Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: När klorar man egentligen?  (läst 1559 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FireTee

När klorar man egentligen?
« skrivet: maj 04, 2019, 09:14:39:39 »
Hej,

Hade en glasklar pool i april med en del rester på botten. Håvade upp det mesta av löven men inte allt. Men när jag satte igång pumpen blev den riktigt grön ganska direkt och jag har sedan dess bekämpat den med chockklor, flockningsmedel och anti-alg. Cyanusyran verkar OK enligt test.

1) Ska man satsa på alla tre eller kan man dra någon slutsats om vad som är "felet"? Har hört att anti-alg bara är förebyggande?
2) Är det båda långtidsverkande och chockklor som höjer cyanosyran? Inte andra medel såsom flockningsmedel?
3) Räcker det att hålla ett högt klorvärde eller finns det någon ytterligare fördel med att chockklora ofta?

En bonusfråga angående SPA: PÅ Sunwac 12 så står det att är superviktigt att göra likadant efter som innan bad. Brukar ni ta två klortabletter (per 1000L) efteråt även om man bara badat en person en kort stund?

Tack på förhand!

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: När klorar man egentligen?
« Svar #1 skrivet: maj 04, 2019, 11:17:59:59 »
1. Få död på det man inte vill ha i poolen. Klor lämpligtvis
2. När det dör, flock för att det ska bli lättare att dammsuga upp det.
3. Anti-alg har jag också hört att det bara är förebyggande.

Puckar brukar vara triklorisocyanurat och innehåller helt riktigt cyanursyra. Chockklor kan vara olika. Natriumhypoklorit är flytande (t.ex. Klorin), kalciumhypoklorit är pulver och sedan finns det diklorisocyanurat också i pulverform. Den sista innehåller cyanursyra.

Under säsong chockklorar man när man får relativt hög nivå av bundet klor. Man kan mäta totalt klor och fritt klor. Totalt klor minus fritt klor = bundet klor. Det gör man för att när man chockar då så slår man isär kloraminerna (bundet klor) till fritt klor igen.

Men jag skulle hålla hög nivå av klor med hjälp av chockklor så länge poolen är grön. Vad har du för värden i övrigt?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad FireTee

SV: När klorar man egentligen?
« Svar #2 skrivet: maj 04, 2019, 17:26:50:50 »
Tack för svar!

Tyvärr mäter mina stickor bara fritt klor och inte bundet klor, men siffrorna verkar vara:
Klor: 4 ppm (har dock inte klorat på 3-4 dagar nu, låg lite högre typ 6 innan, är rädd för att cyanosyra ska stiga för högt)
Alk: 80 ppm
pH: 7,2
Cyanosyra: 110 ppm

Duger 4 ppm klor eller vill man högre?

1. Få död på det man inte vill ha i poolen. Klor lämpligtvis
2. När det dör, flock för att det ska bli lättare att dammsuga upp det.
3. Anti-alg har jag också hört att det bara är förebyggande.

Puckar brukar vara triklorisocyanurat och innehåller helt riktigt cyanursyra. Chockklor kan vara olika. Natriumhypoklorit är flytande (t.ex. Klorin), kalciumhypoklorit är pulver och sedan finns det diklorisocyanurat också i pulverform. Den sista innehåller cyanursyra.

Under säsong chockklorar man när man får relativt hög nivå av bundet klor. Man kan mäta totalt klor och fritt klor. Totalt klor minus fritt klor = bundet klor. Det gör man för att när man chockar då så slår man isär kloraminerna (bundet klor) till fritt klor igen.

Men jag skulle hålla hög nivå av klor med hjälp av chockklor så länge poolen är grön. Vad har du för värden i övrigt?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: När klorar man egentligen?
« Svar #3 skrivet: maj 05, 2019, 01:28:45:45 »
Har man cyanursyra på över 100 ppm kan man råka ut för klorblockering, och det verkar du ha gjort eftersom vattnet är grönt trots bra klornivå. Klorblockering kan endast avhjälpas genom utbyte av vattnet.

Googla på klorblockering så hittar du massor av info.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad FireTee

SV: När klorar man egentligen?
« Svar #4 skrivet: maj 05, 2019, 18:40:37:37 »
Tack, backspolar rätt mycket så det borde sjunka en del framöver :)

Har man cyanursyra på över 100 ppm kan man råka ut för klorblockering, och det verkar du ha gjort eftersom vattnet är grönt trots bra klornivå. Klorblockering kan endast avhjälpas genom utbyte av vattnet.

Googla på klorblockering så hittar du massor av info.

Utloggad Thermopool

SV: När klorar man egentligen?
« Svar #5 skrivet: maj 08, 2019, 19:30:51:51 »
Har du fått klorblockering så räcker det inte med att backspola, räkna med att du får byta ut mycket vatten, jag skulle börja med hälften..

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag