CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Gjuta eller Lecablock i väggarna?  (läst 24831 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zek

SV: Gjuta eller Lecablock i väggarna?
« Svar #30 skrivet: mars 11, 2007, 20:20:55:55 »
Vill du hellre ha epoxifärg än kakel ?? eller är det så mycket billigare ?
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Poolgiganten

Utloggad Jimpan

SV: Gjuta eller Lecablock i väggarna?
« Svar #31 skrivet: mars 12, 2007, 11:14:01:01 »
Nä, det handlar inte om pengarna, inte för alla, och inte alltid! Det finns folk som prioriterar olika!

Man brukar prata om 8 st grundläggande behov som ska tillgodoses innan köp sker, på vilken nivå vart och ett av dessa ligger är helt individuellt, ibland ligger ekonomi högst, ibland image, någon annan kanske har bekvämlighet som största/viktigaste behov, dock skall alla 8 behov vara tillfredsställda innan köp sker!

Håller helt med. Om alla grundade sitt poolköp på priset skulle ju alla också köpa sin pool hos t.ex J&F. Nu gör de ju inte det utan Sv Pool, Poolkungen och Folkpool säljer ju en hel del trots att deras pooler kostar 3-4 ggr så mycket som J&F. 

Helt klart väljer folk kvalitèt framför ett billigt pris. Skall poolen se lika fin ut om 20 år? Eller ska man behöva laga, göra om köpa nytt efter bara 1-2 år? Skillnad på 0,8 mm liner och 0,25 mm om man säger så.


Utloggad Poolnicke

SV: Gjuta eller Lecablock i väggarna?
« Svar #32 skrivet: mars 12, 2007, 19:59:08:08 »
Tycker att man alltid skall söka lägsta pris oavsett kvalitet. Det är hela poängen med en marknadsekonomi att sund konkurrens skall ge oss köpare så lågt pris som möjligt så att våra pengar räcker till mycket.

Men att jämföra pooler med olika egenskaper är något helt annat. En J&F pool kan man aldrig jämföra med en pool från tex svenska poolfabriken om man ser priset som avgörande för köp.

Om man däremot väljer mellan två exakt likadana pooler från olika leverantörer så vore det vansinnigt att köpa den dyrare poolen om man inte har andra motiv än att bara köpa pool.

Så fortsätt att pressa priset. Tycker själv att min budget på 4000 för en automatisk pooltäckning kan ge vissa leverantörer, som tar 50 000 för motsvarande funktionalitet, något att tänka på. Men det är klart min lösning blir nog som en J&F i kvalitet. Men det är svårt att förklara vad de 46 000 kr kan leverera extra.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Gjuta eller Lecablock i väggarna?
« Svar #33 skrivet: mars 12, 2007, 22:50:33:33 »
Men priset är ju inte det enda som bestämmer, tänk dig t.ex att du hittar rätt pool, rätt pris, med leverans maj 2011, om du inte vill vänta på den poolen får du öka priset lite för att leveransbehovet ska bli uppfyllt.
Det är väldigt vanligt att man tror att det lägsta priset är avgörande, det är det inte, inte för någon faktiskt.

Marknadsekonomi är väl inte lägsta pris, marknadsekonomi är att konkurrera på lika villkor med de USP som man är bäst på, och det kan ju vara vad som helst som helst som marknaden vill ha!

Din pooltäckning verkar spännande, men ska du jämföra priser med köpta varianter får du ta med kostnader du har, eller borde räkna med, du vet: äpple vs äpple!
Kostnader att räkna med kan bl.a vara: R&D, mtrl-kost, pers-kost, prod-kost, lokal-kost, drift-kost, OH-kost, kalkylränta, skatter, leverans-kost, kapital-kost och det finns säkert fler, vi ska heller inte glömma vinsten som ett företag behöver.
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Poolnicke

SV: Gjuta eller Lecablock i väggarna?
« Svar #34 skrivet: mars 13, 2007, 07:12:24:24 »
Att man  försöker nischa sig med en unik sales pitch som jag gissar att du menar är ett sätt att komma  runt marknadekonomin och  skapa ett monopol. Har man monopol så kan man ta ut en otrolig  marginal. fråga tex vin &  sprit som omsätter  5 ggr så mycket/anställd  som tex  microsoft gör.

Min R&D bedrivs  i  duschen, bilen och framför tvn  ;)  Mao odebiterbar tid. Iom  att  jag  kommer att använda standarkomponenter så behöver jag bara räkna in inköpstid på mindre än en timma. Produktionskostnaden kommer att begränsas till en timma att sy fast pressen. Installation tillkommer både på mitt projekt  och mina konkurrenters ;D

Lokalkostnaden är mitt garage och den är hanterbar. Har så pass bra logistik  att kalkylräntan är försumbar osv.
Mellan tummen och pekfingret så borde ett automatpaket inte  kosta mer än  10 000 -  15 000.

Hmm din  firma som levererar i Maj 2011 behöver lite logistikhjälp  :o

 8) Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Gjuta eller Lecablock i väggarna?
« Svar #35 skrivet: mars 13, 2007, 07:25:46:46 »
Jo, jag vet vad du talar om, men det är bara så svårt att jämföra ideellt arbete med lönearbete när det gäller totalkost, men om du skulle få betalt i duschen, debitera hyra för garaget....

jag känner företagare som säger att diverse ny produktionsförbättrande åtgärder är inget för dom pga "vår personal är ändå här!"

Inte är det väl planekonomi att erbjuda marknaden en produkt/tjänst-egenskap som marknaden vill ha? är den bra överlever man, om inte: adjöss!

Ps. Firman har bra och billig logistik
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad zek

SV: Gjuta eller Lecablock i väggarna?
« Svar #36 skrivet: april 07, 2007, 22:52:04:04 »
Efter mycket övervägande lutar det åt liner även för mig, och jag kikar lite på ISO-sten från Pooldoktorn, jag vill ha en pool på 4x8m ena ändan blir helt nergrävd och den andra ca 80cm ovan mark, kräver detta nägon speciell konstruktion stödmurar eller liknande ? i så fall kanske det är lättare att6 mura i leca i alla fall synpunkter ??
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag