VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur sköter jag min lilla pool?  (läst 14162 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jimmyxn

Hur sköter jag min lilla pool?
« skrivet: juni 15, 2017, 13:46:42:42 »
Hej,

Vi köpte en Lay z spa Vegas på ca 980 liter för några veckor sedan. Vi lade ut plast och träningsmattor i uterummet som vi sedan monterade poolen på, vatten fylldes på och värmdes upp, inga problem så långt. Vattnet kontrollerades med Notor stickor innan första doppet och allt såg bra ut. När vi badat färdigt la vi i 2 klortabletter från Nitor starter settet. Dagen efter badade vi igen och det gick också utmärkt, denna gången la vi bara i 1 koltablett.

Vi är 3 st som badar och vi duschar alltid innan vi hoppar i.

Poolen stod par dagar med cirkulering(tydligen viktigt för att hålla algerna borta) utan värme(höll sig dock ovanför 20 grader). Vi gjorde en ny mätning och denna gången så var det mer tryck i färgerna på stickan efter 15 sek men det såg ändå ut att stämma hyfsat, utom något som hetta "Alkali" som var något högre. Det som var anmärkningsvärt var att färgerna på stickan blev riktigt färgglada efter 30 sek och där förblev dem. När vi bubblade luktade det klart mer klor och plast än tidigare och vattnet blev mer som kolsyra!? Det blev grumligt men försvann när vattnet var stilla? När man duschade kändes det som att man inte hade kvar något "fett" på huden.

Vi är nybörjare på detta så har ingen aning vad vi ska göra härnäst? Kanske ett foto på en ny mätsticka kan vara lämplig att posta? Jag har fått för mig att PH värdet är det som MÅSTE vara rätt annars fungerar inte kloret som tänkt..

Det vi köpte till poolen var ett Nitor starterkit för små pooler där det ingick koltablett, stickor, höj/sänk PH.

Jag har hört något om att använda salt istället som omvandlas till klor för att förenkla hanteringen? ex : https://www.vidaxl.se/e/8718475921431/intex-krystal-clear-eco-saltvattensystem-28668gs?gclid=CjwKEAjw4IjKBRDr6p752cCUm3kSJAC-eqRtJGf4d8F9Xv89Ivck_xUDYckLgovbZhL9JZ1rtZ4nOBoC-KLw_wcB




Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Hur sköter jag min lilla pool?
« Svar #1 skrivet: juni 15, 2017, 14:36:35:35 »
Det som har hänt är att ditt fria verksamma klor har reagerat med smuts i vattnet och oxiderat detta. Då "dör" smutsen och ditt klor reduceras till bundet klor. Bundet klor luktar "klor". Lösningen är att klorera mer, alternativ även chockklorera för att återföra bundet klor till fritt klor.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Jimmyxn

SV: Hur sköter jag min lilla pool?
« Svar #2 skrivet: juni 15, 2017, 19:16:18:18 »
Okay, märkligt, vi har ändå varit väldigt renliga och endast badat 3 gånger. Poolen står med överdra när den inte används.

Iallafall så ska jag alltså slänga i mer klor, så kanske 2-3 tabletter? Och sen vänta någon dag? Kan jag mäta mig till detta på något vis?

Hur är det med allmän rengöring. Sist vi badade så märkte vi att det satt en beläggning på väggar och golv som försvann när man drog med handen över den. Jag misstänker att man ska torka av poolen men hur gör man detta på effektivt vis? Jag har ju sett att det finns mopp liknande saker för botten där man kopplar på en vattenslang men hur gör man med sidorna? Filtret rengörs såklart varje gång man badar.

Utloggad MathiasS

SV: Hur sköter jag min lilla pool?
« Svar #3 skrivet: juni 15, 2017, 19:27:02:02 »
Jag vet inte hur du ska dosera de tabletter du har, jag har försökt hantera en mindre pool tidigare och det gick så dåligt att vi byggde stor pool och skaffade automatdosering, då blev det mycket enklare.

Beläggningen på väggar som jag antar är lite hal är början till påväxt av alger, också ett tecken på för låg klornivå. Detta dör när du klorerar på rätt sätt och ska sedan fastna i filtret när det dör och lossnar från väggen.

Jag förstår kemin bakom det du upplever, men har dåligt med detaljerade råd om hur du går vidare. Grundfelet är att du inte slår ihjäl det som växer i poolen => mer klor.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Jimmyxn

SV: Hur sköter jag min lilla pool?
« Svar #4 skrivet: juni 15, 2017, 19:46:22:22 »
Var ute och tog en titt, vattnet har nu små vita korn på följande vis :

http://i.imgur.com/hQg11bb.jpg

Väggarna känns knottriga som om de är fyllda med samma kort och det känns snarare strävt än glatt.

Såhär ser mätstickan ut efter 15-20 sek :

http://i.imgur.com/NZctpFh.jpg

Färgen är inte helt enligt verkligheten, den gröna är mer grön än svart som på bilden men den är ändå utanför skalan. Så Alk verkar inte alls må bra och vad jag förstår så påverkas den av en kombination av PH och klor(antar att CI är klor?)

Värt att nämna är att vi har ganska mycket kalk i vårt vatten här.

Är det fortfarande mer klor tabletter som ska i? Vi doserar dem genom flottören samtidigt som vi har cirkulation i poolen.



Utloggad osiris

  • Poollärling
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 35
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • OSIRIS GUITAR
SV: Hur sköter jag min lilla pool?
« Svar #5 skrivet: juni 16, 2017, 10:17:02:02 »
Tror du ska köpa snabbklor för att få upp klorhalten istället för mer tabletter (klorhalten ser för låg . Tabletterna brukar lösas upp långsamt och är till för att hålla kloret på rätt nivå under lång tid. Mer tabletter = något högre nivå under lång tid, snabbklor (chockklor) = mycket högre nivå omedelbart.
Intex 4,6 x 1,22, värmepump Invest Living 6 kW - i väntan på att bygga en riktig markpool.

Utloggad Jimmyxn

SV: Hur sköter jag min lilla pool?
« Svar #6 skrivet: juni 16, 2017, 10:27:23:23 »
Okay, då köper jag chockklor och ser om det hjälper. Hur vet man hur mycket man ska hälla i? Och ska man röra runt manuellt?

Är det kanske läge att köpa ett sandfilter?

För att vara på säkra sidan :

Ph = PH värdet
ALK = en kombination av klor och Ph?
CI = Klor
Br = ?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur sköter jag min lilla pool?
« Svar #7 skrivet: juni 16, 2017, 10:36:51:51 »
Alk=Alkalinitet. Goggla, finns mycket att läsa om det. Kort är det en buffert för att normalisera pH till stabilt neutralt läge.
CI står det inte, det står Cl (litet L). Chlorine = Klor
Br = Brom. Alternativ till klor för att desinficera.
Sedan finns det fritt klor och bundet klor, som tillsammans blir totalt klor. Bundet klor ska vara max 50% av fritt klor. Oftast kan man bara mäta totalt och fritt klor, totalt minus fritt = bundet.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Plums

SV: Hur sköter jag min lilla pool?
« Svar #8 skrivet: juni 16, 2017, 11:18:24:24 »
Ph värdet tycker jag ser rätt högt ut. Högt ph kan resultera i kalkutfällning vilket kan vara vad du känner på linern.

Utloggad Jimmyxn

SV: Hur sköter jag min lilla pool?
« Svar #9 skrivet: juni 16, 2017, 12:36:09:09 »
Har partat med Nitor och de är ganska säkra på att det rör sig om kalk precis som vissa av er misstänkte. Deras förslag är att sänka PH värdet, 1 msk per 1000 l sänker 0,1 enhet och det tar ca 60 min innan effekten slaget igenom i vårt fall.

Sen ska vi borsta ytorna vi kommer åt med nylon borste ex diskborste eller poolborste. Ingen sug behövs och inget sandfilter.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag