VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Reglera flödet med bypass kopplingen till VP  (läst 8149 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
Reglera flödet med bypass kopplingen till VP
« skrivet: maj 12, 2011, 17:14:39:39 »
Hej,

måste kontroll ställa denna fråga, jag har en ny gullbergers VP på ca 9kwh. När poolmontören installerade den så menade han att jag ska reglera flödet till den med min bypass koppling för att annars hinner den inte värma upp ordentligt.

Min arbetskamrat som har en likadan VP och en lika stor pool har ingen bypass koplling och har på kortare tid än mig fått upp sin temperatur utan poolskydd mot vad jag har lyckats med och jag har poolskydd.

Vad tror ni? 
Swimspa 17fx från Hydropool.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Reglera flödet med bypass kopplingen till VP
« Svar #1 skrivet: maj 12, 2011, 19:14:27:27 »
Att ha en by-pass ger ju inte mera energi ut, men knappast mindre heller om den är rätt inställd. Vitsen med den är ju att minska slitaget i värmeväxlaren i värmepumpen och dessutom så går det ju, om man har avstängsningsventiler, att med helöppen by-pass göra service på värmepumpen utan att man måste bryta poolcirculationen.

Om du har ställt by-pass för snålt så att det blir stor temperaturökning i värmepumpen så får du ut mindre effekt.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Reglera flödet med bypass kopplingen till VP
« Svar #2 skrivet: maj 12, 2011, 21:17:21:21 »
Att ha en by-pass ger ju inte mera energi ut, men knappast mindre heller om den är rätt inställd. Vitsen med den är ju att minska slitaget i värmeväxlaren i värmepumpen och dessutom så går det ju, om man har avstängsningsventiler, att med helöppen by-pass göra service på värmepumpen utan att man måste bryta poolcirculationen.

Om du har ställt by-pass för snålt så att det blir stor temperaturökning i värmepumpen så får du ut mindre effekt.

Hej,

Okay ja jag känner igen det där med slitaget också. Men jag förstod det även som om man har fullt flöde så passerar vattnet för snabbt genom VP så den inte hinner värma ordentligt.

Jag har vridit ner flödet med ett kvarts varv på inlopp till VP samt från pump till pool men har fullt från VP till pool.
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Erica

SV: Reglera flödet med bypass kopplingen till VP
« Svar #3 skrivet: maj 12, 2011, 22:36:39:39 »
Nej vattnet hinner inte värmas upp så mycket men den totala värmemängden som förs över blir ändå lika stor, bara att man inte märker det. Men det saknar betydelse för driften. Men med slitaget så gör det skillnad. Det finns inget att vinna uppvärmningsmässigt på att massor av vatten pressas genom växlaren. Men man får inte släppa så mycket i by-pass att vattentemperaturen på vattnet i värmepumpen stiger flera grader eller så. Då försämras värmeutbytet från värmepumpen och det hela börjar dra mera energi i förhållande till hur mycket det värmer.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Reglera flödet med bypass kopplingen till VP
« Svar #4 skrivet: maj 13, 2011, 08:47:46:46 »
Nej vattnet hinner inte värmas upp så mycket men den totala värmemängden som förs över blir ändå lika stor, bara att man inte märker det. Men det saknar betydelse för driften. Men med slitaget så gör det skillnad. Det finns inget att vinna uppvärmningsmässigt på att massor av vatten pressas genom växlaren. Men man får inte släppa så mycket i by-pass att vattentemperaturen på vattnet i värmepumpen stiger flera grader eller så. Då försämras värmeutbytet från värmepumpen och det hela börjar dra mera energi i förhållande till hur mycket det värmer.

Hmm okay, så summa sumarum så bör jag ha kvar det som jag har det där jag har reglerat ett kvart varv på flöden in till VP. Jag har en gradskillnad på ca 2grader mellan in och ut är det okay?
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad swanthe

SV: Reglera flödet med bypass kopplingen till VP
« Svar #5 skrivet: maj 16, 2011, 16:39:15:15 »
Min instruktion säger:
"Låt ventilen till ingående vatten vara helt stängd och därefter sakta öppna upp och släpp till vatten tills värmepumpen startar upp automatiskt via flödesvakten. Justera därefter vattenflödet så att temperaturökningen ligger på ca 1 grad inuti värmeväxlaren."

Den första delen gäller ju givetvis bara om du har flödesvakt på värmeväxlaren...

4x8m med plåtstomme från Svenska poolfabriken, Minimaster med klor och pH-reglering (kolsyra).
Tidigare: 4x8m med polyetenstomme från Poolkungen, romersk trappa, stensarg, Zodiac Tri18Ph saltklorinator med pH-reglering, vattenjet, klasik C excellence pooltak, Vortex3 poolrobot

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag