Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Optimera uppvärmningen, hur  (läst 8284 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vieri

Optimera uppvärmningen, hur
« skrivet: juli 07, 2009, 19:23:02:02 »
Hej på er poolexperter!

Har precis hittat detta forum o tänkte passa på att rådfråga lite innan jag går loss o investerar i grejjer till poolen.

Saken är den att vi köpte oss ett hus förra sommaren o på baksidan har vi en 4x8m pool från Folkpool. Poolen värms via en värmeväxlare kopplad till husets pelletspanna. Efter att förra sommaren gjort lite tafatta försök att värma poolen, avfärdade jag detta uppvärmningssystem som kass, då jag inte tyckte att jag fick upp nån temperatur, och började därför kika på andra metoder som solvärme eller värmepump.

Efter att ha läst på lite bättre har jag dock börjat inse att det nog är ganska bra kräm i värmeväxlaren, problemet ligger nog snarare i att jag aldrig orkade täcka poolen eftersom vi bara har en standard poolpressenning som väger bly o är ett jäkla projekt att få av och på.

Funderar därför nu på att behålla värmeväxlaren och istället satsa på en smidig och ordentlig polltäckning typ pool-safe från folkpool(någon som har erfarenhet av denna?) ev kombinerat med solfolie eller liknande.

Låter detta som rimliga funderingar tycker ni? Tjänar man nåt på att använda både pooltäcke och solfolie? Något annat jag behöver tänka på för att optimera uppvärmningen med min värmeväxlare. Alla tips och förslag mottages tacksamt./Rickard

4x8m markpool från Folkpool, värms med husets pelletspanna via värmeväxlare

Poolgiganten

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Optimera uppvärmningen, hur
« Svar #1 skrivet: juli 07, 2009, 19:30:50:50 »
Hej o välkommen.

Finns mycket skrivet om detta på forumet men du behöver i vilket fall som helst en solfolie.
Börja med detta o se om det räcker ihop med dina pellets.

Utloggad SingingSailor

SV: Optimera uppvärmningen, hur
« Svar #2 skrivet: juli 07, 2009, 19:32:37:37 »
Jag värmer också poolen med pellets via värmeväxlare. Fungerar bra, jag får ut 20kW i poolen, vilket motsvarar en rätt stor värmepump. Jag har också solpaneler på taket som kan kopplas till poolen.
Tänk på att det tar tid att värma upp poolen. Har du samma effekt som jag så borde det ta 3-4 timmar att höja temperaturen en grad.
Solfolie skulle jag rekommendera som nästa steg för att hålla värmen.
Solvärme är också ett alternativ, men mer som komplement till värmeväxlaren / pellets.

Vad har du för styrning av uppvärmningen? Jag har själv inte fått till någon automatik ännu, utan får manuellt sätta på / stänga av värmen.

Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Vieri

SV: Optimera uppvärmningen, hur
« Svar #3 skrivet: juli 08, 2009, 12:47:46:46 »
Jo, solfolie får det nog defenitivt bli, och det känns som att ett lättanvänt pooltäcke som kan rullas av/på av en person är ett måste, om inte enbart för isoleringens skull så iaf för att få en täckning som man ids lägga på när poolen ej används.

Solpaneler var ju det jag hade planerat att satsa på, men efter mätningar uppe på taket har jag kommit fram till att det ej går att lösa, finns helt enkelt inte plats. Det får bli solfolie+poolsafe-täckning och köra på med värmeväxlaren.

Singingsailor- Nej, har ingen som helst automatik, får också öppna manuellt på värmen vid växlaren. Ser inte att det ska vara nåra problem att öppna när man vill värma så jag inga planer på uppgraderingar där.

Har ej mätt temperaturen på utgående vatten men jag kan känna med handen att det är rejält mycket varmare än i övrigt i poolen, så med riktig pooltäckning och lite mer tålamod så borde det funka fint.

Det får bli till att beställa lite grejjer../Rickard
4x8m markpool från Folkpool, värms med husets pelletspanna via värmeväxlare

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Optimera uppvärmningen, hur
« Svar #4 skrivet: juli 08, 2009, 13:17:42:42 »
Betr styrningen så har jag en mycket simpel men effektiv lösning.
En termostat (230V) från Conrad som styr cirkulationspumpen för den heta primärledningen (mao slår av om tempen i pannan blir för låg).
Jag vill ju prioritera varmvatten i huset.



Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Optimera uppvärmningen, hur
« Svar #5 skrivet: juli 08, 2009, 13:53:02:02 »
Vieri.

Klart som korvspad att du ska ha ett Bieri/Rollschutz (originalet, men det finns visst nåt
snarlikt numera av annat fanrikat, funkar kanske lika bra).

Som jag.
Värt varenda krona!
« Senast ändrad: juli 08, 2009, 13:57:32:32 av Eone »
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Vieri

SV: Optimera uppvärmningen, hur
« Svar #6 skrivet: juli 09, 2009, 13:42:02:02 »
Tack för tipset Eone!

Sökte runt lite på detta poolskydd och det verkar ju klockrent! Precis vad jag är ute efter. Priset är ju dock något avskräckande, men Nettopools variant "Rollover" är ju betydligt billigare och verkar ju inte sämre. Om ingen defenitivt avråder mig så beställs det nog ett sånt.

Nimajneb;

Verkar ju ganska intressant med en sån termostat. Blir ju lite spring i pannrummet för att kolla läget på pannan när man kör manuellt. Man lär sig iof snabbt hur mycket man kan öppna på växlaren, men din lösning skulle ju helt klart underlätta. Är det svårt att installera en sån? Om det inte är ett allt för stort projekt så kan det kanske vara värt att fundera på.

Tack för tipsen!/Rickard
4x8m markpool från Folkpool, värms med husets pelletspanna via värmeväxlare

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Optimera uppvärmningen, hur
« Svar #7 skrivet: juli 09, 2009, 14:05:54:54 »
Vieri, att montera temperaturstyrningen tar iofs en stund..

räkna med 3-5 minuter varav 75% av tiden går åt för att naja fast temperatursensorn i pannan.

Utloggad Vieri

SV: Optimera uppvärmningen, hur
« Svar #8 skrivet: juli 09, 2009, 14:59:10:10 »
Ajdå, det låter avancerat :). Nä men ärligt talat så verkar det ju va en smidig lösning. Kanske tillochmed jag skulle lyckas installera detta på nån timme eller så med lite tur då.. Antar att det är Conrad.se du köpt den ifrån, kommer inte in på deras sida just nu. Har du nån modellbeteckning/namn på den termostatstyrningen du har, eller det kanske bara finns en variant?
4x8m markpool från Folkpool, värms med husets pelletspanna via värmeväxlare

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Optimera uppvärmningen, hur
« Svar #9 skrivet: juli 09, 2009, 15:48:18:18 »
Ajdå, det låter avancerat :). Nä men ärligt talat så verkar det ju va en smidig lösning. Kanske tillochmed jag skulle lyckas installera detta på nån timme eller så med lite tur då.. Antar att det är Conrad.se du köpt den ifrån, kommer inte in på deras sida just nu. Har du nån modellbeteckning/namn på den termostatstyrningen du har, eller det kanske bara finns en variant?

Såg att Conrads gått up i pris (heter UT100 eller UT200)
Billigare och även med timer finns hos Willab Garden (Mao det skulle gå att synka mot timerstyrd poolpump)

http://willabgarden.se/main/fullpost.asp?ArtID=30555&AvdID=184&Page=1&Show=1

Utloggad utopiazz

SV: Optimera uppvärmningen, hur
« Svar #10 skrivet: juli 09, 2009, 21:32:39:39 »
Ajdå, det låter avancerat :). Nä men ärligt talat så verkar det ju va en smidig lösning. Kanske tillochmed jag skulle lyckas installera detta på nån timme eller så med lite tur då.. Antar att det är Conrad.se du köpt den ifrån, kommer inte in på deras sida just nu. Har du nån modellbeteckning/namn på den termostatstyrningen du har, eller det kanske bara finns en variant?

Såg att Conrads gått up i pris (heter UT100 eller UT200)
Billigare och även med timer finns hos Willab Garden (Mao det skulle gå att synka mot timerstyrd poolpump)

http://willabgarden.se/main/fullpost.asp?ArtID=30555&AvdID=184&Page=1&Show=1


Den hos Willab har ju ingen extern sensor så det blir svårt att använda den som pooltermostat.

Kan det vara den här du syftade på hos Conrad
http://shop.conrad.se/websale7/Universaltermostat.htm?Ctx=%7bver%2f7%2fver%7d%7bst%2f3eb%2fst%7d%7bcmd%2f0%2fcmd%7d%7bm%2fwebsale%2fm%7d%7bs%2fconrad%2dswe%2fs%7d%7bl%2f01%2daa%2fl%7d%7bmi%2fSHOP%5fAREA%5f22717%5f0812041%2fmi%7d%7bpi%2f615889%2fpi%7d%7btype%2fextern%5fsearch%2ftype%7d%7bsf%2f%3cs1%3etermostat%3c%2fs1%3e%3cs5%3e1%3c%2fs5%3e%2fsf%7d%7bp1%2f37030470cd0127db16486756d699d366%2fp1%7d%7bmd5%2f089cfdd7e083173eca184dde27ae8f66%2fmd5%7d


Utloggad utopiazz

SV: Optimera uppvärmningen, hur
« Svar #12 skrivet: juli 10, 2009, 08:40:27:27 »
Enligt specen så har willab's en extern givare (1 m sladd)

Måste ha missat att den hade sladd  >ohno>

Håller med om att Conrad har en märklig site att länka till. Att den dessutom är oerhört svår att hitta i gör det inte bättre. En av de få leverantörer där papperskatalogen är lättare att hitta i än deras webb

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Optimera uppvärmningen, hur
« Svar #13 skrivet: juli 10, 2009, 09:02:35:35 »
Enligt specen så har willab's en extern givare (1 m sladd)

Måste ha missat att den hade sladd  >ohno>

Håller med om att Conrad har en märklig site att länka till. Att den dessutom är oerhört svår att hitta i gör det inte bättre. En av de få leverantörer där papperskatalogen är lättare att hitta i än deras webb

Haha det har du faktiskt ätt i  >rulla<

Utloggad Vieri

SV: Optimera uppvärmningen, hur
« Svar #14 skrivet: juli 10, 2009, 14:54:40:40 »
Tack för länkarna och infon!

Det kan nog bli ett försök med termostat framöver. Vore kanon om detta funkade bra.

Nu ska det beställas pooltäckning mm. och sen blir det till att börja elda pellets..
4x8m markpool från Folkpool, värms med husets pelletspanna via värmeväxlare

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag