Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Luftbubblor  (läst 660 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nyburjare

Luftbubblor
« skrivet: maj 14, 2021, 22:45:05:05 »
Brukar vid varje uppstart alltid ha lite luftbubblor i första munstycket efter 15 min försvinner det och luftbubblan under pumplocket blir minimal... så inte denna gång... blir inte av med luften trots kört 60 min. Locket och oringen verkar ok  . Jag har byt till glas istöllet för sand. Påverkar detta ? Kan det bli för rent och för högt vattentryck? När jag ställer läge recirkulation är nästan luftbubblorna borta så på något sätt misstänker jag ändå filtret. Finns det något sätt att få ut all luft i filtret?
Kan varmt vatten göra att lock och oring tätar bättre än kallt vatten på endast 7 grader?? För de var inga bubblor nör jag stängde ner med 27 graders vatten

Finns det avluftningsskruv på manometern eller kan man lossa den under drift o på så sätt avlufta toppen på sandfiltret?

Testade att lossa på manometern. Då pyser det luft vid gängerna.. är de luft som går in eller ut? Är det under eller övertryck i filterbehållaren ??
« Senast ändrad: maj 14, 2021, 23:10:55:55 av nyburjare »

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Luftbubblor
« Svar #1 skrivet: maj 15, 2021, 09:50:30:30 »
På min finns en avluftningsskruv vid manometern.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad nyburjare

SV: Luftbubblor
« Svar #2 skrivet: maj 15, 2021, 10:55:46:46 »
Har ingen på själva manometern , menar du på filtret ? har en Hayward .

Förstår nu att det så klart är övertryck i filtret , men fattar nu med att om Te x locket eller o-ringen inte är 100 tät som kommer ju övertrycket dvs mer luft fylls på efterhand igen i sandfiltret oavsett hur ofta man avluftar ??

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Luftbubblor
« Svar #3 skrivet: maj 15, 2021, 17:46:21:21 »
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad TommyC

SV: Luftbubblor
« Svar #4 skrivet: maj 16, 2021, 14:21:44:44 »
Det brukar alltid komma lite vattendroppar på några ställen innan temperaturen har gått upp. Efter några dagar brukar diverse o-ringar ha svällt lite och tätar. Om man orkar kan man ju smörja o-ringarna med t ex vaselin så kanske man slipper smådroppandet i början och så kanske dom håller lite längre också. Luftbubblan under locket vid pumpens silkorg brukar försvinna inom en timme. Vi har iofs pumprummet under poolen så troligen tar det längre tid med pumpen och luftfickorna högre upp.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag