CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Värmaren går oavbrutet, Rimligt ??  (läst 8295 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Pool-Janne

  • Gäst
Pool-Janne
Värmaren går oavbrutet, Rimligt ??
« skrivet: augusti 24, 2013, 15:13:56:56 »
Hej. Rätt ny på det här..
Saken är den att jag har en Astral AC10 värmare som uppvärmning. När högsommaren var här (26-28 grader) jobbade den max 2 timmar för att få upp maxtempen som jag ställt på 27 grader. Nu när dags-temperaturen sjunkt (22-23 grader) så går värmaren 6-8 timmar för att få maxtemp. På morgonen har jag 25 grader i poolen, soltäcke naturligtvis, när jag kommit hem från jobbet så ligger pool-tempen på 26,5 grader och värmaren jobbar på. Poolen är nedgrävd och ligger på ca 26 kubik. Är inte värmarna mer effektiva än så här ??? Tacksam för svar,
Mvh Janne

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Värmaren går oavbrutet, Rimligt ??
« Svar #1 skrivet: augusti 24, 2013, 16:13:30:30 »
Värmaren är nog effektiv, men det går rätt mycket energi för att hålla en pool varm.
Vår pool (se signatur) kräver ca 50-100 kWh/dygn, beroende på väder, för att hålla 31 grader.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Värmaren går oavbrutet, Rimligt ??
« Svar #2 skrivet: augusti 24, 2013, 16:15:48:48 »
Problemet inte att värmaren inte är effektiv (om det nu inte är något fel på den). Problemet är att ditt soltäcke inte isolerar tillräckligt bra.

Vår värmepump gick max 5 timmar idag. Den är ställd på 31 grader och värmer då till den mäter 32 grader på inkommande vatten. Pooltak ger bra isolering och gör att vi nu tappar bara 1,5 grader under natten trots den höga vattentemperaturen och ner till ca 9 grader utomhustemperatur kl 5-6 på morgonen.

Om du har för dålig isolering uppåt så värmer du hela värden. Värmarens effektivitet är en annan sak, den mäts som förhållandet mellan effekten du får ut och den du stoppar in. Med stor avkylning behöver du en gigantisk värmepump och det bli jättedyrt. Skaffa istället ett pooltak eller annat överdrag som isolerar bättre.  O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Pool-Janne

SV: Värmaren går oavbrutet, Rimligt ??
« Svar #3 skrivet: augusti 24, 2013, 16:45:06:06 »
"...ett annat övedrag som isolerar bättre.."  Jag som trodde att om man köpte en dyr "bubbelplast" skulle räcka.. Vad väljer man för överdrag som inte kostar skjortan ??? Antar att ett tak skulle gå på 60k-80k..

Jag tappar bara 2 grader under natten med plasten trots att temperaturen sjunker ner till 10 grader. Så ni menar att 5 graders ute-temp skulle göra en sån stor skillnad för värmaren dagtid ??

Utloggad TommyC

SV: Värmaren går oavbrutet, Rimligt ??
« Svar #4 skrivet: augusti 24, 2013, 17:21:24:24 »
Ja, bra bubbelplast isolerar ju ganska bra. Pooltaket isolerar lite bättre och ger även bättre uppvärmning av solen än bubbelplast.

Hur stor vattenvolym har du i poolen och vilken uteffekt ger värmepumpen?

Vi värmer 31 kubikmeter vatten med 9,2 kW så det är lite överdimensionerat vilket jag inte ångrar.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Värmaren går oavbrutet, Rimligt ??
« Svar #5 skrivet: augusti 24, 2013, 17:43:54:54 »
"Bubbelplasten" är bättre än en ren plastfolie (typ presenning) och framför allt hindrar den ju att man får avdunstning från ytan, vilket tar MASSOR av energi. Energimängderna som Rickard anger låter höga, men då är det ju långt uppe i norr och 31 grader i poolen. Vi har numera inomhuspool och den drar inte tillnärmelsevis sådana energimängder ens med byggnadsuppvärmning och avfuktning inräknade. Inte ens mitt i kallaste vintern (ja kall för här då, vi bor ju inte i Norrland !).

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Värmaren går oavbrutet, Rimligt ??
« Svar #6 skrivet: augusti 24, 2013, 18:48:49:49 »
Hej! Pooltak är nog bra men det är ju inte gratis precis!
Hur lång tid i förhållande till lite högre elförbrukning
tar det innan pooltaket är betalt? Kan nog köra rätt många år.
Det är lätt o säga men de kostar ju lika mycket som en pool
skulle kanske vilja ha men inte dagsläget mkt pengar.
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Värmaren går oavbrutet, Rimligt ??
« Svar #7 skrivet: augusti 25, 2013, 09:24:05:05 »
Du måste ha en isolering som ligger över ytan, inte på, för att förhindra avdunstning. Avdunstningen avtar när luftfuktigheten har stigit till 100% och det är från avdunstningen som värmen avgår.


Det billigaste "taket" är väl Zabra som också isolerar väldigt bra. Alternativet är en täckning med rör som ligger ovanpå pooldäcket. Båda kostar minst ett par tre 10-tals tusen beroende på storlek...
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Erica

SV: Värmaren går oavbrutet, Rimligt ??
« Svar #8 skrivet: augusti 25, 2013, 09:44:05:05 »
Du måste ha en isolering som ligger över ytan, inte på, för att förhindra avdunstning. Avdunstningen avtar när luftfuktigheten har stigit till 100% och det är från avdunstningen som värmen avgår.

Det där stämmer inte. En täckning som flyter på ytan förhindrar avdunstning minst lika bra som en ovanför. Detta under förutsättning att det inte kommer vatten på täckningens ovansida. Vi har en täckning som flyter på vår inomhuspool, det fungerar utmärkt (inomhus så märks ju ev. avdunstning direkt på rummets luftfuktighet). Men som sagt, kommer det vatten ovanpå blir det något helt annat. Därför gäller det att vara försiktig när man lägger på den, allt vatten på ovansidan betyder avdunstning av det vattnet och medföljande ökad fukt i rummet och energiförluster.
« Senast ändrad: augusti 25, 2013, 11:09:33:33 av Rickard »

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Värmaren går oavbrutet, Rimligt ??
« Svar #9 skrivet: augusti 25, 2013, 11:12:11:11 »
Min erfarenhet från de som använder bubbelplast på pooler utomhus är att de väldigt ofta har vatten på sig.
Naturligvis efter bad, olika mycket beroende på hur noggrann och försiktig man är när man lägger över den, men även efter regn.
Ju äldre dom blir desto sämre flyter de dessutom.
Åldringen sker säkert mycket långsammare om man har inomhuspool.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Värmaren går oavbrutet, Rimligt ??
« Svar #10 skrivet: augusti 25, 2013, 14:23:30:30 »
Min erfarenhet från de som använder bubbelplast på pooler utomhus är att de väldigt ofta har vatten på sig.
Naturligvis efter bad, olika mycket beroende på hur noggrann och försiktig man är när man lägger över den, men även efter regn.
Ju äldre dom blir desto sämre flyter de dessutom.
Åldringen sker säkert mycket långsammare om man har inomhuspool.

Jo att de försämras med åren stämmer ju. Vi har haft denna poolen i drygt 10 år nu och vi är inne på det andra överdraget. Nu köpte vi rakt ingen toppkvalitet, så någon stor kostnad var det inte, men de varar inte för evigt. Så småningom börjar de läcka eller sjunka lite grann, då får man byta.

Utloggad Pool-Janne

SV: Värmaren går oavbrutet, Rimligt ??
« Svar #11 skrivet: augusti 25, 2013, 16:44:03:03 »
Idag gick värmaren "bara" 5 timmar, för två ynka grader, trots att den står mitt i solen. Utetempen runt värmare var 27 grader. Såg också att skillnaden på in o ut vattnet var 3 grader. Är det för stor skillnad ??

Utloggad FlyHigh

SV: Värmaren går oavbrutet, Rimligt ??
« Svar #12 skrivet: augusti 25, 2013, 21:26:08:08 »
Detta kan säkert variera en del mellan värmepumpar, men i manualen till min står det att tempskillnaden inte bör överstiga 2 grader för då minskar effekten.

En tanke kan vara att det går så lite vatten genom värmaren så det inte värms tillräckligt många liter/h. Ökar man flödet så kanske inte uppvärmingen minskar proportionerligt och då värms poolen fortare?

Annars har jag ungefär samma förutsättning och resultat som dig. Värmepumpen går nästan hela tillåtna tiden som har varit 7-8h (kör båda pumparna med timer i år, nästa år mer styrt med tidur osv). Jag har 27 som måltemp och ca 25m3 vatten. Kollar jag på pumpen brukar den dock ingående temp vara 27 i slutet av dagen (den slår ifrån vid 28).

/Erik
/Erik S
Byter ut rund 3m ovanmarkspool mot nedgrävd 6*3 plåtpool med romansk trappa våren/sommaren 2013. Länk till vår byggblog finns i min profil.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Värmaren går oavbrutet, Rimligt ??
« Svar #13 skrivet: augusti 26, 2013, 05:40:14:14 »
Tempskillnaden mellan in/ut har inget att göra med hur många liter vatten den hinner värma.
Det har att göra med att gasen som kompressorn arbetar med skall hinna kylas lagom mycket för att värmepumpen skall få optimal verkningsgrad.
Egentligen borde de ha tempmätning på gas och vätskeledningarna i "kylprocessen" istället, ca 5-7 grader är optimalt för en värmepump med R407C som köldmedia.
Har man R410A spelar det mindre roll, då kan man köra med större vattenflöden (lägre deltaT på vattensidan).
Dock, kör man onödigt högt flöde genom värmeväxlaren kan man få ett onödigt högt slitage på själva växlaren.
En så liten deltaT som 2 grader är svår att fastställa utan att ha parade precisionstermometrar, vilket inte sitter i värmepumparna.
De allra flesta värmepumpar har en inbyggd flödesvakt, blir vattenflödet för lågt stannar värmepumpen, eller så startar den helt enkelt aldrig.

Rent generellt får man nog högre verkningsgrad ju mer poolvatten man låter passera värmepumpen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Pool-Janne

SV: Värmaren går oavbrutet, Rimligt ??
« Svar #14 skrivet: augusti 27, 2013, 17:07:43:43 »
På min värmare kan jag avläsa "Coil temp in system 1" och "Coiltemp in system 2". Vad är detta ?? Har det något med kylprocessen som du nämner ?? Kan även avläsa " Ambient temp", kan nån förklara vad som menas...

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Värmaren går oavbrutet, Rimligt ??
« Svar #15 skrivet: augusti 28, 2013, 07:05:56:56 »
Coil temp är troligen temperaturerna i kylprocessen, men det är svårt att säga utan att veta vad de visar (vilken temperatur).
Ambient temp är väl utomhustemperaturen, eller rättare sagt, lufttemperaturen vid värmepumpens luftintag.
Bygger man in värmepumpen för mycket kan ambient temp bli avsevärt mycket lägre än den egentliga utetempen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Pool-Janne

SV: Värmaren går oavbrutet, Rimligt ??
« Svar #16 skrivet: augusti 30, 2013, 16:52:12:12 »
Kollade temperaturerna idag.. "Coil 1" låg på 7, "Coil 2" låg på 25 och "Ambiant" låg på 15...Tillägga att det är en regnig lite kylig dag..

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag