VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Badtunna, vatten o reningsverk..  (läst 44503 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fia_m

Badtunna, vatten o reningsverk..
« skrivet: maj 13, 2008, 13:37:28:28 »
Hejsan!
Jag har en fråga om det här med badtunnor o reningsverk..
Jag o min sambo skulle hemskt gärna vilja bli ägare till en badtunna.. dessvärre har vi egen brunn så vi har förmodligen inte möjligthet till o tömma en framtida tunna hur många gånger som helst alltså efter varje gång o fylla på nytt som jag har läst att man ska göra.. men har också läst att man kan förlänga tiden om man har ett reningsverk! Nu till min fråga, vad finns det för reningsverk som klarar tex mer än 4 veckor? finns sånt överhuvudtaget?  ??? och vart isf köper man det? Hoppas någon kan svara på mina frågor.. :)

Mvh
// en som inte har så stor koll på detta  ;)  :D

Poolgiganten

Utloggad arnesonska

SV: Badtunna, vatten o reningsverk..
« Svar #1 skrivet: maj 13, 2008, 15:30:08:08 »
Tjena. Vi har oxå egen brunn men visst är det väl så att den mår bra av att man tar vatten ur den. Dvs man får renare vatten i brunnen..
Det är väl snarare vad ni tillsätter för kemikalier som är det viktigaste.
Toys R Us har schyssta klorfria alternativ. Och Rusta har Sandfilter från 1500:-

Dvs det går att lösa med olika filter / pumpar.
Själv har jag provat både enkla "patronfilter samt pump" i ett lösningar
Och rejälare Sandfilter (även de med pump) (från 1500:- på Rusta)
Dessa tillsammans med klor eller klorfria vattenkemikalier gör att man inte behöver byta vatten mer än 1-2 ggr / år.
Det är inte speciellt krångligt alls.. Själv har vi en badtunna i plast som oxå känns väldigt hygieniskt. Dock måste den hållas varm under vintern så det inte fryser ihop någonstans.
Men det är helt underbart att bada i den.
Lycka till..
« Senast ändrad: maj 13, 2008, 15:44:07:07 av mogge1 »

Utloggad fia_m

SV: Badtunna, vatten o reningsverk..
« Svar #2 skrivet: maj 14, 2008, 21:37:07:07 »
Åh ditt svar får mig o hoppas :D

Lite frågor.. du sa att du prövat lite olika lösningar.. vad EXAKT har du i dagsläget? Hur stor tunna har du? Hur "stor brunn" har du eller liksom flödet till den?  :D Mkt frågor här hehe.. :)

Utloggad arnesonska

SV: Badtunna, vatten o reningsverk..
« Svar #3 skrivet: maj 15, 2008, 08:35:25:25 »
Idag kör vi faktiskt med Rustas Sandfilter för 1500:-
Upplever att det renar vattnet mycket bättre samt att cirkulationen är mycket bättre idag än med pump och filter som vi haft tidigare. (patronfilter osv)

Jag vet faktiskt inte hur många liter tunnan rymmer men den är ca 2 meter i diameter.
Brunnen är borrad och jag vet inte flödet till den heller tyvärr.

Alltså det är väl så att brunnen mår bra av att man tar så mycket vatten man kan ur den utan att den sinar? Jag har haft mitt vatten från brunnen stått och runnit ett par dagar för att se så flödet är tillräckligt.

Tyvärr kan jag inte besvara dina frågor närmare..

Utloggad Bosseg

SV: Badtunna, vatten o reningsverk..
« Svar #4 skrivet: maj 30, 2008, 13:02:12:12 »
Hejsan!
Jag har en pollytunna som jag haft i drift ca 5 månader nu. Tunnan är nedfälld i altanen. Använder patronfilter samt klor. Vattnet har varit helt perfekt hela tiden. Jag har min bergvärmepump som uppvärmningskälla. Tunnan är välisolerad runt om samt isolerat lock. Normalt i veckorna så sänker jag temperaturen till 20 grader och höjer till 37-38 innan bad. Det tar ca 6-7 timmar att värma upp den. Som värmesystem har jag min värmepump (bergvärme) som värmer via en plattvärmeväxlare. Det krävs ca 20 minuters uppvärmning per dag under vintertid för att hålla värmen. Tunnan har jag kompletterat med ett bubbelsystem så det är helt underbart att sitta under stjärnorna och ta ett bubbelbad!
Lycka till med din tunna!
Mvh
Bosse

Utloggad nolsson

SV: Badtunna, vatten o reningsverk..
« Svar #5 skrivet: juni 04, 2008, 11:16:14:14 »
Tjena Bosse,

Det är klockrent exakt vad jag tänkte göra, men jag kommer ingenvart L För jag vet itne hur man gör och var man hitta grejer.

Var hittade du bubbel anläggningen, rening, värmeväxlare etc. Kan du hjälpa mej med firmor och märken skulle jag vara superglad.

Har du några tips skulle jag vara kanonglad! Har du tom bilder?

Har du gjutit poolen själv?

Utloggad Bosseg

SV: Badtunna, vatten o reningsverk..
« Svar #6 skrivet: juni 04, 2008, 15:25:11:11 »
Hejsan!
Tunnan är en Pollyunna www.pollytunnan.se som jag köpte begagnad. Betydligt bättre än trä. Bubblorna kommer från Spadealers.se . Man kan skräddarsy anläggningen efter egna behov. Jag har sex st munstycken ca 4000:-. Jag använder vanlig filterpatron (original till tunnan. Värmeväxlaren köpte jag begagnad och sedan använder jag Nibe´s poolstyrning. Totalt gick det på ca 15000:- med slangar/rör och kopplingar. Altanen har jag inte räknat med i priset eftersom den ändå skulle byggas om. Pollytunnan har ritningar.
Tunnan är nedsänkt ca halvvägs i altanen. Isolerad med 150mm frigolit i botten och 100 mm runt om. Som lock har jag 100mm frigolit som jag klätt med tunn plyfa.
 Lycka till med ditt bygge!
Mvh
Bosse

Utloggad ted64

SV: Badtunna, vatten o reningsverk..
« Svar #7 skrivet: juni 20, 2008, 09:00:57:57 »
Hejsan!
Tunnan är en Pollyunna www.pollytunnan.se som jag köpte begagnad. Betydligt bättre än trä. Bubblorna kommer från Spadealers.se . Man kan skräddarsy anläggningen efter egna behov. Jag har sex st munstycken ca 4000:-. Jag använder vanlig filterpatron (original till tunnan. Värmeväxlaren köpte jag begagnad och sedan använder jag Nibe´s poolstyrning. Totalt gick det på ca 15000:- med slangar/rör och kopplingar. Altanen har jag inte räknat med i priset eftersom den ändå skulle byggas om. Pollytunnan har ritningar.
Tunnan är nedsänkt ca halvvägs i altanen. Isolerad med 150mm frigolit i botten och 100 mm runt om. Som lock har jag 100mm frigolit som jag klätt med tunn plyfa.
 Lycka till med ditt bygge!
Mvh
Bosse

hej Bosse
har oxå funderat på pollytunnan o bubbel från spadealers en liten fråga bara var har du satt bubbelgrejorna nånstans??
mvh

Fixade till citatet
Fia
« Senast ändrad: juni 20, 2008, 09:41:19:19 av Fia »

Utloggad Bosseg

SV: Badtunna, vatten o reningsverk..
« Svar #8 skrivet: juni 22, 2008, 19:36:17:17 »
Hej!
Pumpen är placerad under altanen nära badtunnan. Jag byggde en låda av överblivet trallvirke med vattentätt lock. 
Först var jag orolig att bubblorna skulle kyla ned vattnet vintertid men det var inget problem Efter vad jag förstår så stiger luftens temperatur en del när den komprimeras. Glöm inte att det alltid måste var jordfelsbrytare till det du ansluter utomhus.
Lycka till O0!
Nu ska vi ut och bubbla lite i regnet :D
Mvh
BosseG

Utloggad ted64

SV: Badtunna, vatten o reningsverk..
« Svar #9 skrivet: juni 24, 2008, 06:24:53:53 »
hej igen
det va mest utsläppet i tunnan jag undrade över o hur många munstycken har du??
mvh ted64

Utloggad Bosseg

SV: Badtunna, vatten o reningsverk..
« Svar #10 skrivet: juni 25, 2008, 20:03:00:00 »
Hej!
Jag har satt dit åtta stycken munstycken och de sitter ca två decimeter från botten vid  varje sittplats.
Mvh
Bosseg

Utloggad linsburk

SV: Badtunna, vatten o reningsverk..
« Svar #11 skrivet: juli 21, 2008, 21:22:53:53 »
Idag kör vi faktiskt med Rustas Sandfilter för 1500:-
Upplever att det renar vattnet mycket bättre samt att cirkulationen är mycket bättre idag än med pump och filter som vi haft tidigare. (patronfilter osv)

Jag vet faktiskt inte hur många liter tunnan rymmer men den är ca 2 meter i diameter.
Brunnen är borrad och jag vet inte flödet till den heller tyvärr.

Alltså det är väl så att brunnen mår bra av att man tar så mycket vatten man kan ur den utan att den sinar? Jag har haft mitt vatten från brunnen stått och runnit ett par dagar för att se så flödet är tillräckligt.

Tyvärr kan jag inte besvara dina frågor närmare..

Är det någon som har mer som har erfarenhet av Rustas sandfilter? I bruksanvisningen står det att man max får ha 37 grader i vattnet... Är det någon som har stött på några problem om det?
tack på förhand!

Utloggad Tunnan

SV: Badtunna, vatten o reningsverk..
« Svar #12 skrivet: januari 02, 2011, 11:24:52:52 »
Lite mer info om rening av badtunnor.

Att rena vattnet i en badtunna är inte svårt.
Men använd rätt filter!

Sandfilter är avsedda för pooler inte badtunnor. Sandfilter behöver minst 300-400 liter vatten vid varje backspolning, vatten som tas från badtunnan. En badtunna som  innehåller 1600 l vatten förlorar 1/4 av sitt innehåll vid varje backspolning! (backspolning är rening av filtermedia).

Använd istället ett sk Cartridgefilter.
Cartridgefilter har istället för sand en filterkasset som är tvättbar, och behöver därför ingen baclkspolning.
Tvätta cassetten i diskmaskinen på 40 grader vid behov och filtret kan återanvändas år efter år.
Ett filter av cartridgetyp renar samtidigt 5-6 gånger effektivare än ett sandfilter.  O0

Utloggad Ztigge

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Löddebyggden
  • Antal inlägg: 30
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Badtunna - Ja det tro jag det
    • Visa profil
SV: Badtunna, vatten o reningsverk..
« Svar #13 skrivet: januari 29, 2012, 07:41:08:08 »
Tipsa gärna om ett bra filter och filterhus till en badtunna. Det hade uppskattats.
 :)

Tycker det är svårt att finna recessensioner på nätet för bra patronfilter till badtunna.

Mvh


Sebastian_79

  • Gäst
Sebastian_79
SV: Badtunna, vatten o reningsverk..
« Svar #14 skrivet: november 06, 2012, 16:47:10:10 »
Ang. sandfilter och badtunna. Jag tycker inte alls det där med backspolning stämmer. Att det skulle behövas så mycket vatten. Jag har ett sandfilter. De få tillfällen jag backspolat filtret så har det bara tagit 20-30 sekunder innan vattnet blivit rent. (När man backspolar så kommer det först brunt smutsigt vatten och när smutsen väl spolats ut så blir vattnet klart och då kan man sluta backspola.) Jag bedömmer att det inte går åt mer än 20-30 liter. Om ens det.
« Senast ändrad: november 06, 2012, 19:21:50:50 av Fia »

Mudshark

  • Gäst
Mudshark
SV: Badtunna, vatten o reningsverk..
« Svar #15 skrivet: april 22, 2015, 12:28:09:09 »
Är det någon som har mer som har erfarenhet av Rustas sandfilter? I bruksanvisningen står det att man max får ha 37 grader i vattnet... Är det någon som har stött på några problem om det?
tack på förhand!
Jag använder ett sandfilter där rekommenderat max temperatur är 35 grader. Har kört det i tre år utan problem. Det beror väl mycket på hur du håller temperaturen, jag eldar upp till ca 40 grader när vi ska bada sen sjunker ju temperaturen mellan baden. Tror knappast att några graders övertemperatur gör någon skada även om du håller tunnan varm kontinuerligt.

Karl-Evert

  • Gäst
Karl-Evert
SV: Badtunna, vatten o reningsverk..
« Svar #16 skrivet: april 23, 2015, 20:38:45:45 »
Hej!
Använde först ett sandfilter till våran tunna men vattnet blev aldrig riktigt kristallklart.
Köpte ett Cateridgefilter från Batunna24 och det är vi mycket nöjda med.
https://pool-fritid.se/filter-och-rening/54-filtersystem-cartrige.html

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan