VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Inomhus budgetpool  (läst 7203 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Björnes Magasin

Inomhus budgetpool
« skrivet: mars 30, 2006, 18:20:27:27 »
Hej poolvänner.

Har sedan några år en utomhuspool, nu börjar barnen och jag bli sugna på att kunna bada/simma även vintertid, inomhus.

Då pengar är en bristvara måste det bli ett riktigt budgetbygge, jag har två alternativ,1:
i ett utbygge, 2: i berget i krypgrunden under huset.

Har tänkt mig en lösning med plastliner samt isodrän/pordrän som isolering och stomme.
I "bergvarianten" torde inget ytterligare stöd vara nödvändigt, dock i "utbyggesvarianten" skall det väl "motfyllas" med grus för att erhålla nödvändig stadga.

Budget: poolliner ~5000:- + isodrän/pordrän, (2 x 65 mm i ~20 m2)~5000:- samt övrigt, t.ex. grus, golv, golvvärmeslang, (värmer med slinga från befintlig kakelugn) ~5000:-

Totalkostnad ~15 000:- eget arbete oräknat.

Om det blir utbyggesvarianten tillkommer kostnad för detta.
Övriga kostnader som tillkommer är t.ex. avfuktare och inredning.

Tilläggas bör att jag kommer att använda den redan befintliga reningsanläggningen, (sandfilter).

Är det ngn som isolerat sin pool med isodrän/pordrän ?
Erfarenheter från detta ?

kommentarer och synpunkter på mitt tilltänkta budgetbygge ?

MVH/Björne
« Senast ändrad: mars 30, 2006, 20:02:49:49 av Björnes Magasin »

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Inomhus budgetpool
« Svar #1 skrivet: mars 30, 2006, 22:25:49:49 »
Hej Björne.
Isodrän/pordrän- är inte det enbart till isolering? Kan det verkligen hålla en massa kubik vatten.
Jag tror stommen måste vara betydligt stabilare, eller har jag fattat dig fel?
Du skriver: som isolering och stomme.
Jag är inte så väldigt insatt i byggmaterial men jag tror inte att den stommen håller.
Vatten har ju en otrolig sprängverkan. Sand räcker nog inte heller som fyllnad runt.
Det vart mycket "tror jag",för mig nu.
(Skriver med risk att bli rättad ) ;)


Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Björnes Magasin

SV: Inomhus budgetpool
« Svar #2 skrivet: mars 31, 2006, 02:57:45:45 »
Jag har ingen exakt fysikalisk kunskap att gå på men på pordräns hemsida: http://www.pordran.se/  finns lite om deformation vid olika tryck samt förändringar i vattengenomsläpp.

Jag har idag frigolit, s.k. markskiva under min utepool, för att bryta kylan från marken, detta har fungerat utmärkt, (än så länge..).

Vattnets sprängverkan är hög som Du säger, men om den möts av ett lika stort mottryck händer ju ingenting.

Jag skall exprimentera lite innan jag slutligen påbörjar bygget, det skall bli spännande.

MVH/Björne

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan