Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Placering av pool (Tjällden 4*8)  (läst 8688 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vanten7

SV: Placering av pool (Tjällden 4*8)
« Svar #20 skrivet: april 10, 2018, 13:13:53:53 »
Okej känns som om jag får gå upp i dimesion på oem slangen, vad tycker nu jag ska ta för pump för stt fixa detta? Räcker det med att gå upp till den med 14m3/h?

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Placering av pool (Tjällden 4*8)
« Svar #21 skrivet: april 11, 2018, 00:26:47:47 »
Riktningen på inloppen ser lite skum ut också. Jag är inte expert, men ska man verkligen ha dem på långsidan mot varann?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Vanten7

SV: Placering av pool (Tjällden 4*8)
« Svar #22 skrivet: april 11, 2018, 06:20:09:09 »
Jag har fått för mig att en del folk på detta forumet sätter dom så sen riktar munstyckena en mot trappen och den andra ifrån trappen. Såg gärna till om detta inte är bra.
Jag kommer stt ha pahlens rostfria detaljer vilket jag antar går att rikta.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Placering av pool (Tjällden 4*8)
« Svar #23 skrivet: april 11, 2018, 10:22:21:21 »
Man kan ändra riktning ca 45 grader max. Jag har mina på kortsidan. Nu har jag inte hel trapp som du så det är egentligen inte relevant för ditt fall, men mitt vänstra (där det inte är någon trappa) är riktat neråt så mycket som möjligt och det högra (som är i min trappa) så mycket åt höger som möjligt. Det enda problem jag har haft som jag inte vet riktigt om det är växt eller sand är i mitten längs med en skarv i bortre delen, ca en tredjedel från bräddavloppet. Väldigt lite skräp har jag och det tror jag beror på den cirkulära rörelse jag har på ytvattnet tack vare utloppet som pekar åt sidan.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Vanten7

SV: Placering av pool (Tjällden 4*8)
« Svar #24 skrivet: april 13, 2018, 22:15:18:18 »
Hej!

En till fundering jag fått, jag funderar på att använda Bräddavlopp Classic Wide 385 från Phalens, tror ni att det blir svårt att hålla vatten nivån med denna och att den kräver en nivåreglerare för att det ska bli bra? hur ofta behöver man fylla på en pool


https://www.pahlen.se/produkter/belysning-och-inbyggnadsdetaljer/braddavlopp-classic-wide-385/

Utloggad TommyC

SV: Placering av pool (Tjällden 4*8)
« Svar #25 skrivet: april 14, 2018, 07:45:43:43 »
Det varierar mellan 1 till 3 veckor mellan påfyllningarna hos oss. Kondensen som hamnar på pooltakets nedre delar nedanför de lägsta längsgående balkarna rinner ner på takets skenor och försvinner ut. Kondensen ovanför de längsgående balkarna rinner tillbaka i poolen. Olika pooltak kan säkert fungera lite olika ur den aspekten. Längsgående balkar långt ner på taket skulle minska vattenförlusten. Vi kan inte ha vattennivån lägre än ca 2 cm under bräddavloppets mitt. Jag brukar fylla till ca 2 cm under toppen på bräddavloppet för att ha god marginal till att pumpen börjar suga luft. Flödets storlek lär påverka hur känsligt det blir för låg vattennivå i utloppet. Jag skulle inte köpa ett lågt bräddavlopp. Man kan fundera över hur det fungerar när det blir mycket vågor i poolen. Jag misstänker att det suger luft lättare än ett normalhögt utlopp. 
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Placering av pool (Tjällden 4*8)
« Svar #26 skrivet: april 15, 2018, 21:38:21:21 »
Det ska ju förhindras av luckan i bräddavloppet. Hos mig börjar den suga luft när det är 2-3 cm ovanför nedre kanten så det är nog rätt olika beroende på höjd av pump m.m.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Vanten7

SV: Placering av pool (Tjällden 4*8)
« Svar #27 skrivet: april 16, 2018, 08:44:14:14 »
min pump kommer ju att ligga i samma höjd som botten på poolen.
pajjar pumpen om den suger luft?

Erik N hur ofta behöver du fylla din pool?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Placering av pool (Tjällden 4*8)
« Svar #28 skrivet: april 16, 2018, 14:48:55:55 »
Pumpen blir överhettade om den inte har vatten som går igenom och kyler, så ja, det är mycket troligt att den går sönder. Inte helt säkert, men mycket troligt.

Det är lite olika, beror på väder och vind. Hur man badar (mycket stänk), hur ofta man har taket öppet, temperatur i samspel med luftfuktighet etc. 1-2 per månad skulle jag tro att jag fyller på.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Vanten7

SV: Placering av pool (Tjällden 4*8)
« Svar #29 skrivet: april 16, 2018, 20:09:39:39 »
Okej ångrar du dig att du tog det platta bräddalvloppet?
Eller har du automatisk påfyllning av vatten?

Blir så osäker, nu fick jag frågan om jag verkligen ska ha rostfritt då dom oftast säljer dom i plast. Från början tänkte jag att den vanliga vita plaste skulle bli ful, gul och tråkig med tiden men den kanske inte blir det?
Det går kanske att byta panelen på bräddavlopp lampor och inlopp så att den ser fräsch ut hela tiden?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan