CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Extrakostnader vid köp av vp  (läst 8379 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TommyC

SV: Extrakostnader vid köp av vp
« Svar #20 skrivet: september 05, 2015, 09:56:32:32 »
Det beror på förutsättningarna på platsen. Jag har bypass placerad inne i pumprummet. Där inne är det mest PVC-rör. Mjuka böjar passar bra att göra med PVC-slang. Slangen är svår att dra rakt eftersom den levereras på rulle. Från bypass har jag PVC-slangar som går genom väggen ut till VP. Genom att slangen är lite böjlig så kan jag enkelt lossa unionskopplingarna mot VP och flytta slangarna någon decimeter i sidled så jag kommer åt att tömma VP från vatten på hösten. Det funkar säkert lika bra att ha unionskopplingar i båda ändarna av PVC-rör mot VP så att de rören enkelt kan lossas när VP ska tömmas.

PVC-slang är lite svårare att limma än rör. Man behöver rugga upp ytorna som ska limmas och gärna tvätta med aceton (utan olja). PVC-slang är lite klibbig på ytan och behöver ruggas upp lite mer än rör och är lite jobbigare att rugga upp.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Poolgiganten

Utloggad Hans_L

SV: Extrakostnader vid köp av vp
« Svar #21 skrivet: september 05, 2015, 11:09:32:32 »
Förutsättningarna är rätt enkla. Allt ska vara i närheten av poolen. Kommer bygga ett litet hus/skydd åt vp. Vet inte om det är smidigast att ha bypass i huset eller utanför?

Utloggad TommyC

SV: Extrakostnader vid köp av vp
« Svar #22 skrivet: september 05, 2015, 11:34:22:22 »
Bypassventilen justerar man en gång. Jag tycker att bypass med fördel sitter inne så att man slipper se den. Plasten mår säkert bättre av att slippa uv-ljuset.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Hans_L

SV: Extrakostnader vid köp av vp
« Svar #23 skrivet: september 05, 2015, 11:59:40:40 »
Ja precis, dels slipper man se den och dels kan inte ungarna pilla på den. Tror det får bli en bit slang.

Utloggad Hans_L

SV: Extrakostnader vid köp av vp
« Svar #24 skrivet: september 08, 2015, 21:18:05:05 »
En sista (?) fråga ;)

Om jag förstått det rätt så ska vp vara efter pumpen. Hur känslig är den om det kommer lite sand med från pumpen? Har haft problem med det i år men förhoppningsvis hittar jag felet när jag tömmer den för vintern.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag