Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vilka Ph/Klor tester kan man lita på?  (läst 2890 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter H

  • Gäst
Peter H
Vilka Ph/Klor tester kan man lita på?
« skrivet: juni 28, 2019, 10:08:34:34 »
Hej!
Har nu precis bytt vatten i vår pool då jag haft svårt att få kloret att funka ihop med veckoklor till vår pool. Antar tidigare ägare ej bytt vatten på länge heller så tänkte börja om nu.

Men efter att ha chockklorerat så visar "piller" mätningen, DPD och Phenol skyhöga värden när jag testar.
När jag dock mäter med stickor och kollar på burken för vart man bör ligga så är värdena OK?

Jag vet inte riktigt vad jag skall lita på? :/ Någon som har några liknande erfarenheter?

Poolgiganten

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Vilka Ph/Klor tester kan man lita på?
« Svar #1 skrivet: juni 28, 2019, 10:16:26:26 »
Scuba är ju en produkt som många använder för mätning av poolvatten, finns att köpa lite överallt och här är en leverantör:

https://www.rubinpool.se/produkter/kemikalier/vattentest/scuba-smarttest
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vilka Ph/Klor tester kan man lita på?
« Svar #2 skrivet: juni 28, 2019, 10:39:42:42 »
Pillerna alla dagar i veckan. Dock bör man komplettera med DPD1 så att man kan mäta totalt klor också. Snabbkurs, först mät med dpd3 för fritt klor. Sedan stoppar man in en dpd1 i samma vatten (där man mätt med dpd3) och då får man totalt klor. Finns dpd4 (dpd3+dpd1) som mäter totalt klor direkt. Fast har man maxat skalan redan på fritt klor så är det meningslöst att försöka mäta totalt klor.

Men som jag ser det Har du bra värden på klor och pH. När man chockklorerar så stiger ofta pH något. Svårt att se på en bild men jag tycker det ser ut som att ni har 7,6 pH och lite över maxtalet på skalan i klor. Kanske lite högt, men det kommer solen lösa fort åt er.

Jag har en Scuba+ (lite äldre modell), men mäter inte så ofta. Skulle jag köpa idag skulle jag nog köpa en sån här (se nedan), men den är lite dyr så jag vet inte. Har inte kollat marknaden jättemycket så det är långt ifrån hugget i sten vad det skulle bli. Finns ett otal trådar om mätutrustning här, sök och läs på.

https://www.folkpool.se/produkter/pool/poolvard/testutrustning/digitala-testset/poollabr-1.0-fotometriskt-testinstrument.html
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad MJ9

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Gotland/Stockholm
  • Antal inlägg: 12
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vilka Ph/Klor tester kan man lita på?
« Svar #3 skrivet: juni 28, 2019, 21:49:17:17 »
Erik N: Mäter inte DPD1 fritt klor och DPD1 + DPD3 totalt klor? Så tror jag iallafall att tabletterna till min Scuba II fungerar.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vilka Ph/Klor tester kan man lita på?
« Svar #4 skrivet: juni 29, 2019, 21:48:51:51 »
Du har rätt. Jag blandade ihop 1 och 3. Tack för att du rättade mig.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad TommyC

SV: Vilka Ph/Klor tester kan man lita på?
« Svar #5 skrivet: juni 30, 2019, 09:21:32:32 »
Både stickor och tabletter fungerar bra. Stickorna vi använde fungerade bra flera år efter utgångsdatum men till slut visade de för låga värden men då var de nog 4 år för gamla. Förvara mätutrustningen mörkt och svalt så håller det länge. Får man höga värden så kan man spä ut poolvattnet med kranvatten och på så vis få reda på koncentrationen av klor.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan