CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Extrakostnader vid köp av vp  (läst 8378 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hans_L

Extrakostnader vid köp av vp
« skrivet: augusti 10, 2015, 22:28:55:55 »
Hallå alla!

Antar att många här har varit/är i samma sits som jag är nu.

Vi har skaffat oss en större intexpool än den vi har nu och min tanke är att bygga ett rejält däck runt den och även skaffa en vp.
Frun är helt med på ett däck. Däremot är hon mer tveksam till en vp då hon tycker den är för dyr.
Han kan sträcka sig så långt som att jag kan få köpa en efter jag byggt däcket under nästa sommar. Det innebär alltså att vi kommer ha den nya poolen en hel säsong utan vp men med ett fint däck.
I mina övron låter det som fel prioritering då jag hellre har en varm pool utan däck än en kall pool med ett fint däck...

Varför startar jag då den här tråden? Jo jag behöver bra argument för att övertala henne att prioritera rätt.

Dessutom vill jag veta vilka extrakostnader som tillkommer vid köp av vp.
Min tanke är att byta ut slangarna från sandfiltret till rör eller bättre slangar så där blir det en kostnad.
Bypass, är det ett måste?
Mer?
Svågern är elektriker så ingen installationskostnad tillkommer.

/Hans

Poolgiganten

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Extrakostnader vid köp av vp
« Svar #1 skrivet: augusti 10, 2015, 22:40:10:10 »
Jag skulle seja att bypass är ett måste. Om du har plats i elskapet till en kurs till VP'n, och det finns el nog att drifta den, är det väl inte mycket mer som ska till, utöver driftskostnadene da, men dom kommer först efter den är installerad..............
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad Hans_L

SV: Extrakostnader vid köp av vp
« Svar #2 skrivet: augusti 10, 2015, 22:49:20:20 »
Tack för snabbt svar!
Vilket är billigast/bäst, köpa en färdig bypass eller göra en själv? Ser ju inte så avancerat ut...

Så då kan jag alltså säga till frun att det är vp, bypass och kopplingar /rör som måste köpas och det är allt?
Jo driftkostnader blir det ju men dom är ju svåra att komma ifrån, argumentera mot ;)

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Extrakostnader vid köp av vp
« Svar #3 skrivet: augusti 10, 2015, 23:15:02:02 »
Inte speciellt avancerat att fixa en själv. 3 ventiler och lite rördelar.
Om det är något att spara på att göra det själv beror väl mest på var du köper delarna gissar jag på.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad nyburjare

SV: Extrakostnader vid köp av vp
« Svar #4 skrivet: augusti 10, 2015, 23:25:50:50 »
Låt henne bada i 13 gradigt vatten så ändrar hon sig  >:D

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Extrakostnader vid köp av vp
« Svar #5 skrivet: augusti 10, 2015, 23:57:48:48 »
Om du behöver bypass eller inte beror på vilket flöde cirkulationspumpen har. Till en Intex har du kanske en mindre pump och då är en bypass kanske inte ett absolut krav. Det ska stå i värmepumpens manual vilket som är optimalt vattenflöde. Har du 50 mm anslutning till och från cirkulationspumpen? Annars är det väl 38 mm på Intexgrejerna och då behöver du adaptrar.

Jag hade också föredragit värmepump framför trädäck. Ni kommer att bada mycket mer då oavsett väder och det gör ju investeringen i en pool så mycket mer lönsam.
 
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad Hans_L

SV: Extrakostnader vid köp av vp
« Svar #6 skrivet: augusti 11, 2015, 05:58:45:45 »
Jag har standardslangarna idag men vill som sagt byta till 50.

Köpte en rätt så kraftig pump i mitt tyckte, intex 8000 liter i timmen. Har den nu i min lilla 4 kubikspool, ser lite roligt ut när det nästan blir svallvågor :)

Utloggad Hans_L

SV: Extrakostnader vid köp av vp
« Svar #7 skrivet: augusti 11, 2015, 06:03:14:14 »
Just ja det glömde jag, ett av hennes argument till att inte investera i vp är att jag råkad köpa en intex elvärme i tron att det var ett bra köp. Det var det inte.
Den såldes fort och nu är hon rädd att det blir samma sak med en riktig vp.
Vad säger ni kunniga om det?

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Extrakostnader vid köp av vp
« Svar #8 skrivet: augusti 11, 2015, 08:12:48:48 »
Mycket fornuftigt att sälja elvärmaren. Du sparar in VP'n rett snabbt jämfört med att värma med direkt el.
Jag har en 60kbm pool som håller 28 grader hela säsongen tack vara en VP. Vet inget bättre argument..........
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad Hans_L

SV: Extrakostnader vid köp av vp
« Svar #9 skrivet: augusti 11, 2015, 20:02:20:20 »
Tror inte det finns nåt bättre argument :)
Tack för alla svar!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag