CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poolvärmare samt sandfilterpump till en intex 4.88x4.88x1.2 pool?  (läst 886 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grillen

Hade förra året en Anslut 6kw poolvärmepump från jula till min intex ovanmarkspool på ca 24m3 vattenvolym samt Swim & Fun Sandfilterpump Classic 300. Både pumpen och värmaren var för klena och fick gå dygnet runt och inte ens då orkade filtret rena allt, värmaren värmde bra.

Men nu har vi tänkt uppgradera så att det förhoppningsvis blir enklare att hålla vattnet rent och även slippa ha igång värmaren dygnet runt.

Jag har förbeställt denna värmepump, och det finns säkert miljoner anledningar från alla experter att inte köpa denna. Men budgeten ser ut som den gör och min anslut som då var "skräp" har fungerat felfritt i flera år, så jag chansar på denna.
https://outl1.se/poolvarmepump-12kw

Jag tänkte att jag tar en 12kw istället för 9kw då vi ev kommer skaffa oss en större pool i framtiden och vill då framtidssäkra, eller finns det några stora nackdelar med att köpa en såpass överdimensionerad? Priset är ca 1500kr dyrare mot en 9kw så det är anledningen till att jag väljer den större i dagsläget.

Men sen kommer vi till sandfilterpumpen, vilken pump bör jag köpa till denna pool som klarar jobbet bra? Gärna länkar till produkten eller fullständigt namn så det blir enkelt att hitta.


Sen undrar jag om bypassventil, jag klarade mig att köra utan med min förra värmepump och det kanske hade gett något bättre effekt med en sådan, men måste jag ha en till den större? Läser jag så verkar det vara 50/50 på alla som skriver om att vissa säger nej, vissa säger att det absolut måste. Vad isf är det som gör att jag måste? Blir pumpen värelös utan, isf varför? Kör helst utan om det inte ger någon extremt lägre effekt eller något annat problem så jag slipper så många delar i konstruktionen.

Poolgiganten

Utloggad lillebrormats

  • Pool är livet!
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Världsmetropoolen Sjöbo
  • Antal inlägg: 37
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Bad i Juni, 2020. Inomhuspool 5,5 x 2,6M.
    • Visa profil
Enl, min egna uppfattning kan jag inte se att det skulle vara något problem med den värmepumpen, jag har en "nästan" identisk värmepump som den du beskriver fast av ett annat märke och en lite mindre pool en din. I mitt fall har jag en liten sandfilterpump på 400watt så trots att jag har ett bypass till värmepumpen så skulle jag klarat mej utan den. Men ta inte mitt ord som garant för jag är fortfarande novis. ::)

Denna pump har jag till (saltvatten) pool och pumpen har i princip gått (24/7) sedan förra sommaren.
https://www.hornbach.se/shop/Sandfilterpump-6-0m-h/5881537/artikel-detaljer.html
Platsbyggd inomhuspool med grå & blå mosaik, gaveltrappa och skvalpränna.
Baddjup på 1,5M, vattenfall och djupblå poolbelysning.
Sandfilter, 75W UV-Ljus och solcelldriven saltklorinator.
Värmer med Hydro-Pro 13 vp och solfångare.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag