Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Problem med sandfilter  (läst 5374 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MP1234

Problem med sandfilter
« skrivet: maj 22, 2017, 21:52:40:40 »
Vi köpte i höstas ett hus med inbyggd markpool. Eftersom det var oktober, så använde vi inte poolen alls, utan bara tömde sandfiltret och pumpen på vatten och tog in dem under vintern. Nu när vi börjat rengöra den (den var väldigt smutsig eftersom den inte hade något skydd under vintern), så upptäckte vi ett problem med sandfiltret. I början fungerade det normalt, men under 2 dagar nu så har de börjat komma vatten ur avloppsslangen när vi kör vanlig filtrering. Vi fick till oss att man skulle köra Backwash och Rinse eftersom filtret antagligen är täppt då, vilket vi gjorde flera gången, men det har inte heller hjälpt. Det slutar spruta vatten ur avloppet en liten stund, men sedan börjar det igen. Idag började det även komma ett tjutande ljud ur sandfiltret, vilket är lite skrämmande. Har aldrig haft pool innan, så har väldigt svårt för allt man ska göra, så kan någon hjälpa mig?

Läste runt lite och funderar på om centralventilen behöver rengöras? Hur gör man det isåfall? Eller kan det vara att luft har kommit in i filtret?

Ber om ursäkt för ett så långt inlägg, men hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig!

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Problem med sandfilter
« Svar #1 skrivet: maj 22, 2017, 22:07:41:41 »
Inne i centralventilen sitter det en tryckplatta som tätar med en s k "spindelpackning" mot ventilens hus. Det går att demontera centralventilen för inspektion och rengöring. Spindelpackningen behöver ibland bytas. Kan vara diverse orsaker till att det krånglar.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MP1234

SV: Problem med sandfilter
« Svar #2 skrivet: maj 22, 2017, 22:13:34:34 »
Räcker det bara att jag stänger av pump och filter och skruva av centralventilen för att rengöra spindelpackningen? Eller krävs det att jag först drar ut slangarna som är insatta i sandfiltret innan jag skruvar av ventilen?

Utloggad TommyC

SV: Problem med sandfilter
« Svar #3 skrivet: maj 22, 2017, 22:27:48:48 »
Du behöver inte dra ut slangarna men finns det inte ventiler som går att stänga så kommer det att forsa ut vatten när man demonterar centralventilen. Saknas det ventiler så får man plugga in- och utlopp inne i poolen eller sänka vattennivån till under in- och utlopp före demontering.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MP1234

SV: Problem med sandfilter
« Svar #4 skrivet: maj 22, 2017, 22:32:15:15 »
Okej, tack så hemskt mycket för tipset! Ska testa det imorgon och hoppas att det inte är så krångligt  O0

Utloggad MP1234

SV: Problem med sandfilter
« Svar #5 skrivet: maj 23, 2017, 19:43:45:45 »
Nu har jag rengjort spindelpackningen och den såg hel och fin ut. Men fortfarande sprutar det vatten ur avloppsslangen när jag kör filtreringen. Det tjutande ljudet har lugnat ner sig en del, men verkar som att ännu mer vatten sprutar nu..
Vad skulle de annars kunna vara, någon som har en aning eller som haft liknande problem??

Utloggad TommyC

SV: Problem med sandfilter
« Svar #6 skrivet: maj 23, 2017, 19:48:07:07 »
Hmm, kanske för dålig spänst i fjädern som trycker plattan mot ventilhuset. Det kan vara bra att ta lite bilder på sandfiltret och övrig utrustning och lägga in här. Då är det större chans att någon ser något oväntat som inte är som borde vara.  <hmm>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MP1234

SV: Problem med sandfilter
« Svar #7 skrivet: maj 24, 2017, 16:46:59:59 »
Nu har jag öppnat upp centralventilen igen och tagit kort. Tycker allt verkar som det ska, och inget verkar skadat.

Har en ny fundering. Är det möjligt att det är stopp i inloppsslangen och att det orsakat att vattnet dras tillbaka och går ut genom avloppsslangen istället? Jag testade att "skölja" inloppsslangen med vatten och det kom bara tillbaka ut, och inte igenom hela slangen. Verkar som att finns ett litet tryck ur själv inloppet när jag kollar i poolen, men inte en tillräckligt tryck fullt ut. Är detta möjligt? Hur skulle man isåfall kunna åtgärda detta?

Utloggad TommyC

SV: Problem med sandfilter
« Svar #8 skrivet: maj 24, 2017, 20:22:00:00 »
Ja, då har du nog lokaliserat felet. Om det är stopp mellan sandfiltrets utlopp och inloppen i poolen så skulle det kunna göra att det läcker mellan tryckplattan och spindelpackningen och pressas ut vatten i avloppet.

Principskiss på poolens cirkulationssystem här: http://www.pahlen.se/poolguiden/installationsexempel/

Är det 50 mm PEM-slang till och från poolen? Något främmande föremål kan ha fastnat i slangen.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MP1234

SV: Problem med sandfilter
« Svar #9 skrivet: maj 24, 2017, 20:48:51:51 »
Jag antar att de som gjorde poolen använde en enklare variant. Den svarta slangen går från bräddavloppet, och den blåa går är inloppsslangen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan