Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Blir vitt på sidor i glasfiberpool  (läst 2081 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cobra427

Blir vitt på sidor i glasfiberpool
« skrivet: april 11, 2020, 19:31:04:04 »
Blir vitt på sidor och sits avsatser i glasfiberpool, vad ska vi tvätta rent med  :o

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Blir vitt på sidor i glasfiberpool
« Svar #1 skrivet: april 11, 2020, 23:20:41:41 »
Du får nog kolla först vad det vita är för något innan det går att säga hur det skall kunna tas bort. Hur känns det ? Halt och oljigt eller torrt och strävt, som sandpapper ? I det första fallet kan det vara något slag av alger, i det andra är det nog kalkavlagringar. Har ni hårt (kalkrikt) vatten ? I så fall brukar det vara bra att hålla lite lägre pH en tid. Sänker du vattennivån så kan du ta bort kalkavlagringarna t.ex. med askorbinsyra eller med nästan vilken syra som helst, dock bör du vara försiktig med starka syror - då måste man ha skyddsglasögon, gummihandskar etc. Är det någon form av algpåväxt bör chockklorering fungera. Gröna alger blir oftast vita när de dör, men det finns alger som är vitaktiga redan i levande tillstånd.

Utloggad Cobra427

SV: Blir vitt på sidor i glasfiberpool
« Svar #2 skrivet: april 13, 2020, 17:38:23:23 »
Tack för bra svar. 👍 vi har väldigt kalkrikt vatten.
Det är en torr vit yta.
Hur skall man göra med askorbinsyra ( c-vitamin) blanda starkt och gnugga eller..

Utloggad Cobra427

SV: Blir vitt på sidor i glasfiberpool
« Svar #3 skrivet: april 25, 2020, 18:16:27:27 »
Har försökt putsa.... vilket jobb, tog en gammal skotsbrite och askorbinsyra pulver och jobbade, blir lite bättre.
Någon som har tips på annan lösning.
Det är alltså ”kalk” i poolen.

Utloggad Mccoy

SV: Blir vitt på sidor i glasfiberpool
« Svar #4 skrivet: april 28, 2020, 20:27:01:01 »
Kan dela med mig av vad jag har kört med som är effektivt mot kalk = citronsyra! Nu vet jag inte hur det reagerar mot lacken i poolen men det kan vara värt att prova på en liten yta iaf. Jag har köpt citronsyra i ren (livsmedelsren) form på 5kg hink, går att få tag i för ca 250:- plus frakt på nätet.

Blanda ihop ca en dl av pulvret med varmt vatten så att du får en grötliknande konsistens. Gnugga med svamp och kör med så varmt vatten du kan så att reagensen börjar (ju varmare desto effektivare).

Ett tips iaf, finns ju småpåsar med citronsyra i mataffären om du vill testa.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan