VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan

Omröstning

Rösta på alternativen

Poolstore-design
Lagun-design
Poolstore-design men med förlängt 2:a steg istället för 1:a steget
Lagun med integrerad trappa
 

Författare Ämne: Hjälp med design pooltrappa  (läst 4128 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
Hjälp med design pooltrappa
« skrivet: april 18, 2015, 16:27:56:56 »
Hej vi har poolbygge i fullgång 10,5x3,5m och har fastnat lite på design av vår gaveltrappa. Skulle gärna vilja ha er input på våra tre design förslag.

Förslagen ligger i bifogad PDF. I korthet är detta alternativen:
Förslag 1 är Poolstores design på gaveltrappa.
Förslag 2 är att vi bygger en "lagun" med 50cm vattendjup och en smalare trappa de sista två stegen. (De som har lagun verkar väldigt nöjda)
Förslag 3 är Poolstore design men istället förlängt 2:a steg för att få hyllan djupare

(Edit: lagt till nytt förslag)

Förslag 4: Ny variant på Lagun förslaget med annan trappa

Jag har bifogat, PDF kika gärna och kom med feedback. Noter att vi vill behålla de 9,1m för att få lite längd att simma på 
« Senast ändrad: april 19, 2015, 09:22:05:05 av Castrol »
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Poolgiganten

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Hjälp med design pooltrappa
« Svar #1 skrivet: april 18, 2015, 22:09:41:41 »
Vi har alla olika preferenser och önskmål,  men personligen hadde jag tenkt till en gång till, och funderat på om jag inte skulle vilje ha en GT hylla/soffa om jag bygde en såpass stor pool.
Jag angrar inte på att jag gav lite längd till fördel för en soffa.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Hjälp med design pooltrappa
« Svar #2 skrivet: april 18, 2015, 23:52:58:58 »
Apropå GT-hylla, det är ju det som är tanken med dessa tre förslag, att skapa en yta där man kan sitta. I förslag är sittytan antingen det förlängda steget i trappan (56cm) eller i upp på "lagunen".

Hur tänker du när du menar GT-hylla, som en helt fristående bänk eller?
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Hjälp med design pooltrappa
« Svar #3 skrivet: april 28, 2015, 23:18:01:01 »
Ursäkta mitt sena svar, män jag fick inte med mig din följdfråga. Här har du lite av mina tankar, som jag själv funderade mycket runt i samband med mitt bygge.
- Om du först skal sitta i en pool, så vill du antagligen sitta nere i vattnet. Om svaret är ja, behövs ett vattendjup på 45-50cm.
- Om du skal sitta i poolen och njuta med familjen och goda vänner, vill ni sitta på rad och räcke, eller vill ni sitta så ni ser den ni talar med? Om svaret er att se varan, måste nödvändigas designat lite annorlunda än en rak hylla.
- Vill du ha en plats att sitta, eller vill du ha en plats att sitta gott? Om svaret är att du vill sitta gott, så fundera på hur många fåtöljer eller soffor du har suttit i som har en sits som er i rak, med en rygg som träffar sitsen med 90 grader, som också är rak som du har tyckt har varit skön att sitta i. Inte så många antagligen., eller hur.

Själv önskade jag skapa en trevlig del av poolen där jag kan sitta gott, och njuta tillsammans med vänner och familj, som jag både skulle kunde se och höra. Det blev en u-formad lösning för min del, med ungefär 45 cm vattendjup med lutande sits, och lutande rygg.

Bifogar bild, antagligen enklare än att försöka beskriva hur det blev.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Hjälp med design pooltrappa
« Svar #4 skrivet: maj 01, 2015, 11:08:14:14 »
Tack Je det blir enligt Förslag 4. Poolväggar staplade redan och trappa/lagun uppmurad i Leca. Vattendjupet i Lagunen blir ca 45cm

Skall funder på om man vill luta väggen lite för att få bättre ruggstöd
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan