VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pooltak- räkna på ”besparing”  (läst 3491 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SaraLill

SV: Pooltak- räkna på ”besparing”
« Svar #10 skrivet: maj 11, 2021, 08:38:37:37 »
Dom där "blåa" kan vara svåra att få med på tåget om man är röd  ;D

Ett pooltak kostar en rejäl slant beroende på storlek såklart, tror det är svårt att kalkylera korrekt innan man vet alla förutsättningar tex (hur lång badsäsong vill man ha , hur stor pool, pooltyp etc)
Vårt tak gick på över 1/3 del av vad hela poolbygget kosta (ca 90 000) och dom säger att taket bör hålla minst 15-20 år.
Med andra ord skulle vi behöva spara in ca 5000 kr om året i värmekostnad och kemikalier / tid för städning (vad tar din man i timkostnad?)

Så visst kalkylen är inte helt orimlig om man ska slå ut det på väldigt många år, samtidigt som ett vanligt poolskydd också kostar ett par tusenlappar (som säkerligen inte håller lika länge + vinterplåtar

Jag är helnöjd med valet av att köpa ett pooltak, det enda negativa är att jag personligen tycker dom flesta taken är fula och det är snyggare med andra lösningar.
Men ur praktiskt perspektiv är det kanon om man har barn med säkerhet och att poolen i princip alltid är ren (dammsuger max 2 ggr per år).
Badar ofta sent på kvällarna under taket och det blir som att gå ner i en spaanläggning.

Tack för bra input! Jag tror inte att min man är ute efter att få en total kalkyl där pooltaket lönar sig utan som den blåa person han är vill han ha på papper att ett pooltak är bra på många andra sätt än att det är skönt för mig som latmask att slippa en pooltäckning med hundra stroppar  >rulla< som ska på och av ibland flera ggr per dag.

Vi har en ganska stor pool, den är lagunformad där de bredaste måtten är 5,2m x 8,8m, vi värmer upp den med fjärrvärme till strax under 30 grader från 1 maj till 30 september. I början och slutet av säsongen ser man tydligt hur vi eldar för kråkorna  >ohno>. Vi dammsuger poolen vid uppstart ett par gånger och sedan säkert en gång varannan vecka, vi har inga träd i direkt närhet men det samlas massor av skräp ändå. Nu i pollensäsongen lägger det sig ett lager på poolskyddet som sedan åker ner i vattnet. Vi meckar ganska mycket med kemikalier, pH och klorhalt som strular så jag tycker att vi lägger ganska mycket tid på sånt också. Min man är egenföretagare och konsult så om han slipper dammsuga poolen X antal timmar per sommar så är det ganska många tusenlappar som "sparas in"  :D

Vad har ni för pooltak? Tips på bra och inte svindyra?

Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Pooltak- räkna på ”besparing”
« Svar #11 skrivet: maj 15, 2021, 22:15:41:41 »
Hej,

Pooltak är ett måste om du frågar mig. Man badar mer än dubbelt så mycket iom att du även badar under rak när det är dåligt väder tex. Om man gillar att räkna kan man säga att priset ni betalar per "badtimme" blir lägre under förutsättning att taket inte kostar mer än vad ni redan har lagt ut på poolen.
Hemma hos mig är dessutom manuell städning i princip obefintlig, det behövs helt enkelt inte när det inte kommer in en massa skit. Visst jag har en robot som jag slänger u då och då men mest för att jag har köpt den. Tak ska man ha, punkt.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad TommyC

SV: Pooltak- räkna på ”besparing”
« Svar #12 skrivet: maj 16, 2021, 13:50:28:28 »
Ja, poolens användbarhet förändrades kraftigt till det bättre när taket installerades. Tyvärr lär priset bli högt med en så bred pool. Kanske går det att hitta en lösning med ett fast tak över en del av poolen i kombination med ett mindre, skjutbart tak där ett sådan räcker till.  <hmm>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan