VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Rengöring av filter?  (läst 35944 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harriboy

Rengöring av filter?
« skrivet: maj 24, 2015, 18:18:36:36 »
Hej!
Efter tre veckor så var det dags att byta filter enligt säljaren.
Jag spolade av filtren och fyllde en 10 liters hink med vatten och tillsatte filterrengöring. Filtren låg i hinken i ett dygn.
Tog upp filtren och spolade av dessa med varmvatten med hårttryck.
Nu till min fråga!
Filtren ser väldigt skitiga ut trots att jag har följt anvisningarna samt att microfiltret luktar surt.
Filtren har legat nu ute i solen så att de torkar ordentligt.
Man ska ju använda dessa filter om igen efter ca 3 veckor.
Ska dem se lite gula ut efter första bytet trots att de legat i filterbad?
Tacksam för svar och idéer!
Mvh
Harri


Poolgiganten

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Rengöring av filter?
« Svar #1 skrivet: maj 30, 2015, 12:26:45:45 »
Filter som blir färgat kommer alltid vara färgat, jag rengör mitt enbart med högtryckstvätt, rengör på en gång när du tar dän det, låt det inte torka! Sedan ba sätta tillbaka det direkt.
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Egon

  • Gäst
Egon
SV: Rengöring av filter?
« Svar #2 skrivet: maj 30, 2015, 14:47:59:59 »
Jag brukar spola av dem och köra dem i diskmaskinen. Har kört samma engångsfilter i över ett år nu och det funkar bra.

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Rengöring av filter?
« Svar #3 skrivet: maj 30, 2015, 16:37:43:43 »
Diskmaskinen har jag inte prövat ;P Blir dom vita igen då? lr fortfarande färgade?
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Rengöring av filter?
« Svar #4 skrivet: maj 31, 2015, 02:04:29:29 »
Använd ALDRIG högtryckstvätten till att rengöra filtret, då du direkt förstör filtrets media .

Alla filtertillverkare avråder från detta då du förstör filtrets egenskaper och förstör helt strukturen på filtermediet som då inte kan ta hand om de finaste partiklarna.

Använd ett pulverbaserad filterrengörings medel och blötlägg filtret i minst 12 timmar, spola sedan av filtret med rikligt med vatten hälsat med ett filterrengörings verktyg typ FilterFlosser eller liknande.

När filtret är helt rent så ska du låta det torka helt, så att filtermediet får tillbaks sin ursprungliga struktur.

Ha alltid 2 set filter så att du direkt stoppar i ett nytt set när du plockar upp dina filter för rengöring. Sen har du tid att rengöra ditt smutsiga filter och låta det torka tills dess det är dags att byta och rengöra filtren igen, då håller dina filter länge och kan göra sitt jobb på ett bra sätt.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Rengöring av filter?
« Svar #5 skrivet: maj 31, 2015, 07:33:31:31 »
Man förstör inte filtret då det är ett jävla tryck i en pump som pumpar 10kubik i timmen ;) Aldrig förstört något filter med högtrycken. Hittar aldrig några "Fina partiklar" i mitt riktbara utblås med jätte små hål :D Flödar lika bra genom vv varje år, alltså inge skit som sitter där heller.
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Utloggad Erica

SV: Rengöring av filter?
« Svar #6 skrivet: maj 31, 2015, 09:00:43:43 »
Man förstör inte filtret då det är ett jävla tryck i en pump som pumpar 10kubik i timmen ;) Aldrig förstört något filter med högtrycken. Hittar aldrig några "Fina partiklar" i mitt riktbara utblås med jätte små hål :D Flödar lika bra genom vv varje år, alltså inge skit som sitter där heller.

Nej de riktigt fina partiklarna kan du inte se med blotta ögat - de är för små. De kan i större mängd synas som en lätt grumling av vattnet. De lär inte fastna i dina munstycken heller, SÅ små hål lär du inte kunna ha.
Trycket från cirkulationspumpen är kanske 1-2 bar. Trycket från en högtryckstvätt är 80 - 200 bar beroende på vad du har för sort och storlek. Det går alltså inte att jämföra de två trycken alls. Men sedan beror ju påfrestningen från högtrycket helt på hur nära du håller själva munstycket. Går man inte för nära så håller kanske materialet. Trots detta låter metoden ganska riskabel.

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Rengöring av filter?
« Svar #7 skrivet: maj 31, 2015, 21:13:17:17 »
I de flesta spabad så dras aldrig vatten genom filtersystemet annat än på lågfart eller med en separat cirkulationspump, har du en 2 farts pump som sköter cirkulationen, så brukar det i de flesta baden sitta en magnetventiler som gör att när du slår på högfart så sugs den största delen av vattnet inte genom filtersystemet utan går direkt från insugsventilerna vid golvet direkt genom pump till Jets, när du sedan slår av högfarts läget på pumpen så stängs magnetventiler som känner av flödet och allt vatten går då via filtersystemet igen.

Detta är för att filtren inte är gjorda för att klara så stora flöden som blir när pumparna går på högfart.

Det finns ju en anledning till varför filtertillverkarna inte rekommenderar högtryckstvätten, och det är för att man förstör filtrets egenskaper att ta fast de finaste partiklarna då du trycker upp större håligheter i filtret med en högtryckstvätt eller med pump på högfart, det finns till och ned filter som sugits ihop och deformerats av vattenflödet då magnetventiler havererat.

Så jag skulle ändå säga att man ska vara försiktig med sina filter, då håller de länge och gör sitt jobb på bästa sätt.

Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad Harriboy

SV: Rengöring av filter?
« Svar #8 skrivet: maj 31, 2015, 22:00:23:23 »
Hej igen!
När mina filter hade torkat så försvann sura lukten.
Men filtren är lite missfärgade samt att mellan  filterblad finns kvar lite hårstrån och lite torrt ludd kan man säga.
Jag spolade av filtren efter att de legat i en hink med filterrengöring med duschslangen med hårdaste trycket varmt vatten.
Är det så att det blir så att man inte får bort allt med vattentrycket?
Jag har försiktigt försökt att ta bort alla hårstrån med en topps.
Är det rätt eller är jag för petig?
Är det en bra grej att köra i diskmaskinen?
Jag är väldigt tacksam att ni alla är så angagerade och hjälpsamma av er. Tack!
Mvh
Harri

Egon

  • Gäst
Egon
SV: Rengöring av filter?
« Svar #9 skrivet: juni 01, 2015, 06:37:23:23 »
Jag har testat flera olika filter-rensprodukter som varit skitdyra och räckt till en behandling. Proceduren har varit omständlig och tagit lång tid. Jag förstår att dessa produkter nog är optimala för sitt syfte men om en diskkudde för 1:- nästan (eller helt) gör samma jobb som en flaska för 179:- så är mitt val enkelt.

När jag hade ett par filter som egentligen skulle bytas ut så hade jag inget att förlora på att köra dessa i diskmaskinen. Då maskindiskmedel är bland det starkaste rengöringsmedlet som finns i de flesta hem löser det också smuts och fett i dessa filter.

Jag brukar börja med att spola av dem i varmvatten och borsta lite med en mjuk diskborste för att få bort envisa partiklar. Sen kör jag ett tvåtimmarsprogram i diskmaskinen som går upp till 70 grader. Jag har testat lite olika "kuddar" med tvättmedel men ingen större skillnad där. Missfärgningar har jag inte haft några direkt men det spelar ju ingen roll då mina filter sitter dolda.


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan