CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hjälp! Poolfest på torsdag  (läst 909 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Moooonika

  • Gäst
Moooonika
Hjälp! Poolfest på torsdag
« skrivet: juli 06, 2019, 11:24:38:38 »
Jag ska ha poolfest på torsdag och håller på att rena vattnet. Har chockat, flockat och algbehandlat flera gånger. Kör med roboten efter jag hällt i alla medel för aat få vattnet att cirkulera ordentligt samtidigt som jag kör backspolning för det som legat på ytan. Vad ska jag göra? Blir snart galen då jag inte får något att funka. Gräver snart igen den.... Snälla någon, kom med tips hur jag kan göra  :'(

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Hjälp! Poolfest på torsdag
« Svar #1 skrivet: juli 06, 2019, 11:39:38:38 »
Fundera först på om det går fortast att tömma och fylla med nytt vatten. Så skulle nog jag göra men här tar det mindre än ett dygn att fylla våra 31 kubikmeter. Har man egen brunn kanske det inte är bästa lösningen. Annars är det bara att chockklorera och se till att hålla klorhalten på minst 10 ppm genom att tillsätta mer chockklor vartefter det förbrukas. Det brukar nog ta runt 3 dygn. Detta förutsätter att man har sandfilter. Jag har ingen erfarenhet av patronfilter men det finns många som har skrivit här om att de är odugliga när det har blivit grönt vatten.

Edit: Kör cirkulationspumpen dygnet runt tills problemet är löst. Känn med handen framför ett munstycke för att märka när trycket minskar. Då är det dags att backspola sandfiltret.
« Senast ändrad: juli 06, 2019, 11:47:35:35 av TommyC »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Moooonika

  • Gäst
Moooonika
SV: Hjälp! Poolfest på torsdag
« Svar #2 skrivet: juli 06, 2019, 19:35:01:01 »
Tack för ditt svar  :) har sandfilterpump så jag ska testa det du säger. Känns som om jag lika gärna kan stänga ner den för säsongen då det här har tagit glädjen ur hela idén att ha egen pool om det inte funkar. 😟

Utloggad nyburjare

SV: Hjälp! Poolfest på torsdag
« Svar #3 skrivet: juli 06, 2019, 20:18:05:05 »
Som sagt först ska det gröna dödas då blir det brunt o grumligt. Det kan man ta i ett sandfilter. Men det tar minst 3 till 5 dagar.
Glädjen att ha pool ska ju finnas men jag är rädd för att man inte kan skylla på någon annan eller på poolen.... det beror alltid på slarv med skötsel när vattnet blir så här. Man måste lära sig känna skötselglädje med inte bara badglädje

Utloggad TommyC

SV: Hjälp! Poolfest på torsdag
« Svar #4 skrivet: juli 06, 2019, 20:30:37:37 »
Se det positivt. Sånt som man lär sig den hårda vägen dvs genom att göra fel och göra om och göra rätt glömmer man aldrig  O0
Det är ju inget jättestort problem. Det löser sig och ni kommer att skratta åt det senare.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag