CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Har jag gjort en tankevurpa? Eller har jag rätt?  (läst 1322 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hans_L

Har jag gjort en tankevurpa? Eller har jag rätt?
« skrivet: juni 02, 2016, 23:35:48:48 »
Behöver lite experthjälp för att räkna ut ungefär hur mycket elräkningen kommer bli i sommar. Då jag inte litar på mitt eget huvud så frågar jag er ;)
Min brillix 100 drar 1,5 kWh om jag fattat rätt. Det är ca 1.50 kr i timmen vid drift?

Min pump drar 550 w. Alltså drygt 50 öre i timmen?

Har jag rätt så långt?

Idag har jag pumpen på dygnet runt för att vp ska ha poolen varm på morgonen. Kommer kanske börja köra med timer sen men just nu hela dygnet. Det borde alltså bli 550x24=13200. Alltså drygt 13 kr per dygn?

Vp vet jag inte hur mycket den går men jag  tog i och räknade på 8 timmar. Den går troligtvis mindre men bättre att räkna högt. 8 timmar per dygn borde bli 8x1500=1200. Alltså ca 12 kr?

Summan per dygn borde alltså bli 25.

Min månadskostnad borde alltså bli 25x31=775.
Jag tycker det låter väldigt billigt med 800 kr i månaden men klagar såklart inte om det stämmer :)

Hur mycket drar vp när den inte arbetar utan väntar på att tempen ska sjunka?

Risken finns att jag har räknat helt åt hel##te fel ;)

Enormt tacksam om det finns nån som orkar läsa allt samt räkna lite :)

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Har jag gjort en tankevurpa? Eller har jag rätt?
« Svar #1 skrivet: juni 03, 2016, 08:27:06:06 »
Nej om förutsättningarna stämmer så har du räknat ganska rätt, utom att du fick en nolla för lite på ett ställe - 8x1500 är 12000, inte 1200... Sedan är ju frågan:drar din cirkulationspump verkligen 550 W ? Var kommer den siffran ifrån ? Om det är från elmotorns märkskylt så blir det lite fel. Elmotorer märks efter den effekt de kan avge till motoraxeln, inte efter förbrukad effekt. Eftersom ingen elmotor har 100 % verkningsgrad så blir förbrukningen lite högre. En traditionell elmotor i den storleksklassen har en verkningsgrad runt 70 %, så förbrukningen vid full last på motorn blir alltså 0.55/0.7 = 0.786 kW. Å andra sidan kanske inte motorn går fullt belastad - det beror ju på din pump, mottryck, filter, ledningar o.s.v. och gör den inte det så drar den ju mindre energi också. Skall du sedan räkna på verklig kostnad får du kolla ditt elavtal - vad du betalar per kWh med alla olika tillägg (skatter, elcertifikat m.m.). I många fall varierar dessutom priset både med årstid och med tid på dygnet.

Utloggad nyburjare

SV: Har jag gjort en tankevurpa? Eller har jag rätt?
« Svar #2 skrivet: juni 03, 2016, 09:04:04:04 »
Vi betalar bara 0,67 kr/Kw, fast avtal i 2 år inkl alla avgifter ! när det var som värst tror jag vi låg på 1,45 :(

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Har jag gjort en tankevurpa? Eller har jag rätt?
« Svar #3 skrivet: juni 03, 2016, 09:12:38:38 »
Det är faktiskt otroligt billigt att ha pool om man värmer med värmepump.
Vill man ha full koll på förbrukningen så kan man dessutom installera en elmätare på matningen till anläggningen: http://www.energibutiken.se/sv/elmatare/209-elmatare-3-fas-med-trippmatare.html
(Min webbshopp)
Men det är klart, det kostar en månadsförbrukning att få koll.  ;)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Hans_L

SV: Har jag gjort en tankevurpa? Eller har jag rätt?
« Svar #4 skrivet: juni 03, 2016, 09:28:04:04 »
Tack för svaren!!
Då var jag inte helt ute och cyklade, skönt :)

Erica det stod 550 w på infoskylten på själva pumpen. Men skiljer det så lite så var det inte så noga. Det skiljer inte många kronor i slutändan.

Tack så mycket för hjälpen!!

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Har jag gjort en tankevurpa? Eller har jag rätt?
« Svar #5 skrivet: juni 03, 2016, 16:54:34:34 »
Jag kör från förste maj till siste september
4x8m pool med pooltak och cirka pumpen på 750w kör jag 13h/dygn vp står inställd på 31 grader. Jag har avräkningsmätare på både cirk och vp.
Brukar ligga på ca 2000 kWh för cirka och 1800 kWh för vp. Så ca 4000 kr för 5 månaders drift. Skall kanske tillägga att jag bor i Skåne
// Johan
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag