VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Thermopool 3,5x7x1,5 Gaveltrappa Magnelis och Ocean Midnight Liner  (läst 11655 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Magnus78

Så har då turen kommit till oss att bli med pool.
Vi har offert på en 3,5x7 Thermopool med insides gaveltrappa,pooltak, och maskinrum.
Tänkte påbörja gropen nästa helg, lite beroende på när leksaken https://www.proffsmagasinet.se/laserinstrument/bygg-och-rotationslaser/paketerbjudande/leica-rugby-640-rotationslaserpaket--- kommer.

Efter att ha läst handboken som finns på Oceanums hemsida så har jag ett par initiala frågeställningar/tankar :D


1. I offerten ligger det en post för måttanpassad liner som jag då antar är anpassad efter gaveltrappan som är en Magnelis 4-steg 3,5m. Innebär detta att den inte kommer behöva platssvetsas, utan det går att montera den själv "som vanligt"?

2. Eftersom vi kommer gräva ned poolen 1000mm på det grundaste stället (kommer stå i en slänt som skapades när huset byggdes) och således blir en mark-hybrid så kommer vi vara tvungna att bocka armeringsjärnen redan vid gjutning i plattan istället för att borra och fästa med kemankare.  Har för mig att MathiasS kommenterat att de skall bockas upp 600mm. Ingenstans i handboken nämns detta. Dessutom så saknar jag CC-måtten för de vertikala järnen. Så utan några block att utgå ifrån känner jag mig lost just nu :)

3. Kan det verkligen stämma att det går åt: 40x6 meter 10mm armeringsjärn och 62x6 meter 12mm med maskinrummet inräknat? Känns ju onekligen rätt mycket :D

3. Vad är den "perfekta" placeringen av inloppen när man har en trappa utefter kortsidan?

4. Hur placerar man belysningen? 2st RGB-LED ingår i offerten.


Hälsningar,
Magnus

« Senast ändrad: augusti 27, 2019, 11:33:48:48 av Magnus78 »

Poolgiganten

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Thermopool 3,5x7 blå mosaik-liner
« Svar #1 skrivet: juli 01, 2019, 15:08:31:31 »
Byggde en Thermopool för 5 år sedan så har det hyfsat färskt i minnet.

1. Det låter som att den är fabrikssvetsad och monteras som vanligt. Min platssvetsade kostade 65´med arbete + material så den posten borde inte finnas med i din offert.
2. Jag borrade i efterhand då min pool är helt nedsänkt i marken men finns med i nedanstående anvisning, dock ej exakta mått.
3.a  Det är mycket armeringsjärn och skall vara det så siffran stämmer säkert.
3.b  Om de skall sitta i trappan kan man använda förlängningsrör till inloppen för att slippa en inbyggd skarv, annars kan de monteras på långsidan.
4. Så att de ej bländar där ni mest sitter vid tända lampor.

Monteringsanvisning:
http://www.familjenlindstrom.se/images/poolforum/Monteringsanvisning_Thermopool.pdf
« Senast ändrad: juli 01, 2019, 20:43:16:16 av ByggaNytt »
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Thermopool 3,5x7 blå mosaik-liner
« Svar #2 skrivet: juli 01, 2019, 15:16:13:13 »
Armering enligt Manual ovan:



Armering till min pool:


4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad Magnus78

SV: Thermopool 3,5x7 blå mosaik-liner
« Svar #3 skrivet: juli 01, 2019, 19:32:13:13 »
Byggde en Thermopool för 5 år sedan så har det hyfsat färskt i minnet.

1. Det låter som att den är fabrikssvetsad och monteras som vanligt. Min platssvetsade kostade 65´med arbete + material så den posten borde inte finnas med i din offert.
2. Jag borrade i efterhand då min pool är min helt nedsänkt i marken men finns med i nedanstående anvisning, dock ej exakta mått.
3.a  Det är mycket armeringsjärn och skall vara det så siffran stämmer säkert.
3.b  Om de skall sitta i trappan kan man använda förlängningsrör till inloppen för att slippa en inbyggd skarv, annars kan de monteras på långsidan.
4. Så att de ej bländar där ni mest sitter vid tända lampor.

Monteringsanvisning:
http://www.familjenlindstrom.se/images/poolforum/Monteringsanvisning_Thermopool.pdf

Tack för hjälpen! Kommer nog fler frågor på vägen!

Nedan bifogade bilder är nog bevis på att jag kan ro det här projektet i land ;-)

Utloggad Magnus78

SV: Thermopool 3,5x7 blå mosaik-liner
« Svar #4 skrivet: juli 07, 2019, 14:15:31:31 »
Så. Då har vi dragit igång! Regnet kan man inte göra något åt. Så vi gör så gott vi kan  O0

Tänker jag rätt som kopplar in nya dagbrunnen i befintlig dränering, och sedan högre upp borrar upp för dräneringen runt poolen samt avlopp från teknikrummet? Om det visar sig att vatten står kvar så får jag köpa en dränpump.

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Thermopool 3,5x7 blå mosaik-liner
« Svar #5 skrivet: juli 07, 2019, 18:21:28:28 »
Tänker jag rätt som kopplar in nya dagbrunnen i befintlig dränering, och sedan högre upp borrar upp för dräneringen runt poolen samt avlopp från teknikrummet? Om det visar sig att vatten står kvar så får jag köpa en dränpump.

Jag kopplade ihop poolens dränering nära botten på dräneringsbrunnen, borrade sedan ett hål lite högre upp (strax under betongplattan för poolen) som jag anslöt till det befintliga husets dagvatten (slipper då ha en dränkpump).



« Senast ändrad: juli 07, 2019, 18:25:54:54 av ByggaNytt »
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad MathiasS

SV: Thermopool 3,5x7 blå mosaik-liner
« Svar #6 skrivet: juli 10, 2019, 07:07:22:22 »
Tycker det är lite svårt att entydigt tolka ”koppla in nya dagbrunnen i befintlig dränering”?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Magnus78

SV: Thermopool 3,5x7 blå mosaik-liner
« Svar #7 skrivet: juli 11, 2019, 21:28:25:25 »
Tycker det är lite svårt att entydigt tolka ”koppla in nya dagbrunnen i befintlig dränering”?

Jag har köpt en ny dagbrunn(2 meter svart 400mm-rör) som jag nu har satt i ett av hörnen i anslutning till teknikrummet. Köper en till brunn imorgon och sätter i anslutning till befintlig dränering runt garaget. Kopplar sedan in den nya brunnen med denna befintliga dränering. Så är i alla fall planen.

Utloggad Magnus78

SV: Thermopool 3,5x7 blå mosaik-liner
« Svar #8 skrivet: juli 11, 2019, 22:07:47:47 »
Efter tre dagar med en liten 2.2-tonnare insåg jag att det inte skulle funka. Fick hyra en större maskin och köra bort massorna med schaktbil. Tog två hela dagar att tömma gropen på massor. Passade på att lasta upp 10 ton på schaktbilen och tippa ner i gropen.

Första riktiga orosmolnet har tornat upp sig... Kar stött på grundvatten 5-10cm under schaktbotten. Marken är som gungfly och det har börjat sippra fram på sina ställen. Grävde lite djupare vid ett av hörnen där vi ska ha teknikrummet och satte ner en dagvattenbrunn med hål i botten. Tanken är att avloppet från teknikrummet skall gå hit först, och sedan ansluta till ytterligare en brunn. Har tippat tre skottkärror i gungflyn men gruset bara försvinner när man går på det :-/

Några idéer på vad jag kan göra? Min spontana tanke är att köra på som vanligt. Fylla upp med 8-16 så det är jämnt i schaktbotten. Sedan fortsätta med 200mm 8-16, padda med sex överfarter. Sätta form och gjuta. Tanken här är att konstruktionen kommer vila på leran, och så länge poolen är fylld med vatten kommer den stanna kvar i gropen...

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Thermopool 3,5x7 blå mosaik-liner
« Svar #9 skrivet: juli 12, 2019, 10:18:37:37 »
Det verkar vara knepiga markförhållanden och rådet brukar vara att ta ut en geotekniker.

Liknande fråga:
https://www.byggahus.se/forum/threads/markfoerhallanden-med-vat-lera-och-intraengande-sjoevatten-toers-vi-bygga.340350/
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan