VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Sandfilter  (läst 1043 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Viper

Sandfilter
« skrivet: april 04, 2019, 13:22:03:03 »
Hej på er alla. Vad har ni för erfarenhet av livslängden på sandfilter? Jag har ett Astral 300kg filter som nu har börjat fukta under. Inga läckage från in eller ut rören. Filtret är nog ca 15 år gammalt.
« Senast ändrad: april 05, 2019, 08:07:31:31 av Viper »

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Sandfilter
« Svar #1 skrivet: april 05, 2019, 02:18:59:59 »
Jag har bara goda erfarenheter av sandfilter vad det gäller livslängd. Hittills har jag aldrig behövt byta ut ett sådant. Det enda filter som havererat för oss,över många år och olika pooler, var ett diatomitfilter, fast skall man vara noga var det inte själva filtret som havererade utan backspolningsventilen - den gav upp totalt och eftersom den inte fanns som reservdel den gången blev det ett filterbyte.

Utloggad Viper

SV: Sandfilter
« Svar #2 skrivet: april 05, 2019, 08:09:08:08 »
Okay, skall ta och tömma ur sanden I filtret och försöka ta reda på varför det blir lite fukt/vatten under filtret

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Sandfilter
« Svar #3 skrivet: april 05, 2019, 10:04:03:03 »
Säker på att det inte bara är kondens?
Jag har mitt teknikrum inomhus och tidigt på säsongen (typ nu) är temperaturskillnaden stor mellan poolvatten&rums - temperatur vilket ger lite kondens på rör, pump & sandfilter.
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad Viper

SV: Sandfilter
« Svar #4 skrivet: april 05, 2019, 12:31:41:41 »
Kan nog vara så att det är kondens bara, skall följa upp detta mera noggrant I år, har varit såhär nu I några år.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan