VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Byggstart pp-pool  (läst 16842 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad peterq

  • Nybörjare på pool
  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Vellinge
  • Antal inlägg: 21
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Byggstart pp-pool
« skrivet: februari 26, 2012, 12:48:10:10 »
Förra sommaren satt frugan och jag på trädäcket, tittade på barnen som lekte i en uppbåsbar pool från ToysRUs. Jag tyckte det var lite jobbigt att byta vatten var och varannan dag. Iskallt var det också. Va med en riktig pool, sa frugan? Barnen var självklart med på det direkt...

Höst och vinter har vi scannat av poolforum, olika hemsidor, och leverantör kataloger/leverantör hemsida och vi har fallit för en pp-pool med trappa.
Tack till alla er på detta forum som är med till att göra oss andra okunniga lite klokare så vi ska kunna våga att satsa på ett poolprojekt.
Nu har vi kommit så långt att poolen är beställt, med VP, saltklorinator, pump, filter, och grävkillar.

Vi hoppas med denna byggtråden att få kommentarer, goda råd, och också bidra med vår erfarenhet av bygget till andra framtida poolare.
Startar upp med lite bilder från trädgården, och skiss som visar placering.
Om ca. en månad kör vi i gång, och kommer att lägga bilder och kommentarer till tråden.

Peter
pp-pool 6x3m, VP. Gullberg-Jansson GJPASRW-15, Idealcover - Smart A pooltak, Aseko Asin salt saltklorinator

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Byggstart pp-pool
« Svar #1 skrivet: februari 26, 2012, 16:44:54:54 »
Hej o välkommen!  :)

Kul med en poolare till! <sol> Ska bli spännande att följa. O0

Vilken uppvärmning har ni tänkt er?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad peterq

  • Nybörjare på pool
  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Vellinge
  • Antal inlägg: 21
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Byggstart pp-pool
« Svar #2 skrivet: februari 26, 2012, 17:47:28:28 »
Hej Fia

Det blir en värmepump. Tänkte att placera den på kortsidan av förrådet. Är dock lite orolig för ljudnivå från VP <dontkn>. Kanske man skulle bygga avskärmningsvägg på något sätt?

Inne i förrådet (på kortsidan) blir det pump, filter och saltklorinator. Här funderar jag på att lägga linoleum på golvet och lite upp på väggen som skydd för vattenstänk,  + list på golvet under mattan framför pump och filter för att det inte skal rinna ut på golvet. Är det en bra idé?

mvh Peter
pp-pool 6x3m, VP. Gullberg-Jansson GJPASRW-15, Idealcover - Smart A pooltak, Aseko Asin salt saltklorinator

Utloggad Bjurenhed

SV: Byggstart pp-pool
« Svar #3 skrivet: februari 26, 2012, 18:44:17:17 »
 O0 O0 fick i min pp pool under sensommaren super nöjd. Värmepumpen skall monteras nu till våren. Lycka till med montaget.
PP pool 8x4 trappa längs gavel.
Tak och värmepump.

Utloggad monne81

SV: Byggstart pp-pool
« Svar #4 skrivet: februari 26, 2012, 20:42:20:20 »
Hej Fia

Det blir en värmepump. Tänkte att placera den på kortsidan av förrådet. Är dock lite orolig för ljudnivå från VP <dontkn>. Kanske man skulle bygga avskärmningsvägg på något sätt?

Inne i förrådet (på kortsidan) blir det pump, filter och saltklorinator. Här funderar jag på att lägga linoleum på golvet och lite upp på väggen som skydd för vattenstänk,  + list på golvet under mattan framför pump och filter för att det inte skal rinna ut på golvet. Är det en bra idé?

mvh Peter

Matta på golvet är en bra ide. Finns det möjlighet så sätt dit en golvbrunn också, blir en del vatten när förfilter o dyl ska rengöras.

Utloggad acce

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 112
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Byggstart pp-pool
« Svar #5 skrivet: februari 26, 2012, 20:59:30:30 »
Roligt med en till PP-polare :)
Stoppade ner våran pp-pool i höstas men det blev aldrig klart för bad. Nu till våren så blir det montering av VP , pumphus och en rackarns massa trall. Än så länge är det fortfarande skoter före så det är bara att ligga lågt ett tag till.
Polypropylen pool 3,4x7,0x1,5. luxlama vp. dallas pooltak, dolphin poolrobot

Utloggad peterq

  • Nybörjare på pool
  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Vellinge
  • Antal inlägg: 21
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Byggstart pp-pool
« Svar #6 skrivet: februari 27, 2012, 08:36:28:28 »
Matta på golvet är en bra ide. Finns det möjlighet så sätt dit en golvbrunn också, blir en del vatten när förfilter o dyl ska rengöras.

Golvbrunn är nog en bra idé. Undrar om det er tillräckligt att hacka ett hål i betongplattan pumpens rörgennomdragning och bredvid köra en slang för avlopp (typ diskho avlopp), igenom plastmattan och hålet (+ lite silikon).

Inspiration fick jag från denna bilden i forumet:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7219.msg52883#msg52883

mvh Peter
pp-pool 6x3m, VP. Gullberg-Jansson GJPASRW-15, Idealcover - Smart A pooltak, Aseko Asin salt saltklorinator

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Byggstart pp-pool
« Svar #7 skrivet: februari 27, 2012, 13:30:37:37 »
Jag har ju fördelen att jag lämnade hål i golvet när den byggdes som vedbod, för att få in luft så att veden torkade. Nu hängde jag bara den sidan över kanten. Att du ska ha en golvbrunn rekommenderar jag, när man håller på med pump och filter så blir det rätt mycket vatten, framför allt när man vinsterstänger.

Utan att ha sett precis hur det ser ut så skulle jag nog också ha genomföringar genom betongen, sedan silikon, PL400 eller liknande som tätar hålet i mattan så att det inte rinner in under.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad peterq

  • Nybörjare på pool
  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Vellinge
  • Antal inlägg: 21
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Byggstart pp-pool
« Svar #8 skrivet: april 01, 2012, 21:31:07:07 »
Så börjar det hända saker! Grävkillarna kom idag för att förbereda sig till grävningen i morgon, Plattor är lagd runt huset, grävskopa på plats. I morgon kommer även pooltak, och övermorgon pp-poolen. Ska försöka lägga upp lite bilder eftersom arbetet skrider fram.
pp-pool 6x3m, VP. Gullberg-Jansson GJPASRW-15, Idealcover - Smart A pooltak, Aseko Asin salt saltklorinator

Utloggad MathiasS

SV: Byggstart pp-pool
« Svar #9 skrivet: april 01, 2012, 22:37:57:57 »
Golvbrunn verkar bra.

Jag ska ha teknikrummet i ett kallförråd som har golv i höjd med poolens botten och golvbrunn saknas. Jag funderar på att gjuta ett vilplan 50cm upp att ha sandfilter och pump på - då skulle jag kunna ha en golvbrunn på denna yta och en balja under.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan