CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Solfångare El Nino, Bästa kopplingen?  (läst 8402 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Jönsson

  • Gäst
Daniel Jönsson
Solfångare El Nino, Bästa kopplingen?
« skrivet: juni 12, 2013, 11:00:09:09 »
Hej på er!

Har köpt 2 st El Nino-mattor till min ovanmarkspool på 6500 liter.
Har funderat en hel del kring inkopplingen och blir inte riktigt överrens med mig själv. För reningens skull vill man ju helst att pumpen ska gå dygnet runt, man vill ju dock inte att El Nino ska gå dygnet runt utan endast när solen är framme. Har ni någon bra lösning på detta? Jag har tänkt följande:

1. Sätta en elektronisk timer på pumpen vilket gör att pumpen endast går från 10.00 - 19.00 d.v.s. under soltimmarna. Fördelar med denna är att jag inte behöver göra något manuellt alls, nackdelen är att pumpen går 9 timmar per dygn bara. En annan nackdel är att El Nino kommer användas även under regniga och molniga dagar.

2. Sätta någon sorts avstängare på 12 mm rören för att blockera bort vatten från solfångarna och samtidigt öppna bypassen i El Nino helt. Nackdel är att detta blir manuellt arbete och svårt att styra om man sitter t.ex. på jobb :)

3. Endast använda sig av bypass som sitter i el-nino. Räcker detta för att styra om flödet eller kommer där ändå gå flöde in i mattorna?

Jag har bifogat med en bild på system.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

MVH

/Daniel

Poolgiganten

Utloggad Ubbe

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Automatiseringsingenjör - LMT Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Solfångare El Nino, Bästa kopplingen?
« Svar #1 skrivet: juni 12, 2013, 13:28:56:56 »
Jag tror att bästa alternativet är nr 2.
Öppnar du bara by-passen enligt nr 3 så borde en del av vattnet gå igenom solmattorna också.
Jag hade nog även satt en timer för pumpen då det känns onödigt att köra pumpen dygnet runt, men det beror förståss även på vilken kapacitet du har på pumpen samt storlek på pool, vattnet ska ju omsättas ca 3-4 ggr/dygn.

Finns ju även automatik till detta enligt nedan.
http://www.primastar.nu/Solfangare%20Automatik.htm


Ubbe
J&F Storpool 7,3x3,6 -2010
Värmepump Luxlama LX09H -2013
Byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5399.0

Heyman

  • Gäst
Heyman
SV: Solfångare El Nino, Bästa kopplingen?
« Svar #2 skrivet: juni 12, 2013, 13:32:23:23 »
Jag har en Intex 12 kubik som jag värmer med 4 mattor. Styr enbart med den medföljande by-pass ventilen.
I "öppet" läge, dvs kulventilen är öppen. Då går inget vatten till mattorna. Brukar vrida den till 3/4 dels stängd när jag vill köra via mattorna.

Har ett sandfilter med en 4kbm/h pump så du får testa dig fram så du får ett bra flöde genom mattorna med din pump.

/Heyman

Daniel Jönsson

  • Gäst
Daniel Jönsson
SV: Solfångare El Nino, Bästa kopplingen?
« Svar #3 skrivet: juni 12, 2013, 13:39:01:01 »
Tjenare!

Tack för era svar!

Hubbe, Vad för typ av avstängning finns där till 12 mm slang? Jag har letat på de vanliga varuhusens hemsidor (Bauhaus, Biltema o.s.v.) men hittar ingen bra.

Heyman, OK. Så med andra ord behövs inte avstängningen till 12 mm slangarna utan bypass i El Nino räcker? Kör jag bypass fullt öppen så har jag ett vätskeflöde på 8 liter / minut vilket är ok? Jag använder pumpen som ingick till intex-poolen d.v.s. ingen höjdare.

Så med andra ord borde den bästa lösningen för mig vara att köra en timer på pumpen mellan ca 10.00 - 19.00 och sedan manuellt reglera bypass i el-nino fullt öppen eller fullt stängd beroende på sol/inte sol?

Återigen tack!

Utloggad Ubbe

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Automatiseringsingenjör - LMT Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Solfångare El Nino, Bästa kopplingen?
« Svar #4 skrivet: juni 12, 2013, 14:22:01:01 »


Hubbe, Vad för typ av avstängning finns där till 12 mm slang? Jag har letat på de vanliga varuhusens hemsidor (Bauhaus, Biltema o.s.v.) men hittar ingen bra.


Tyvärr ingen aning angående 12mm ventil :(
Har du samma typ av By-pass som Heyman så verkar han ju ha en sådan 3-vägs som stänger helt till solmattorna när han vrider åt ena hållet, så som du har ritat din skiss så borde det även gå lite vatten till solmattorna även om du öppnar den helt, frågan är ju hur mycket, vattnet tar ju gärna den lättaste vägen men lite borde gå till dem kan jag tycka.

Ubbe
J&F Storpool 7,3x3,6 -2010
Värmepump Luxlama LX09H -2013
Byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5399.0

Daniel Jönsson

  • Gäst
Daniel Jönsson
SV: Solfångare El Nino, Bästa kopplingen?
« Svar #5 skrivet: juni 12, 2013, 14:30:02:02 »
Tyvärr ingen aning angående 12mm ventil :(
Har du samma typ av By-pass som Heyman så verkar han ju ha en sådan 3-vägs som stänger helt till solmattorna när han vrider åt ena hållet, så som du har ritat din skiss så borde det även gå lite vatten till solmattorna även om du öppnar den helt, frågan är ju hur mycket, vattnet tar ju gärna den lättaste vägen men lite borde gå till dem kan jag tycka.

Ubbe

Ok!

Antar att alla El Nino har samma bypass-system så blir att testa denna lösningen först så får vi se hur resultatet blir.
Ju mindre manuella spakar man behöver flytta på desto bättre :)

Tackar! :)

Utloggad FlyHigh

SV: Solfångare El Nino, Bästa kopplingen?
« Svar #6 skrivet: juni 12, 2013, 16:34:45:45 »
Den bypass som följde med mina el nino mattor fungerade så den reglar flödet 32mm-kopplingarna och därmed styrde om flödet till mattorna ju mer man stängde ventilen. Öppnade man ventilen var det fortfarande öppet till mattorna men flödet borde vara väldigt litet (fast sedan finns ju hävert effekt och andra effekter som kan påverka).

jag antar du kör med 12mm trädgårdsslang och då finns det lite att välja på, tex http://www.gardena.com/se/water-management/hose-connectors/skarvkontakt-med-reglerventil/

Denna satte jag direkt på bypassen: http://www.jula.se/snabbkoppling-712117

Finns kanske billigare lösningar än gardenas...

/EriK S
Byter ut rund 3m ovanmarkspool mot nedgrävd 6*3 plåtpool med romansk trappa våren/sommaren 2013. Länk till vår byggblog finns i min profil.

Heyman

  • Gäst
Heyman
SV: Solfångare El Nino, Bästa kopplingen?
« Svar #7 skrivet: juni 13, 2013, 12:36:26:26 »
Tyvärr ingen aning angående 12mm ventil :(
Har du samma typ av By-pass som Heyman så verkar han ju ha en sådan 3-vägs som stänger helt till solmattorna när han vrider åt ena hållet, så som du har ritat din skiss så borde det även gå lite vatten till solmattorna även om du öppnar den helt, frågan är ju hur mycket, vattnet tar ju gärna den lättaste vägen men lite borde gå till dem kan jag tycka.

Ubbe

När den är helt stängd så har iaf jag inget flöde genom mattorna. "Path of least resistance" antar jag :)
Mattorna blir redigt varma när de är avstängda om solen ligger på. Kyls ner snabbt när man drar på flöde genom dem.

/H

Daniel Jönsson

  • Gäst
Daniel Jönsson
SV: Solfångare El Nino, Bästa kopplingen?
« Svar #8 skrivet: juni 13, 2013, 13:32:25:25 »
Tusen tack för alla svar.

Nu är timern på plats och bypassen fullt öppen (regnigt idag).

Efter mattorna hade varit igång hela soliga dagen igår mätte jag 30 grader på ytan, givetvis lite kallare längre när man en stor förändring, imponerad! :)

BjörnAxell

  • Gäst
BjörnAxell
SV: Solfångare El Nino, Bästa kopplingen?
« Svar #9 skrivet: juni 24, 2013, 23:40:13:13 »
Hej,
Vart köpte du din El Nino värmare? Hittar ingen bra site/butik😞

Björn

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag