Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Värmepump?  (läst 5903 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Annie

Värmepump?
« skrivet: april 05, 2005, 12:35:21:21 »
 :)

Hej!

Min man och jag har kommit ganska långt i våra poolplaner men det finns fortfarande många frågor vi funderar över. Bland annat uppvärmning och kostnader i samband med detta.

Ser att det finns en kostnadskalkyl för uppvärmning och kemikalier i forumet. Då vi bor i Norrbotten närmare bestämt Piteå undrar jag dock om det finns någon i Poolforum som bor i dessa trakter och har erfarenheter av uppvärmningskostnader i vårt klimat?

Vi har funderat på en 4 x 8 meter från Svenska poolfabriken. Vi har också planer på att investera i en värmepump för att hålla nede uppvärmningskostnaderna. Förhoppningsvis en investering som lönar sig på sikt. Finns det någon som har erfarenheter av poolvärmepumpar, märke, pris, effekt o.s.v. Är de besvärliga att installera och ger de den effekt som utlovas av säljarna?

Vill avslutningsvis tacka för alla kloka och intressanta inlägg. Vi blir verkligen sugna på att bli poolägare efter att ha läst och sett era bilder.

Med vänliga hälsningar

Annie      
Svenska Poolfabriken 7x4 meter, värms upp med värmepump.

Poolgiganten

---

  • Gäst
---
Re:Värmepump?
« Svar #1 skrivet: april 05, 2005, 15:55:20:20 »
Det överlägset billagaste sättet att värma poolen är en solfångare. Den enda kostnaden är installationen. Sen är värmen gratis.

Utloggad Annie

Re:Värmepump?
« Svar #2 skrivet: april 05, 2005, 16:04:57:57 »
Tack för svaret!

Har dock förstått att det är svårare att få upp temperaturen i poolen med solfångare, kan tänka mig speciellt här uppe i Norrbotten. Vi vill gärna kunna bada i 28-30 gradigt vatten och då lär vi säkert behöva komplettera solfångaren med direktverkande el som vi tyvärr har som enda uppvärmning, då bli det dyrt.

Vill också kunna bada på molniga dagar. Ja kort och gott varma bad när andan faller på utan en allt för häftig uppvärmningskostnad.

Mvh

Annie
Svenska Poolfabriken 7x4 meter, värms upp med värmepump.

Utloggad Björn

Re:Värmepump?
« Svar #3 skrivet: april 05, 2005, 17:43:39:39 »
Den kalkyl som jag gjorde under ämnet "Driftkostnad för en pool?" avser att jämföra en pool som man inte värmer alls med en som man värmer lite vid valda tillfällen. Jag har nämligen vänner som inte värmer alls och jag körde förra sässongen genom att värma lite. Jag anser då att jag har fått en lägre kostnad per baddag.

Rickard har gjort en annan kalkyl på c:a 30°C under rubiken "Känns som om det inte riktigt vill ta fart"  i "Synpunkter och förslag på forumen".

Ska man värma lite är direkt el det billigaste. Ska man vill värma till c:a 30°C, vilket jag nog egentligen vill när jag får råd, då blir det ju lättare att räkna hem en investering i VP eller solfångare. Just nu lutar det åt Luft VP för pool för min del, bara jag hittar en till "rätt pris"

Folkpool 8 X 4 meter.
Värmer med Pahléns maxitemp 51 till ca 28°C.

Utloggad Annie

Re:Värmepump?
« Svar #4 skrivet: april 06, 2005, 08:33:44:44 »
Än en gång tack för svaret! :D

Undrar dock fortfarande om det finns någon här i poolforum som har en poolvärmepump och kan dela med sig av erfarenheter runt effekt, pris och installation? Det vill säga är de lika effektiva och bra som utlovas?

Mvh

Annie
Svenska Poolfabriken 7x4 meter, värms upp med värmepump.

Utloggad Janne

Re:Värmepump?
« Svar #5 skrivet: april 07, 2005, 09:22:05:05 »
Hej!

Rickard som forumet bor i Norrbotten också.

Själv bor jag på andra sidan SE, Skåne.  ;)

Tryck på Medlemslista så har du hans email också.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Re:Värmepump?
« Svar #6 skrivet: april 09, 2005, 17:18:52:52 »
Jag bor inte bara i Norrbotten, jag bor i Piteå!
Dessutom har jag en pool från svenska pollfabriken på 4 X 8 meter.

Inte nog med det, jag värmer den dessutom med värmepump, till 30 grader, från mitten av Maj till mitten av September. Dock inte poolvärmepump, utan en markvärmepump som värmer huset vintertid och poolen sommartid.

Mitt bästa tips! Isolera poolväggarna, det ger stor besparing om man tänkt ha varmt i vattnet, jag har minst 30% lägre energiförbrukning än motsvarande pooler utan isolering. Minst.

Om ni vill komma och kika på min pool när snön smält är det ok, maila mig i så fall på rickard@varmepumpsforum.com så kommer vi överens om en dag när det passar.

Har ni vattenburet system i huset som ni värmer med el, så rekomenderar jag en mark/bergvärmepump som får värma både pool och hus.

Solfångare tror jag inte alls på om man tänkt ha 30 grader varmt i poolen, i Norrbotten. Men jag kan ju ha fel...

/Rickard
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan