VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Verklig COP  (läst 7933 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bengtner

SV: Verklig COP
« Svar #10 skrivet: juni 17, 2015, 14:50:10:10 »
Jag håller med om analysen att läckaget genom en isolerad poolvägg bara borde förklara en liten del av den 60kWh som försvinner under en natt i mitt fall. Min pool står också ovan mark och är en Thermopool, dvs. isolerad med minst 10cm frigolit. Kommer inte riktigt ihåg hur mycket frigolit som blocken har. Då återstår botten och uppåt.

Jag läste på isolering av pool och fick uppfattningen om att det knappt lönar sig att isolera under bottenplattan då den mesta läckaget sker uppåt via avdunstning. Så min platta står på en bädd av makadam. Uppåt är avdunstningen begränsad av Zabra-taket. Ingen vidare termisk isolering dock. Men jag undrar ändå var 60kWh tar vägen. Slangarna ligger ovanpå marken, men är isolerade med "strumpor" som används för kylmedia.

På Öland där min pool finns blåser det ofta och mycket. Det gör att vinden ofta sveper mellan pooldäck  poolvägg och hittar ut på andra sidan. Där kan nog försvinna både mycket vattenånga som värme. Det kanske skulle vara på sin plats att täta den spalt?

Jag kommer också att byta ut Zabratäckningen mot ett pooltak i år. Inte för att jag tror att det isolerar bättre, men jag har på känn att den ljusa väven blockerar solinstrålningen och att jag därmed går miste om en hel del solenergi. Jag tycker det ofta är märkbart svalt under taket om man badar under detta på sommarhalvåret. Kan förstås bero på vinden som sveper in som jag nämnde förut. Det ska bli intressant att se om pooltaket gör någon skillnad, även om det primära skälet är att kunna bada med behållning även om sydvästen ligger på.
8x4m Thermopool från Nettopool. Värmer med 13kW G&J, Brilix Jetswim, Pahléns Minimaster Autodos

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Verklig COP
« Svar #11 skrivet: juni 17, 2015, 15:19:08:08 »
Thermopool är 5 frigolit + 15 betong + 5 frigolit.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Verklig COP
« Svar #12 skrivet: juni 17, 2015, 20:48:53:53 »
Citera
Jag läste på isolering av pool och fick uppfattningen om att det knappt lönar sig att isolera under bottenplattan då den mesta läckaget sker uppåt via avdunstning. Så min platta står på en bädd av makadam. Uppåt är avdunstningen begränsad av Zabra-taket. Ingen vidare termisk isolering dock. Men jag undrar ändå var 60kWh tar vägen. Slangarna ligger ovanpå marken, men är isolerade med "strumpor" som används för kylmedia.

Självklart drar avdunstningen avsevärt, men det gäller ju bara om poolen inte är täckt. Med en bra pooltäckning är ju avdunstningen nästan obefintlig utom just när det badas. Vi körde vår pool öppen i början, sedan så insåg vi att vi måste täcka den, elräkningarna blev alldeles för höga annars plus att vi fick problem med för mycket fukt ut i huset (inomhuspool). Alla de problemen löstes direkt när vi började täcka poolen vid icke-bad.

Vad det gäller diskussionen om avledning till intilliggande mark  så gjorde jag ju redan från början  förutsättningen att detta bara gällde för icke isolerade pooler. Pooler som är självisolerade som termopooler faller förstås i samma katergori som de med extern isolering.

Att värmekapaciteten på vattnet ligger i nivå med det på marken blir fel jämförelse, under en "eftersläpningsperiod" får man ju jämföra effektförlusterna från poolen med vad som åtgår för att värma omgivningsmarken - att vattnets värmekapacitet gör att det går en massa energi vid den första uppvärmningen vet ju alla. Men räkna lite på kubikinnehållet. Nu vet man ju inte hur långt värmen sprider sig - det beror självklart på vad det är för mark, men skulle det adderas säg en meter i var riktning vid varje vägg och vid botten så är det åtskilliga kubik massor som skall värmas upp. Skulle det sedan vara tjäle i marken får man ju något mycket värre, då skall ju smältvärme också tillföras.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag