CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poolpump Strömförbrukning vs flöde?  (läst 1074 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
Poolpump Strömförbrukning vs flöde?
« skrivet: maj 19, 2018, 16:07:56:56 »
Har har vattenfalls smartplug på min poolpump, för att enkelt kunna stänga av vid rengörning grovfiler, backspolning samt för att kunna scheemalägga den och ändra enbart on / off vid värmning.
Jag har märkt att min pump diffar ungefär 100w, det är en 750w pump, får ut ungefär 630w max, och vid mycket skräp i ytstimmer, grovfilter, lr när det behövs backspolas, har watten sjunkt ca 100 w.

Jag tappar 140w, från 600-460w genom att köra ner allt vatten till vv med 32mm pem, istället för 50mm slang,  jag har en intex patronfilter pump kopplad efter sandfiltret, som vattnet går igenom innan vv, dock har jag mätt med filtret i, och utan, blir samma sak. Dock läcker ena slangkopplingen en aning när vattnet körs igenom.
Tappar tryck och flöde så inni helvete på detta, känns knappt som att köra sin gamla intex 250w pump.
Sedan vet jag ej hur mycket vv stryper, skall inte skylla allt på 32mm slang. sedan är det ju upp till 20m fram och tillbaka.
Någon annan här som gjort liknande mätningar?
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Poolgiganten

Utloggad Thomas-

SV: Poolpump Strömförbrukning vs flöde?
« Svar #1 skrivet: maj 19, 2018, 19:37:49:49 »
Intressant.

Har separat elmätare för poolpump/chlorinator och har liknande problem med flödet stundtals (tror det beror på sandfiltret), efter backwash så funkade det bra idag.

Ska koppla in counter och börjar mäta förbrukningen och ska kolla om det korrelerar med dåligt flöde.

Utloggad largab

SV: Poolpump Strömförbrukning vs flöde?
« Svar #2 skrivet: maj 20, 2018, 00:20:27:27 »
Pumparna är ju av centrifugaltyp. Vid lägre flöde så utförs ett mindre arbete
Effekten P är proportionell mot Q*H dvs flöde * uppfodringshöjd (Tryck)
Då flödet går mot noll så går också axeleffekten mot noll.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag