VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Uppstart grön- turkos, sen då?  (läst 1829 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Davidkulneff

Uppstart grön- turkos, sen då?
« skrivet: april 26, 2019, 16:02:09:09 »
Startade upp för ca en vecka sedan. Ett antal chockningar med klor sen blev det turkost. Nu är det turkost, men inte klart. Sen knappt dammsugaren längs botten just nu. Har haft en superflock i, och enligt stickorna ligger kloret på ca 5 och pH ligger bra. Förslag?

Poolgiganten

Utloggad Thermopool

SV: Uppstart grön- turkos, sen då?
« Svar #1 skrivet: april 26, 2019, 23:20:26:26 »
Ett antal chockningar? Vad har du för värde på fritt och bundet klor? Har du kollat cyan?
Chockkloret du använde, innehåller det Kalciumhypoklorit eller Diklorisocyansyra? Använder man mycket av det sistnämnda höjs cyan mycket och i kombination med puckar finns risk för klorblockering.

Utloggad Davidkulneff

SV: Uppstart grön- turkos, sen då?
« Svar #2 skrivet: april 27, 2019, 13:28:17:17 »
Har chockat 2-3 ggr.
Kan inte mäta cyanur, kör med stickor.
Biltemas klor, ämne natriumdiklorispcyanurat.
Kommer fortfarande skit när jag backspeglar så antar att jag får fortsätta med det och se om klorhalten sjunker

Utloggad Thermopool

SV: Uppstart grön- turkos, sen då?
« Svar #3 skrivet: april 27, 2019, 18:13:14:14 »
Använder du puckar också? Tänkte om vattnet hade hög cyanivå tidigare och nu har du chockat med Biltemas klor så kan du fått klorblockering. Har du en poolaffär i närheten? De kan göra kontroll av vattnet om du tar med typ 1 liter i välrengjord flaska.
Mitt tips är att skita i Biltemas chockklor och alltid köra med chockklor som innehåller Kalciumhypoklorit, de funkar med puckar och höjer inte cyan.

Utloggad Cybertron

SV: Uppstart grön- turkos, sen då?
« Svar #4 skrivet: april 27, 2019, 22:09:07:07 »
Har chockat 2-3 ggr.
Kan inte mäta cyanur, kör med stickor.
Biltemas klor, ämne natriumdiklorispcyanurat.
Kommer fortfarande skit när jag backspeglar så antar att jag får fortsätta med det och se om klorhalten sjunker

mitt vatten var oxå turkos/mjölkigt. Jag satsade på att få Ph helt rätt (7.0-7.2) och sedan backspola, fylla på med nytt vatten samt höja vattentemp , efter några dagar så är nu vattnet kristallklart. Lite hög klorhalt för tillfället, men det försvinner snart!
så kämpa vidare, och som några andra sagt, vänta med att chocka igen.

Utloggad Timmen

SV: Uppstart grön- turkos, sen då?
« Svar #5 skrivet: april 28, 2019, 07:07:08:08 »
Hej. Vill du inte vänta så länge så skaffa super flock. Effektivt som tusan. Binder småpartiklar och gör det lättare för dem att fastna i filtret.

Utloggad Davidkulneff

SV: Uppstart grön- turkos, sen då?
« Svar #6 skrivet: april 28, 2019, 10:36:08:08 »
Har startat VP häromdagen så ser om det hjälper. Annars får jag ju skutta i och röra runt manuellt lite :)
Superflock har jag kört. Fortsätter med backspolning och ser hur det ser ut imorgon.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag