CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vattenproblem i saltpool  (läst 3296 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fredrikr

Vattenproblem i saltpool
« skrivet: augusti 13, 2015, 18:34:54:54 »
Hej!

Jag är ny här. Tyckte det verkade vara rätt ställe att söka hjälp.

Vi blev med saltvattenpool när vi köpte hus i höstas.

Förra ägaren sade att han brukade slå i en 25 kg-säck salt varje vår. I manualen för saltklorinatorn står det att salthalten skulle ligga mellan 0.3% och 0.4%. Min första mätning med teststicka visade en salthalt på 0.17%. Jag räknade lite (Poolen är 8x4x1.3 m = 41.6 m3) och kom fram till att det nog snarare skulle tillsättas 94 kg salt. Jag tillsatte saltet, fick igång klorinatorn, dammsög och chockklorerade eftersom det hade hunnit bli algangrepp, och efter det funkade poolen väldigt bra. Eftersom jag just chockklorerat och klorhalten låg på 10 ppm (mot ca 1 ppm som manualen rekommenderar) så ställde jag klorinatorn på lägsta produktionen.

Efter cirka två månader fick vi ett nytt algangrepp. Jag hade aldrig ställt upp klorinatorn igen, och dessutom slutat med de regelbundna mätningarna av klorhalt mm. Jag dammsög bort algerna, chockklorerande igen, men lät nu klorinatorn stå kvar på "normal" nivå. Vattnet blev klart och fint, och vi började bada igen.

Nu, ca tre veckor senare, ser vattnet inte alls roligt ut. Se bifogad bild. Det ligger och flyter som en massa små öar av något vitt. "Öarna" sugs in i bräddavloppet, men den totala mängden minskar ändå inte, så de bildas igen någon annanstans, eller går rakt igenom filtret.

Nu gjorde jag nya mätningar. Salthalt: 0.13%, klor: 10+ ppm (skalan för mätstickan slutar vid 10), alkalinitet och pH ligger på rätt nivå enligt mätskalan.

Vattentemperaturen håller vi på 28 grader.

Så till några konkreta frågor:

Är det klor som samlas som öar på vattnet, eller vad?

Kan det stämma att salthalten är så låg? Saltklorinatorn har en varningslampa för för låg salthalt, men den lyser inte. Man kan dock inte skruva upp klorproduktionen så mycket, skalan har ca 12 lysdioder men högst ca 4 kan jag få att lysa. Jag trodde inte heller att några större mängder salt skulle förbrukas under en säsong.

Något annat jag borde kontrollera eller göra?

Tack på förhand,

Fredrik

Poolgiganten

Utloggad Mickelin

SV: Vattenproblem i saltpool
« Svar #1 skrivet: augusti 14, 2015, 19:29:20:20 »
Vet inte vad det vita är, men en sak kan jag säga: saltet förbrukas aldrig. Du ska bara behöva tillsätta nytt salt när du har tillsatt nytt vatten.

Utloggad ProfessorP

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Borås/Sverige
  • Antal inlägg: 45
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • Mina poolproblem
SV: Vattenproblem i saltpool
« Svar #2 skrivet: augusti 23, 2015, 20:48:35:35 »
Det vita skulle kunna vara salt som utfälls i och med att klorhalten är så hög. Saltet löses ju upp i natrium och klorjoner och har du redan en hög klorhalt så kanske inte kloret i saltet kan lösa sig och så bildas det utfällningar av salt. Men det är bara en teori.
JF storpool 3,6x7 m
0,5 hkr Brilix cirkulationspump
45 kg sandfilter m glas
Powerline poolvärmepump
Min poolsida: http://flensburgs.se/poolen.html

Inte poolkungen

  • Gäst
Inte poolkungen
SV: Vattenproblem i saltpool
« Svar #3 skrivet: juni 16, 2021, 16:40:06:06 »
Hej, kom du fram till en lösning på ditt problem?

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Vattenproblem i saltpool
« Svar #4 skrivet: juni 16, 2021, 19:46:11:11 »
Hej,
Ska försöka besvara det senaste inlägget genom att besvara det första.
Se kommentarer i rött.


Hej!

Jag är ny här. Tyckte det verkade vara rätt ställe att söka hjälp.

Vi blev med saltvattenpool när vi köpte hus i höstas.

Förra ägaren sade att han brukade slå i en 25 kg-säck salt varje vår. I manualen för saltklorinatorn står det att salthalten skulle ligga mellan 0.3% och 0.4%. Min första mätning med teststicka visade en salthalt på 0.17%. Jag räknade lite (Poolen är 8x4x1.3 m = 41.6 m3) och kom fram till att det nog snarare skulle tillsättas 94 kg salt.

Stämmer ganska bra med dina beräkningar.

Jag tillsatte saltet, fick igång klorinatorn, dammsög och chockklorerade eftersom det hade hunnit bli algangrepp, och efter det funkade poolen väldigt bra. Eftersom jag just chockklorerat och klorhalten låg på 10 ppm (mot ca 1 ppm som manualen rekommenderar) så ställde jag klorinatorn på lägsta produktionen.

Kanske dumt? Bättre att hålla en hög klornivå en längre tid. Vidare vilken typ av klor används vid chock? Alla är inte lika bra.

Efter cirka två månader fick vi ett nytt algangrepp. Jag hade aldrig ställt upp klorinatorn igen, och dessutom slutat med de regelbundna mätningarna av klorhalt mm. Jag dammsög bort algerna, chockklorerande igen, men lät nu klorinatorn stå kvar på "normal" nivå. Vattnet blev klart och fint, och vi började bada igen.

Alltid regelbundna mätningar oavsett automatik eller klorinator utan automatik.

Nu, ca tre veckor senare, ser vattnet inte alls roligt ut. Se bifogad bild. Det ligger och flyter som en massa små öar av något vitt. "Öarna" sugs in i bräddavloppet, men den totala mängden minskar ändå inte, så de bildas igen någon annanstans, eller går rakt igenom filtret.

Nu gjorde jag nya mätningar. Salthalt: 0.13%, klor: 10+ ppm (skalan för mätstickan slutar vid 10), alkalinitet och pH ligger på rätt nivå enligt mätskalan.

Kloret och saltet förbrukas. Det enda som kan få saltet att förbrukas är backspolning eller att något förbrukar det bildade kloret. Då förbrukas också saltet. Kan vara alger eller bakterier. Vilket betyder att något mikrobiologiskt liv förökar sig i vattnet.

Vattentemperaturen håller vi på 28 grader.

Så till några konkreta frågor:

Är det klor som samlas som öar på vattnet, eller vad?
Troligen döda bakterier och/eller alger.

Kan det stämma att salthalten är så låg? Saltklorinatorn har en varningslampa för för låg salthalt, men den lyser inte.

Bra fråga. Vad mäter salthalten (konduktivitet)? Speglar inte behovet av den jon som klorinatorn behöver (kloridjoner).

Man kan dock inte skruva upp klorproduktionen så mycket, skalan har ca 12 lysdioder men högst ca 4 kan jag få att lysa.

Beror troligen på att kloret förbrukats i ditt vatten. Sitter i de döda mikroorganismerna. Alltså borta.

Jag trodde inte heller att några större mängder salt skulle förbrukas under en säsong.
Se föregående.

Något annat jag borde kontrollera eller göra?

Tack på förhand,

Alltså,
Mikroorganismer förbrukar ditt klor och klorinatorn kan inte ge tillräckligt med desinfektion pga. detta. Detta sänker ditt salts klornivå. Detta som gör fritt klor som desinfektion.
 
Troligen visar din klorinator konduktivitet som salthalt? Därav att den inte varnar för låg salthalt?

Dina mätningar visar sanna värden angående klorid.

Med vänlig hälsning
Roger



Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag