Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: För varmt....!  (läst 3647 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
För varmt....!
« skrivet: juli 07, 2005, 17:59:07:07 »
Jag tyckte nog det var varmt i poolen, kollade med tre olika termometrar, alla visade 31,5 grader 8)

Fick faktiskt ändra på inställningarna på automatiken till solfångarna, den givaren visade "bara" 29 grader, så nu är solpanelerna avstängda! det räcker med 30 garder för mig!!

Någon som vet om linern tar stryk av höga temperaturer? och i så fall hur höga och på vilket sätt den tar stryk!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Re:För varmt....!
« Svar #1 skrivet: juli 07, 2005, 21:34:51:51 »
Tillverkarna rekomenderar max 28 grader, riktigt vad som är problemet vet jag inte, men jag har lagt märke till att poolduken blir ganska mjuk vid höga temperaturer (över 30 grader), den veckar sig då lättare t.ex om man spelar vattenpolo och gör lite häftiga förflyttningar. duken kan då vecka sig på botten av fötternas vridningar på botten, det går att trycka till igen, men lite jobb är det förstås.

Misstänker även att duken blir stelare (blir skör) när den är kall, kanske inte tål lika mycket påfrestningar  av isens rörelser i poolen vintertid?

Mycket spekulationer, men kanske lite av svar på din fråga
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Beppo

Re:För varmt....!
« Svar #2 skrivet: juli 07, 2005, 23:55:35:35 »
Det är det som Rickard säger som även jag har hört på flera håll. Dvs att livslängden avsevärt förkortas om man låter tempen överstiga 28 grader.

Själv läste jag av 30 grader idag, men jag har ju glasfiberpool så jag behöver nog inte oroa mig... 8)

Men å andra sidan tycker jag att det är behagligast att bada när vattentempen är ca 25 grader, men det är ju svårt att stänga solvärmen då gratis är gott..... ;D
Viskan spa Lindö

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag