Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur lång tid tar det...  (läst 8010 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad socom

Hur lång tid tar det...
« skrivet: september 17, 2006, 14:08:38:38 »
Vi värmer vår nya pool (från Svenska Poolfabriken) med Pahléns värmepump. Baljan innehåller 62 kubik så jag förstår att det tar lång tid att värma. Men kan det vara normalt att nu efter 2 1/2 dygn ha höjt temperaturen endast 4 grader (ligger på 24 nu)? Har kört hela paketet dygnet runt och solen värmer fortfarande gott här längst nere i Skåne. Tycker det går långsamt... En fundering jag har är om värmepumpen står för nära husväggen (15 cm).

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hur lång tid tar det...
« Svar #1 skrivet: september 17, 2006, 17:37:51:51 »
Hur täcker du din pool?
Har du isolerat något under eller utanför väggarna?
Hur stor värmepump har du?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad socom

SV: Hur lång tid tar det...
« Svar #2 skrivet: september 18, 2006, 07:56:24:24 »
Vi värmer med Pahléns Maxitemp 51. Täcker med Poolfabrikens automatiska skydd. Ingen isolering under eller vid sidorna...

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hur lång tid tar det...
« Svar #3 skrivet: september 18, 2006, 22:04:32:32 »
Det tar tid att värma 62 m3 vatten, dessutom börjar det väl antagligen vara rätt kallt på nätterna nu...

Avståndet till väggen bör inte vara för litet, men ännu viktigare är att den inte blåser in mot väggen, utan ut från väggen.

En helt oisolerad pool drar mer energi, speciellt i uppvärmningsskedet då du inte bara skall värma poolen utan även intilliggande fyllnadsmassor.

Hur stor pool har du?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad socom

SV: Hur lång tid tar det...
« Svar #4 skrivet: september 18, 2006, 22:37:11:11 »
Tack för svar! Poolen är 9 x 4,5 (x 1,5). Fläkten sitter monterad mot husvägg på intagsidan (söderläge). Utblåset går rakt ut i det fria. Jag börjar fundera på om det är så att värmepumpen inte levererar mer än 24 grader - för det verkar omöjligt att komma över den tempen. Har kört hela dagen idag + att solen värmt skönt idag (20-22 grader hela dagen i skuggan). Men jag kommer INTE över 24 grader  ???

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Hur lång tid tar det...
« Svar #5 skrivet: september 19, 2006, 08:03:15:15 »
Det låter inte rätt... 24° hade jag i helgen med mina solfångare med UTAN täckning på natten, (knappt 20 på natten)
Vår pool är isolerad, 43 kbm vatten.

Du får nog ta och kolla dina kopplingar, har du vattenflödet på rätt håll ? Har du för litet eller för stort flöde ?
Hur är det med grundvatten ?

Utloggad blinformation

SV: Hur lång tid tar det...
« Svar #6 skrivet: september 19, 2006, 08:22:54:54 »
Det framgår inte om du har solfångare också...

Har du inte det så låter det normalt tycker jag. 1,6 kW är väl den pumpen på och det är inte mycket till en så stor pool så här års. I produktbladet står det att utväxlingen (COP) är 5,9 men det undrar jag om man verkligen kan uppnå. Och om nätterna är kalla så blir utväxlingen sämre och poolen tappar mycket värme. Hur bra isolerar övertäckningen?

//BL
65 kubik från PoolKungen, skjutbart tak, klinkers, luftvärme och solvärme (till hus och varmvatten också).

Utloggad Janne G

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Väster om Kungälv
  • Antal inlägg: 184
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur lång tid tar det...
« Svar #7 skrivet: september 19, 2006, 14:10:09:09 »
Hej !
Jag har en maxitemp 35 som värmer en 20 kubiks lecapool med 30 mm isolering på insidan på väggarna och 50 mm i botten.
Kör enbart med värmepumpen i 11 timmar per dygn: 09.00 - 20.00
Cirkulationen körs 14 tim: 08.00 - 22.00
Anv "bubbelplast" som isolering på ytan.

Jag har konstaterat att nu orkar inte värmaren hålla tempen på vattnet längre. I förra veckan sjönk tempen från normala 29 ner till 26 med exakt samma inställning. Misstänker att det beror på de kalla nätterna och de betydligt kortare dagarna.
Idag skulle nog inte min värmare orka värma upp poolen till mer än max 24 grader heller. Och då har jag "bara" 20 kubik....

Har Leca-pool 6 x 3 x 1,2 med poolvärmepump Maxi 35
Bor: Väster om Kungälv

Utloggad socom

SV: Hur lång tid tar det...
« Svar #8 skrivet: september 19, 2006, 15:11:44:44 »
Har precis fått tag på en tekniker på Sv Poolfabriken och berättat om mitt lilla case. Har nu nämligen provat med att strypa bypasslingan så att OUT stänger lite grann. Då ökar trycket på filtermanometern vilket tyder på att vattnet får större motstånd och därmed stannar "längre" i värmepumpen. Inte heller det ger någon förhöjd effekt. Teknikern tyckte spontant att det borde gå att få betydligt mer värme med tanke på det väder som vi haft i Falsterbo senaste veckan (upp till 24 grader i skuggan). Dom kontaktar Pahléns så får vi väl se... kan kanske vara något som blir värdefull information för någon annan. Jag återkommer!

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hur lång tid tar det...
« Svar #9 skrivet: september 19, 2006, 15:15:35:35 »
Om poolskyddet är av typen som släpper igenom vatten så kan det kyla rätt friskt, i alla fall om en stor del av täckningen flyter/vilar på vattenytan.
En helt tät täckning har inte lika stor avkylande effekt.
Med bubbelplast under eller ovanpå täckningen skulle du säkert få varmare i din pool.

Jag vidhåller att isolering av poolen, både nedåt, men kanske framför allt åt sidorna har en rätt stor effekt på energiförbrukningen vid höga önskade temperaturer.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag