VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: klart och fint vatten med skyhöga värden av klor och cya.!!!!  (läst 2047 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jean1

första sommaren med pool och bytte just ut hälften av vattnet mot nytt från tankbil. men.... värden på fritt klor totalt klor och cya ligger fortfarande för högt (enligt två av tre typer av stickor). blir helt knäckt!! det bildas inga alger och vattnet är klart så jag tänker att klorlås är det inte... men jag kan inte byta ut mer vatten nu!!!

Poolgiganten

Utloggad MJ9

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Gotland/Stockholm
  • Antal inlägg: 12
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: klart och fint vatten med skyhöga värden av klor och cya.!!!!
« Svar #1 skrivet: juni 28, 2019, 22:07:49:49 »
Vad säger den tredje typen av stickor? Har du möjlighet att testa med någon digital mätare? Alternativt ta med ett prov till en poolbutik och låta dem testa.

Eftersom det är din första sommar med pool så borde ju inte cyanursyran vara så hög att ett byte av halva vattenvolymen inte är tillräckligt. Du säger att du just bytte vattnet, har det hunnit cirkulera några gånger innan du mäter?

Om kloret är högt kan det också vara svårt att mäta andra värden exakt, så det kan också vara en anledning.

Vad använder du för något klor och när chockklorerade du vattnet sist? Vanliga veckopuckar innehåller hälften cyanursyra så om man bara använder sådana så kan halten bli hög efter en sommar.

Utloggad jean1

SV: klart och fint vatten med skyhöga värden av klor och cya.!!!!
« Svar #2 skrivet: juli 06, 2019, 12:51:10:10 »
tredje stickan säger låg halt av cya men fortfarande höga halter klor. jag har tagit över poolen med vatten i när jag flyttade in (sommarhus) sen har jag delvis tömt den över vintern och så startat upp den så jag vet ju inget direkt om status på vattnet innan. men tar jag ut en burk med vatten och testar och därefter testar med vattnet utspätt med nytt vatten så blir det ju bra! så jag antar att jag behöver pytsa i mer nytt vatten. kan bara göra det i omgångar dock pga egen brunn. är det farligt att bada när cya är för hög ? ph ok, alk ok, klor jobbar jag på.

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: klart och fint vatten med skyhöga värden av klor och cya.!!!!
« Svar #3 skrivet: juli 09, 2019, 22:27:16:16 »
tredje stickan säger låg halt av cya men fortfarande höga halter klor. jag har tagit över poolen med vatten i när jag flyttade in (sommarhus) sen har jag delvis tömt den över vintern och så startat upp den så jag vet ju inget direkt om status på vattnet innan. men tar jag ut en burk med vatten och testar och därefter testar med vattnet utspätt med nytt vatten så blir det ju bra! så jag antar att jag behöver pytsa i mer nytt vatten. kan bara göra det i omgångar dock pga egen brunn. är det farligt att bada när cya är för hög ? ph ok, alk ok, klor jobbar jag på.

nej för fan kör på bara!
håll poolen öppen så kommer klorhalten gå ner snabbare sen köper du klorpuckar för inomhuspool som inte innehåller någon cya så kan du köra med det resten av säsongen.

Cyan stabiliserar bara kloret mot UV ljus så det inte bryts ner lika fort.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: klart och fint vatten med skyhöga värden av klor och cya.!!!!
« Svar #4 skrivet: juli 19, 2019, 20:58:14:14 »
tredje stickan säger låg halt av cya men fortfarande höga halter klor. jag har tagit över poolen med vatten i när jag flyttade in (sommarhus) sen har jag delvis tömt den över vintern och så startat upp den så jag vet ju inget direkt om status på vattnet innan. men tar jag ut en burk med vatten och testar och därefter testar med vattnet utspätt med nytt vatten så blir det ju bra! så jag antar att jag behöver pytsa i mer nytt vatten. kan bara göra det i omgångar dock pga egen brunn. är det farligt att bada när cya är för hög ? ph ok, alk ok, klor jobbar jag på.


Hög CYA leder till att klorets förmåga att desinfektera vattnet minskar. Vid CYA på 30mg/l är du nere på ca 50% verkningsgrad på det fria kloret. Normalt brukar man säga att CYA upp till mellan 30-50 är OK, men mer CYA än detta skapar en situation som närmar sig sk. klor blockering.

Cyansyra mg/l i poolen   0mg/l   30mg/l   50mg/l   70mg/l   90mg/l   100mg/l
Tillgängligt Fritt klor i %   100%   45%       33%   28%      14%      12%

Det enda sättet att minska CYA är att ersätta vatten i poolen.

Jag vill nämna att många upplever mätstickor som opålitliga, så ev. kanske du kan ta med lite poolvatten till din lokala poolbutik och be dem testa med bättre mätutrustning.

Med vänlig hälsning,
Martin
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan