Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Montera Blue Connect, uv-lampa, vattenlås  (läst 820 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mbn

Montera Blue Connect, uv-lampa, vattenlås
« skrivet: maj 24, 2021, 22:38:02:02 »
Tänkt sätta Blue Connect mellan filter och uv-lampan men skulle det gå att ha den efter lampan? Står inget i manualen uttryckligen om Uv men för dosering står det att man skall ha BC före. Det står också att man inte skall montera på rör som kan bli tomma på vatten, då gäller det att få till ett ”vattenlås” eller ett rör på lägsta nivå i teknikrummet Någon som har kunskap och tips?

Poolgiganten

Utloggad spa_nisse

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 86
  • Total likes: 21
  • Badar helst när det är stjärnklart och kallt ute.
    • Visa profil
SV: Montera Blue Connect, uv-lampa, vattenlås
« Svar #1 skrivet: maj 25, 2021, 12:04:38:38 »
Du behöver inget vattenlås. Så länge poolen är igång så är det vatten i röret. Vid vinterstänging förvarar du Blue Connect i sin fot (med vätska i för att inte förstöra proberna).
Du ska inte sätta den efter automatik eftersom det då gel fel värden när automatiken doserar kemikalier. Om du placerar den före eller efter UV spelar ingen roll då den lampan varken gör till eller från (annat än ett litet hål i din plånbok).

Utloggad Mbn

SV: Montera Blue Connect, uv-lampa, vattenlås
« Svar #2 skrivet: maj 25, 2021, 12:40:28:28 »
Jag har tekniken över vattennivån i poolen så om pumpen är avstängd vid underhåll eller typ strömavbrott kommer just det aktuella röret innan lampan troligen bli tomt. Den enklaste lösningen blir att sätta lampan lägre (under utlopp på filtret och på så sätt få vatten kvar i röret och en bit upp i lampan, nästan som ett vattenlås. Läser man manualen står det att det är att beakta med tomma rör så därför vill jag ha en lösning. En liten reflektion att jag sett många liknande installationer med risk för tomt rör och ganska ofta frågor om felaktiga avläsningar men om det finns en koppling låter jag vara osagt så klart.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag