VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: MBC värmepump?  (läst 8368 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad VDB

MBC värmepump?
« skrivet: december 20, 2006, 14:10:59:59 »
Hej
Är det någon som kör med MBC Tradings värmepump?


Jag vet att den bara går upp till 28°,men det räcker för mig.



mvh VDB
Thermopool 4x7 1,50  Pahlen maxi temp 51

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: MBC värmepump?
« Svar #1 skrivet: december 21, 2006, 00:48:30:30 »
Den jag lyssnat på bullrar rätt friskt, betydligt mer än t.ex. Pahlens som jag också haft tillfälle att lyssna på.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Poolnicke

SV: MBC värmepump?
« Svar #2 skrivet: december 21, 2006, 06:47:06:06 »
Hej
Är det någon som kör med MBC Tradings värmepump?


Jag vet att den bara går upp till 28°,men det räcker för mig.



mvh VDB

Verkar tokigt att köpa en värmepump som bara kan värma poolen till 28 grader. 30 gader är perfekt  badtemp för det mesta. Det  ska vara rejält hett ute om man skall tycka att 30 grader är för varmt.

Vad kan det finnas för argument för att ha denna begränsning när det finns värmepumpar i samma prisklass som kan värma en  bit över 30 grader?

/Poolnicke

Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad VDB

SV: MBC värmepump?
« Svar #3 skrivet: december 21, 2006, 15:40:38:38 »
Poolnicke!
Du verkar väldigt nöjd med din värmepump.
Vad kostar den?


VDB
Thermopool 4x7 1,50  Pahlen maxi temp 51

Utloggad Steffe

SV: MBC värmepump?
« Svar #4 skrivet: december 21, 2006, 15:51:13:13 »
Jag var inne på MBC Tradings hemsida och kollade. Tror nog att den värmer till bra över +28°C då den ger hela 10 kW ut vilket är mer än Pahléns stora.

Givetvis så skall man ju inte stirra sig blind på de siffror som anges. Står ju inte angivet i MBC's datapapper vid vilken pool/utomhustemperatur deras effektvärden är framtagna. Båda har ju samma dB, men enligt tidigare inlägg så låter den ju mycket mer. Detta beror väl på att MBC's ljudvolym mätits upp på från ett längre avstånd (det är ju inte alltid sånt står givet).

De flesta värmepumpsföretag ljuger ju en del med både COP-värde och dB-värden. Jag skulle nog satsa mer på en mer etablerad produkt då det finns mer backup om det händer något med just företaget. Är produkten tillverkad i Kina så är det ju kört för en om det säljande företaget i Sverige går i konkurs utifall man har ett garantiärende. Nu vet jag ju inte om den aktuella värmepumpen är tillverkad i Kina, men det är den nog med all största säkerhet. Den enda värmepumpen som som enligt min vetskap inte är tillverkad eller delvis tillverkad i Kina är ju de från PSA/Zodiak (både Pahléns osv är ju i princip tillverkade i Kina), men den kostar ju därefter.

Jag skulle nog rekommendera en PSA, Gullberg & Jansson eller en Pahléns istället i och med att de känns som mer pålitliga märken...
« Senast ändrad: december 21, 2006, 21:44:48:48 av Steffe »

Utloggad Poolnicke

SV: MBC värmepump?
« Svar #5 skrivet: december 21, 2006, 20:05:23:23 »
Poolnicke!
Du verkar väldigt nöjd med din värmepump.
Vad kostar den?


VDB

Jovisst, är jag nöjd. Men det vet jag att andra i forumet är med andra märken också. Minnet är lite kort men har för mig att jag gav runt 23 000. Tror att det finns rejält utrymme för återförsäljarna att sänka priserna. En värmepump borde inte kosta mer än  ett vanligt kylskåp!

När man väl har tagit investeringen så är tempen i vattnet absolut viktigast. För över 20 tusen spänn så ska man kunna välja om man vill bada i 28 eller tex 32 grader.

I övrigt så har det inte varit så mycket pyssel att hålla systemet igång. Har bara haft ett par omotiverade stop under hela första säsongen. Om kvalitén är bra får jag nog återkomma om efter 5 - 10 år.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad VDB

SV: MBC värmepump?
« Svar #6 skrivet: december 22, 2006, 16:33:55:55 »
Hej poolnicke!

Mailade Gullber & Jansson och fick bra support på mina frågor. ;D
Nu lutar det åt din modell av värmepump.  O0
Har en fråga, hur mycket låter den (db) ?
Kan man ha den nära poolen ?

Lika bra fråga en oberoende och inte en säljare.

/VDB
Thermopool 4x7 1,50  Pahlen maxi temp 51

Utloggad Poolnicke

SV: MBC värmepump?
« Svar #7 skrivet: december 22, 2006, 17:30:09:09 »
Jag tycker att den låter ganska mycket. Jag har placerat värmepumpen bakom garaget så att man inte störs.

Skrev endel om ljudvolym i ett annat inlägg. Kan konstatera att jag nog är ganska petig med störande ljud. För mig är allt över 25 decibel störande om det inte är hårdrock  <antman>

Tror att det är svårt att tillverka en ljudlös värmepump med hög effekt. Vissa som har Pahléns värmepump tycker att den är näst intill ljudlös. Har svårt att uttala mig om det är sant eller ej men kan vara värt att jämföra om man skall placera värmepumpen nära poolen.

Tror att det är Lundberg i forumet som har en Pahléns pump precis intill poolen??

/Poolnicke

Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad VDB

SV: MBC värmepump?
« Svar #8 skrivet: december 22, 2006, 20:22:07:07 »
Det ville jag inte höra,om man ska ha den nära poolen. :'(
Många säjer att pahlens är tysta, men dom kostar mer
men det kanske är värt det.

Var hittar man dom billigast Pahlens pumparna?

/VDB


Thermopool 4x7 1,50  Pahlen maxi temp 51

Utloggad Poolnicke

SV: MBC värmepump?
« Svar #9 skrivet: december 23, 2006, 06:27:30:30 »
Det ville jag inte höra,om man ska ha den nära poolen. :'(
Många säjer att pahlens är tysta, men dom kostar mer
men det kanske är värt det.

Var hittar man dom billigast Pahlens pumparna?

/VDB


Om  du är känslig för surrande/blåsande/brummande motorljud på runt 50 db och mer så kommer nog ingen värmepump vara tyst nog. Om du inte kan placera pumpen bakom ett hörn på huset så  kan du alltid försöka skärma bort ljudet med tex en trävägg. Det finns ljudisolerande material som kan monteras på sådan vägg så att mycket av ljudet dämpas/absorberas. Kolla med en lokal ljudexpert så kan de säkert hjälpa till.

Tycker att prisskillnaderna på värmepumpar är så pass små(10%) att funktion är viktigare än märke. Köp en värmepump där du kan komma upp över 30 grader i vattnet. Om ljudvolymen är viktig så bör du lyssna på pumpen innan inköp. Tillverkarens spec på ljudvolym är nog svår att använda som jämförelse då vi inte vet var och hur de har mätt. 

Och är man inte envis med att man vill fixa allt själv så är tillgång till en lokal tekniker viktig.

/Poolnicke

Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag