CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hjälppump?  (läst 8507 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bozton

  • Blommigt bälte i Intexpoolologi
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 292
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Pool ja-ha...oj då..
    • Visa profil
SV: Hjälppump?
« Svar #10 skrivet: augusti 07, 2013, 22:35:47:47 »
C_olsson
Var kommer måttet på att pumpen ska kunna trycka vattnet  2m ovanför panelerna från?

Jag har inte samma paneler men har laborerat en del själv med olika flöden och själv kommit fram till att min panel fungerar bäst med ett så högt flöde som möjligt.

Jag har kopplat min panel efter sandfiltret. Eftersom mitt sandfilter går mellan 08:00 till 19.30 så har jag ändå samma flöde i solfångaren hela dagen.

Kopplar man ett T-stycke före sandfiltret så kommer det inte påverka flödet till solfångaren om sandfiltret går eller ej.
Intex Ultra Frame 488x122cm, Sandfilter, 
VP G&J P20

Tidigare egenkonstruerad, egenbyggd
solvärmepanel 300m / 16mm PEM + cirkulationspump

Poolgiganten

Utloggad c_olsson

SV: Hjälppump?
« Svar #11 skrivet: augusti 07, 2013, 22:48:18:18 »
C_olsson
Var kommer måttet på att pumpen ska kunna trycka vattnet  2m ovanför panelerna från?

Jag har inte samma paneler men har laborerat en del själv med olika flöden och själv kommit fram till att min panel fungerar bäst med ett så högt flöde som möjligt.

Jag har kopplat min panel efter sandfiltret. Eftersom mitt sandfilter går mellan 08:00 till 19.30 så har jag ändå samma flöde i solfångaren hela dagen.

Kopplar man ett T-stycke före sandfiltret så kommer det inte påverka flödet till solfångaren om sandfiltret går eller ej.

Jag använder Texsun El Nino solfångarmattor och dessa är konstruerade för ett tryck på 0.2 bar och ett maximum på 0.3 bar. 0.2 bar motsvarar 2 meter. För att testa maxtrycket så gör man som manualen beskriver att man lyfter slangen och ser vilken höjd över mattorna den slutar leverera vatten.


Utloggad Bozton

  • Blommigt bälte i Intexpoolologi
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 292
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Pool ja-ha...oj då..
    • Visa profil
SV: Hjälppump?
« Svar #12 skrivet: augusti 08, 2013, 00:03:01:01 »
-Ah ,,
-Se där.

Vet du hur mycket dom ger i L/h ?
Hur stor skillnad får du mellan primär och sekundär sida på din konstruktion under bra omständigheter respektive en molnig dag?
Intex Ultra Frame 488x122cm, Sandfilter, 
VP G&J P20

Tidigare egenkonstruerad, egenbyggd
solvärmepanel 300m / 16mm PEM + cirkulationspump

Utloggad c_olsson

SV: Hjälppump?
« Svar #13 skrivet: augusti 08, 2013, 00:49:55:55 »
-Ah ,,
-Se där.

Vet du hur mycket dom ger i L/h ?
Hur stor skillnad får du mellan primär och sekundär sida på din konstruktion under bra omständigheter respektive en molnig dag?

Har inte mätt ännu eftersom installationen inte är helt klar, t.ex. skall slangarna förläggas på rätt plats och rörisolering skall till (det är ca 15 meter slang mellan solmattornas utlopp och poolen så det måste isoleras för att det inte skall kallna för mycket på vägen). Flödet verkar ligga i storleksordningen 6-8 liter/minut.

Jag har tidigare använt solmattorna på marken och de värmde poolen (ca 16 kubik) från 20 till ca 25 grader en solig dag trots att de inte hade optimal placering. Nu är de flyttade till ett friggebodstak där de inte är i vägen.

Mattorna är alltså fyra stycken Texsun El nino mattor på totalt 7.2 kvadrat. Eftersom det finns plats kvar på taket så hade jag tänkt komplettera med två mattor till, men de är svåra att få tag på till rimliga priser då de är slut nästan överallt.

Utloggad Bozton

  • Blommigt bälte i Intexpoolologi
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 292
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Pool ja-ha...oj då..
    • Visa profil
SV: Hjälppump?
« Svar #14 skrivet: augusti 08, 2013, 01:24:48:48 »
Tack för ditt svar.

Då förmodar jag att du med ligger på ca 2-5 grader ökning mellan primär och sekundärsidan då flödet är undefär det samma som jag har och uppvärmningen / dag med.
Intex Ultra Frame 488x122cm, Sandfilter, 
VP G&J P20

Tidigare egenkonstruerad, egenbyggd
solvärmepanel 300m / 16mm PEM + cirkulationspump

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag