VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: krånglandeBrilix XHP100  (läst 3090 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hedvig

krånglandeBrilix XHP100
« skrivet: augusti 30, 2019, 11:29:34:34 »
Efter att ha fungerat felfritt i ca,3 år har värmepumpen börjat krångla.i dag tex.så när jag drog igång filterpumpen så visade displayen till poolvärmepumpen 26C och efter ca. 1timme 27C(utetemp 24C).Men sedan är det stopp hur länge den än går.
När poolvärmepumpen startar så hörs det som ett "knatter"(jag antar från kompressorn)ungefär som ett kylskåp låter.Men efter ca.1timme tystnar det ljudet men fläckten fortsäter att snurra.Men om jag inte missminner mig så blåste det kall luft från fläckten förut,men nu blåser det bara halvljummen luft.
någon här på forumet som har någon ide vad det kan vara för fel.

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: krånglandeBrilix XHP100
« Svar #1 skrivet: augusti 30, 2019, 11:54:13:13 »
Det är tyvärr risk för att del av köldmediet har läckt ut eller att kompressorn är dålig. Det stämmer att det blåser kall luft från fläkten när värmepumpen arbetar.

Börja med att gå igenom alla parametrar som går att justera i menyerna på värmepumpen och jämför med standardinställningarna enligt manualen.

Det har hänt förr att någon inställning har ändrat sig. Har du tur så är det så enkelt.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: krånglandeBrilix XHP100
« Svar #2 skrivet: augusti 30, 2019, 12:42:30:30 »
På sidan av pumpen bör du ha en tryckmätare. om köldmediet har läckt ut så bör ju trycker vara nere på noll där. I sånt fall är det bara att ringa någon som kan komma och laga och fylla.
Är pumpen tät skulle jag chansa på att det är kompressorn, även då bör du ringa ut en kyltekniker som kan komma och byta denna.
Kompressorn är tyvärr den dyraste delen.

När pumpen går ska det komma kall luft ut ja.
Hoppas det löser sig
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Hedvig

SV: krånglandeBrilix XHP100
« Svar #3 skrivet: augusti 30, 2019, 13:11:39:39 »
Tack för svaren.
har kollat igenom alla parametrar och dom stämmer enligt manualen.manometern står på 200psi när pumpen är avstängd.kan det vara kompressorn ändå?eller vad tror ni?

Utloggad TommyC

SV: krånglandeBrilix XHP100
« Svar #4 skrivet: augusti 31, 2019, 11:19:52:52 »
200psi=13,8bar
(psi, pounds per square inch är en ålderdomlig måttenhet som fortfarande används i USA, jag har aldrig förstått varför Amerikaner har så väldigt svårt för att gå över till SI-systemet som är internationell standard och gör allt räknande så mycket enklare)

Är det 20,8 grader C och 200psi så är det nog rätt mängd köldmedium R410A i systemet. Läs av omgivningstemperaturen (parameter F i menyerna) samtidigt som du läser av trycket. Är det t ex 26 grader och 200psi så har du nog för lite köldmedium i systemet.

Om kompressorn startar så kan du läsa av alla temperaturerna (parametrar B t o m G). Om trycket är för lågt så ska inte kompressorn starta. Är trycket rätt och den ändå inte startar så kan det vara fel på någon givare. Även tryckmätaren kan ju vara felaktig.

https://refrigeranthq.com/r-410a-puron-refrigerant-pressure-temperature-chart/
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Hedvig

SV: krånglandeBrilix XHP100
« Svar #5 skrivet: augusti 31, 2019, 18:07:27:27 »
Tack för svaret.
Lite svårt att läsa av exakta värden på tryckmätaren den har ju både en skala för psi och en för bar desutom en skala för temp.men vad jag kan se så är trycket 215psi el.14,5bar och temp.23c.samt pooltemp24c.
parametrar b-g:b=24 c=24 d=27.e=25.f=23.g----

Utloggad TommyC

SV: krånglandeBrilix XHP100
« Svar #6 skrivet: september 01, 2019, 11:35:53:53 »
Jag blir inte klok på Brilix manual. Parametern D beskrivs som kondensortemperatur och exemplet visar 8 grader. Mellan kompressorn och kondensorn ska det vara varmt inte kallt. G&J kallar den temperaturen för hetgastemperatur och deras exempel visar 50 grader. Kanske har Brilix placerat givaren på kalla sidan av kondensorn varför man nu skulle vilja göra så? Eller så är det skrivfel och D visar temperaturen på förångaren, då stämmer exemplet 8 grader. I så fall har du ingen värmepumpsfunktion. Om sensorn D är placerad på ingångssidan av kondensorn så är 27 grader för lågt, det bör vara någonstans i trakterna av 50 grader.

En kyltekniker kopplar på ett så kallat manometerställ som mäter trycken på varma och kalla sidorna och ser då hur kompressorn jobbar och att köldmediet cirkulerar på önskat sätt.

Kan någon som har en fungerande Brilix läsa av givarvärdena när kompressorn går?

Oavsett vilket fabrikat på VP man har så är det bra att anteckna typiska värden på alla givare för den dag VP slutar fungera.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Hedvig

SV: krånglandeBrilix XHP100
« Svar #7 skrivet: september 01, 2019, 14:21:25:25 »
Tack för visat intresse Tommy C.
Efter att pumpen stått över natten ha jag tagit några nya värden innan start om det kan vara till någon hjälp.
pooltemp 23C lufttemp 23c tryck 11,5bar-183psi.

Nya värden efter pumpen gått 3timm:pooltemp 23C lufttemp 22C tryck 14,5bar-210psi.
b=22 C=23 D=23 E=25 F=22.

Utloggad TommyC

SV: krånglandeBrilix XHP100
« Svar #8 skrivet: september 01, 2019, 15:01:39:39 »
Den värmer väl fortfarande inte eller? I så fall tycker jag att du ska stänga av VP och ringa efter reparatör imorgon. Det finns smörjmedel blandat med köldmediet för att smörja kompressorn. Om köldmediet delvis läckt ut så har det även försvunnit lite olja. Har man otur så tar kompressorn då skada. Precis det har jag råkat ut för när AC i en bil krånglade. Det blir dyrt. Kolla om hemförsäkringen täcker en del av kostnaden för reparationen.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Hedvig

SV: krånglandeBrilix XHP100
« Svar #9 skrivet: september 01, 2019, 16:25:18:18 »
OK.Tack för svar.
Nej den ger ingen värme,från fläkten blåser det inte kalluft heller som det brukar göra,dessutom sä bildas det inge kondensvatten.
Men får väl göra som du säger och ringa en kyltekniker i morgon

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan