VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Nyinstallerad Sun+ solfångare från Primastar  (läst 8349 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad houseboatman

Nyinstallerad Sun+ solfångare från Primastar
« skrivet: juli 17, 2011, 17:45:58:58 »
Har precis installerat 3 st Solfångare från Primastar,
http://primastar.nu/Solfangare%20val.htm#Sunplus

De skall ge 6-8 grader jämfört med utan för oss och vår runda inbyggda pool på 26,5 kubik enligt uppgift från Primastar.
Har kopplat in allt korrekt tror jag och har flöde vad jag kan se genom solfångare och styrautomatiken verkar fungera.

Dock känns det segt med uppvärmningen även om vi inte haft någon kanonsol än.

Till mina frågor:
1. Är det viktigt med vinkeln för inglasade solfångare ? Vi har dom i söderläge med ca 44 graders lutning.

2. Vilken rimlig förväntan kan man ha en dag med ca 23 grader och 6 timmar ? Lätt mulet... ökade det ca 1,5 grader.... men det känns segt ändå....

3. Är det någon som har använt dessa och kan berätta om dom och deras effekt ?

Poolgiganten

Utloggad houseboatman

SV: Nyinstallerad Sun+ solfångare från Primastar
« Svar #1 skrivet: juli 17, 2011, 17:54:12:12 »
Bifogar bild på solfångar installationen.

Utloggad Helene

SV: Nyinstallerad Sun+ solfångare från Primastar
« Svar #2 skrivet: juli 19, 2011, 09:30:01:01 »
Har precis installerat 3 st Solfångare från Primastar,
http://primastar.nu/Solfangare%20val.htm#Sunplus

De skall ge 6-8 grader jämfört med utan för oss och vår runda inbyggda pool på 26,5 kubik enligt uppgift från Primastar.
Har kopplat in allt korrekt tror jag och har flöde vad jag kan se genom solfångare och styrautomatiken verkar fungera.

Dock känns det segt med uppvärmningen även om vi inte haft någon kanonsol än.

Till mina frågor:
1. Är det viktigt med vinkeln för inglasade solfångare ? Vi har dom i söderläge med ca 44 graders lutning.

2. Vilken rimlig förväntan kan man ha en dag med ca 23 grader och 6 timmar ? Lätt mulet... ökade det ca 1,5 grader.... men det känns segt ändå....

3. Är det någon som har använt dessa och kan berätta om dom och deras effekt ?


Hej
Vi använder också Primastars solfångare men inte samma modell som du har och inte heller någon automatisk avstängare. Vi har deras öppna modul, 12m2 (de som finns på länken, fast längre upp)
Din första fråga vet jag inte riktigt hur det ligger till, vi har våra liggande på en presenning så det blir ingen lutning, kanske det skulle bli effektivare om man byggde en ställning så att det blev lite lutning.

Vi har tidigare inte stängt av solfångaren på natten eller molniga dagar men efter ett tips här i forumet  :) har vi börjat med det. Då märkte vi skillnad direkt, temperaturen sjönk inte lika mycket som tidigare.

Jag tror nog att den uppvärmning som du hade enligt fråga 2 är vad du kan förvänta dig, mycket vatten ska värmas och det tar sin tid. I söndags (17/7) var det +23 grader i vår pool, efter några mulna dagar och regn. Jag öppnade flödet till solfångarna mitt på dagen och efter några timmar var det drygt + 25 grader, helt okej badtemperatur men vi har haft drygt 30 tidigare i sommar.

Är det en solig och varm sommar är solfångare ett bra uppvärmningssystem    :)  annars kan man behöva komplettera med något annat.

Hoppas att du fått lite hjälp, har ju inte svarat exakt på dina frågor men berättat lite om våra erfarenheter av solfångare  :).

Nu får vi hoppas på strålande sol resten av badsommaren så att våra pooler får en varm och behaglig vattentemperatur  <sol>

//Helene



Pool: Primastar 1,22 m x 5,5 m Ø. Uppvärmning: solfångare 12,5 m2 + poolvärmepump Brilix THP 55 Utedusch: Sunny 40

Utloggad houseboatman

SV: Nyinstallerad Sun+ solfångare från Primastar
« Svar #3 skrivet: juli 19, 2011, 16:24:17:17 »
Tack Helene för ditt respons.
Vi har redan en sådan automatisk styrning från Primastar som stänger av när det blir för kallt retur från solfångarna. Sen om jag satt den rätt... men den verkar fungera....
Däremot intressant att du inte har så hög vinkel på din collectormatta... kanske skall sänka våran vinkel...
Dock mest intressant är att du lyckas höja din temp med 2 grader på några timmar.... Det har inte vi varit i närheten av än....

Utloggad Helene

SV: Nyinstallerad Sun+ solfångare från Primastar
« Svar #4 skrivet: juli 19, 2011, 19:54:43:43 »
Tack Helene för ditt respons.
Vi har redan en sådan automatisk styrning från Primastar som stänger av när det blir för kallt retur från solfångarna. Sen om jag satt den rätt... men den verkar fungera....
Däremot intressant att du inte har så hög vinkel på din collectormatta... kanske skall sänka våran vinkel...
Dock mest intressant är att du lyckas höja din temp med 2 grader på några timmar.... Det har inte vi varit i närheten av än....

Idag höjde vi också temperaturen med 2 grader på tre timmar  :) trots att det inte var klarblå himmel hela dagen. Vi kommer att köpa en automatisk styrning nästa säsong och kanske också lägga till en modul till, för att få upp värmen ännu snabbare.
Pool: Primastar 1,22 m x 5,5 m Ø. Uppvärmning: solfångare 12,5 m2 + poolvärmepump Brilix THP 55 Utedusch: Sunny 40

Utloggad houseboatman

SV: Nyinstallerad Sun+ solfångare från Primastar
« Svar #5 skrivet: juli 25, 2011, 14:01:52:52 »
Har prata med Primastar och dom menar att jag installerat allt korrekt. Det som kan vara är att jag har en för stark poolpump, och att jag ändå kanske skall pröva att strypa lite av flödet ut till solfångarna.
Jag kommer nu vrida ned det och testa lite.

Utloggad Helene

SV: Nyinstallerad Sun+ solfångare från Primastar
« Svar #6 skrivet: juli 26, 2011, 08:52:56:56 »
Ja allt är värt att prova, hoppas att det fungerar bättre  :)

Pool: Primastar 1,22 m x 5,5 m Ø. Uppvärmning: solfångare 12,5 m2 + poolvärmepump Brilix THP 55 Utedusch: Sunny 40

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Nyinstallerad Sun+ solfångare från Primastar
« Svar #7 skrivet: juli 26, 2011, 09:22:37:37 »
Ju högre flöde desto större effekt får du ut av solfångarna.
Deras råd måste bara ha varit helt gripet ur luften.

Så vitt jag kan se är dina solfångare inte speciellt stora, och när det gäller solfångare är storleken verkligen av betydelse.
Man brukar rekommendera att solfångarnas storlek skall vara minst 50% av poolens ytas storlek, hur ligger det till för dig?

Räkna inte heller med någon större effekt från solen om det inte är klart väder, visst värmer det lite, som du konstaterat, men för att ge bra effekt skall det vara klart väder.

Tänk också på att om du har poolen öppen åker det massor effekt rakt upp ur poolen, så för maximal temperaturhöjning skall poolen alltid vara täckt med en "torr" pressenning när ni inte badar.

En inglasad solfångare är (i princip) bara effektivare än en vanlig oglasad på så sätt att den inte blir lika känslig för vindavkylning som en oglasad solfångare.

Vinkeln skall vara så rakt mot solen som möjligt, vill du inte hålla på att ändra vinkeln brukar det finnas "medianvinklar" som rekommenderar, lite olika beroende på var i landet du bor.

Beskrivning av effekten beroende på lutning för en solpanel mot horisontalplanet

Lutningen av en solpanel mot horisontalplanet bör vara = latitud - 15°.

För t.ex. Stockholm som ligger på 60 grader nordlig latitud blir lämplig vinkel: 60-15=45°.

Det är inte extremt viktigt att vinkeln är helt optimal, praktiska hänsyn som takvinkel, placering av solpanelen, utseende osv. måste kunna vägas in.
I just ditt fall verkar du ju kunna välja rätt fritt hur du justerar vinkeln.

För solpaneler riktade mot ekvatorn (180°) påverkas intensiteten vid olika vinklar enligt följande för Stockholm (ort på Lat 60°):

60° = 97%
45° =100%
30° = 99%
15° = 91%

Om man överdimensionerar solfångarna, och därför får ett värmeöverskott under högsommaren kan man med fördel vinkla upp den mer, det gör att du får bättre effekt under vår/höst/morgon/kväll, utan att för den skull tappa speciellt mycket av maxeffekten.

MVH

Rickard
« Senast ändrad: juli 26, 2011, 09:26:26:26 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag