VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Värmematta vs PEM-rör i slingor för att värma upp 6,5 kubiks pool ?  (läst 1479 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rövareipoolen

Har en rund Intex rampool som är 366 cm i diameter och 76 hög, totalt 6500 liter som jag skulle vilja få lite varmare.

När jag läst diverse forumtrådar och omdömen så verkar enklare ”småmattor” som tex Intex och Swim and Fun säljer vara ganska bortkastade pengar och ger inget eller väldigt lite.

Jag har planer på attt nyttja mitt platta garagetak för själva uppvärmningen. Problemet blir väl ”transporteringen” av vattnet upp till taket som är ca 15m ifrån poolen samt 3,5-4m i höjdmeter då jag har lite lutning på min tomt. Svårt att veta vad som krävs för pump. Har en 4 kubiks sandfilterpump från Intex till själva reningen så jag behöver nog nåt annat till själva uppvärmningen.

Alternativ 1: Köpa en färdig solvärmematta. Har kollat in JF Fritids variant http://poolshop.jf-fritid.se/solvarme/solvarmematta-4-5x1-2-m.html  då den skulle få plats på garagetaket med sina 4,5m i längd. Dom flesta andra liknande jag sett verkar vara +6m och skulle då inte få plats.
Alternativ 2: Slingor med PEM-rör. Skulle väl vara en ganska snabb och lätt lösning att få till. Har även kikat lite på att bygga en låda till detta men det verkar ju vara viktigt med att pumpen går hela tiden för att det inte ska gå sönder.

Har inte tänkt nån avancerad styrning utan tänkt låta vattnet cirkulera på timer när det är soligt ute ev. styra det lite själv med strömbrytare via Telldus live app.

Har med mina alternativ inte räknat med några större underverk. Kan det göra några grader extra i poolen så skulle barnen men framför allt jag själv tycka det vore lite skönare att doppa sig, blir det tillräckligt varmt kanske tom frugan doppar sig
 
Om alternativ 1 ska man gå på 1 matta eller 2 mattor ?
Om alternativ 2, dimension för PEM-rör ? Läste mig till det var bättre med lite större dimension för att få ett högre flöde.
Nån som kan rekommendera en lämplig pump till detta ?
Ni som kör liknande lösningar med pump för bara värmeanläggning, hur har ni löst det med ”in och ut-rör” från poolen ?



Poolgiganten

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan