Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Takvärme med vattenslang  (läst 7958 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Snottan

Takvärme med vattenslang
« skrivet: februari 09, 2011, 19:55:11:11 »
Är så att jag har en rund ovanmarkspool på 10m2 som jag planerar att fixa värme till. Tanken är att jag ska lägga ca 400m 3/4" grön vattenslang på plåttaket med ca 20cm mellanrum mellan slangarna. Pga tryckfallet i slangarna tänkte jag göra nån sorts feldelningsrör så jag delar upp slangen i ca 20m slingor. Nu undrar jag om slangen kommer värma nog mycket och om den kommer klara av påfrestningar som UV-strålning och värmen som blir i slangen eller om det är smartare att direkt investera i 3-400m 20mm PEM direkt och lägga istället?

Poolgiganten

Utloggad Mr2T

SV: Takvärme med vattenslang
« Svar #1 skrivet: februari 10, 2011, 00:04:53:53 »
Jag hade kört på PEM-slang, dels pga dess hållfasthet, dock är den djuriskt omedgörlig då den är ganska styv, och dels för att den är svart vilket ger lite mer värme och dels för att du kan gå upp i diameter och slippa tryckfallet. Känner du dig ännu seriösare så bygg in slangen i en träram och lägg en glasskiva över, så har du ökat effekten ännu mer, och slipper den avkylande effekten som vinden har på blottad slang. Rullad PEM-slang är underskattad när det kommer till uppvärmning. Har man bara tillräckligt många meter så fungerar det ypperligt soliga dagar.
Klassic Excellens Pooltak
60st Vakuumrör-solfångare
Fairland Ph20v luftvärmepump
Glasfiberpool. Romersk trappa 6.5x3.1

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Takvärme med vattenslang
« Svar #2 skrivet: februari 11, 2011, 19:36:34:34 »
Har du provat dricka vatten ur en vanlig vattenslang?
Det smakar plast!
Tror inte du skall ha en sån till poolvatten, du vill väl inte lukta plast när du stiger upp från poolen... dessutom tror jag inte att den tål värmen.

Inte ens PEM tål värmen som blir om du glasar in dem och låter cirkpumpen stå still.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Mr2T

SV: Takvärme med vattenslang
« Svar #3 skrivet: februari 11, 2011, 21:43:26:26 »
Man stänger ju inte cirkulationspumpen om det är sol. Det är ju därför man har slangen på taket, för att få värmen.

En god vän till mig hade många meter PEM på taket, någon plastsmak eller lukt var inget vi märke av trots en bra sommar och en cirkulationspump som gick med timer enbart till slangen. Dock var den inte inglasad. Men men... allt kan ju hända endå.
Klassic Excellens Pooltak
60st Vakuumrör-solfångare
Fairland Ph20v luftvärmepump
Glasfiberpool. Romersk trappa 6.5x3.1

Utloggad aromata

SV: Takvärme med vattenslang
« Svar #4 skrivet: februari 11, 2011, 22:18:52:52 »
Det där med smak och lukt gällde nog en vanlig trädgårdsslang, där stämmer det verkligen. PEM används ju till dricksvatten.

PEM är väldigt bra till solvärme. Extremt hållbart mot frost och UV-ljus.

Utloggad Mr2T

SV: Takvärme med vattenslang
« Svar #5 skrivet: februari 11, 2011, 22:21:58:58 »
Jag har för mig att tempgränsen för PEM-slang är på 60°,  och det kan ju bli betydligt mycket varmare än så om man glasar in den. Den behövs inte ens glasas in för att bli 60°, misstänker jag. Garanterat legionellafritt ;)

Edit: Trädgårdslang säckar ihop om den blir för varm och när den svalnar av så behåller den formen som ihopsäckad med dålig framledning som resultat.
Klassic Excellens Pooltak
60st Vakuumrör-solfångare
Fairland Ph20v luftvärmepump
Glasfiberpool. Romersk trappa 6.5x3.1

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag