CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Backspola saltvatten  (läst 1691 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thörre

Backspola saltvatten
« skrivet: juli 12, 2019, 12:31:55:55 »
Blev sugen på saltvatten men det slog mig att jag inte kan tappa det på gräset. Har sökt efter info om detta men hittar inte någon som diskuterat det. Vad gör ni av saltvattnet när ni backspolar?

Växtlighet dör ganska direkt.
Dagvatten lär inte vara bra då det kommer ner i sjöar. Klor försvinner direkt men salt är ju kvar.
Avlopp har jag ingen möjlighet till men är det ens godkänt?

Var gör ni av vattnet?

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Backspola saltvatten
« Svar #1 skrivet: juli 13, 2019, 13:09:48:48 »
Du kan få hälla det på vår infart så att det tar död på allt ogräs som växer där  O0

Jag tror att jag ska prova saltvatten på ogräset. Hoppas att det fungerar. Misstänker att det inte gör det och att det är ett ickeproblem då salthalten dessutom är låg i en pool <dontkn>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

dodge75

  • Gäst
dodge75
SV: Backspola saltvatten
« Svar #2 skrivet: juli 13, 2019, 18:37:31:31 »
Har kört saltvatten i några år och backspolar ut på gräsmattan utan problem..

Utloggad Mickelin

SV: Backspola saltvatten
« Svar #3 skrivet: juli 14, 2019, 07:24:00:00 »
 Jag backspolar ut i trädgården utan problem. Har inte sett någon negativ påverkan på växtligheten. Salthalten är väldigt låg, knappt så det smakar salt alls. Havsvatten är tio gånger mer salthaltigt än poolvatten.

Utloggad Thörre

SV: Backspola saltvatten
« Svar #4 skrivet: juli 15, 2019, 09:07:38:38 »
Ok. Det är inte mer salt än så.   O0
Läste att det var bräkt som östersjön och det hade nog inte gått.

Tror ni det är risk för rost på skruv o beslag till själva stommen? Vatten rinner ju alltid ner vid plaskande någonstans runt stommen.

Utloggad TommyC

SV: Backspola saltvatten
« Svar #5 skrivet: juli 15, 2019, 13:00:49:49 »
Klor är väldigt aggresivt mot de flesta metaller oavsett hur kloret produceras. Rostfri A4 kan fungera nära poolen men inte ens det är helt säkert att det klarar sig. Vanlig trallskruv gör man bäst i att undvika i närheten av poolen. Den rostar väldigt snabbt.

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11011.msg82751#msg82751
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Backspola saltvatten
« Svar #6 skrivet: juli 18, 2019, 17:04:02:02 »
Ja klor är aggressivt mot metaller, för rostfritt skall det vara syrafast, A4. Men tillsätter man även salt blir blankdningen ännu mera korrosiv och knappast några metaller utom titan står emot det. Därför eftersträvar man helplastlösningar utan metalldelar om man vill köra saltvatten. Tryckimpregnerat trä tål också saltvatten och är ok.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag