storlekarna. Vi har två pumpar men det beror på att vi har ett litet sandfilter med tillhörande pump som reserv, för att kunna göra service på vårt ordinarie. Reservfiltret/pumpen är billigaste, enklaste, Harald-Nyborg-modell. Men du hade ju tänkt att ha två pumpar som ordinarie driftform, omväxlande den ena och den andra. Jag har sett en installation med en separat backspolningspump (betydligt större än cirkulations/filter-pumpen) men det var på en betydligt större pool och alla delar i anläggningen var väsentligt större. Men visst borde det kunna fungera ok.

Utloggad qsecofr

SV: poolvärmepump ovanmarkpool
« Svar #47 skrivet: juni 16, 2021, 20:15:59:59 »
Nu har äntligen elektrikern varit här och fixat ett 16a uttag. Körde igång värmen vid 11-tiden och då var temperaturen ca 20 grader. Nu ca 8h senare (hade paus för bad) så ligger vi runt 27 grader. Mycket nöjd än så länge. Man ser ganska tydligt på bilden nedan då jag satte igång värmen :)

Utloggad Fiffi79

SV: poolvärmepump ovanmarkpool
« Svar #48 skrivet: juni 24, 2021, 12:40:48:48 »
Har precis beställt en ovanmarkspool som är 23 kubikmeter 6,1x3,74 o 1,32 djup. O letar värmepump. Är det en inverter den du har köpt? Läst att inverter låter mindre och drar mindre el. Stämmer det?  Behöver värmepumpen stå helt utanför något tak eller så? Hade fundering på att bygga ett litet rum vid kortsidan av poolen. Tänkte bygga in poolen så det kommer vara 1,5 meter altan upptill på kortsidan och där under hade jag tänkt var bra placering för sandfilterpump och värmepump men sen såg jag att den måste stå fritt. Hade tänkt en dörr med staketribbor så inte helt stängd men ändå inte helt öppen. Kan jag ha den där under om jag istället har öppet framtill i höjd med pumpen, dvs bygger staketribbor en liten bit ner men inte hela vägen ner till marken? Har ingen bra plats vid poolen att gömma pumpen annars. Är altan runt huset och poolen ska stå på långsidan av huset.

Altanen är inte byggd än och poolen har inte ankommit så kan inte visa bild :)

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: poolvärmepump ovanmarkpool
« Svar #49 skrivet: juni 24, 2021, 14:27:14:14 »
OT:
qsecofr, skådar jag en poolare som använder Domoticz?
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan