VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: 1 dl chocklor varje dag  (läst 5864 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MathiasS

SV: 1 dl chocklor varje dag
« Svar #10 skrivet: juni 14, 2019, 12:15:30:30 »
Du sa aldrig vilket ORP värde du har i poolen.

Runt 680mv brukar vara normalt målvärde ORP.

Att du behöver skopa i lite extra chock vid hög badbelastning är inte konstig. 1dl är ingen stor mängd. Desinfekterar du en 4x8m pool med enbart chockklor/dagsklor  så lägger du ca 180-270g/dygn.

Med vänlig hälsning,
Martin

Martin, jag minns inte om jag  frågat tidigare, men jag funderar på vilken koncentration granulat (chock) har? Har inte hittat någon burk där det framgår. Avsikten skulle vara att översätta chockdosering till motsvarande dosering med flytande klor.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Poolgiganten

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: 1 dl chocklor varje dag
« Svar #11 skrivet: juli 19, 2019, 20:20:17:17 »
Martin, jag minns inte om jag  frågat tidigare, men jag funderar på vilken koncentration granulat (chock) har? Har inte hittat någon burk där det framgår. Avsikten skulle vara att översätta chockdosering till motsvarande dosering med flytande klor.

Normalt är ju chockklor till pool (ej SPA) kacliumhypoklorit och koncentrationen brukar vara 70%.

Med vänlig hälsning,
Martin
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: 1 dl chocklor varje dag
« Svar #12 skrivet: juli 19, 2019, 20:23:01:01 »
Denna kalkylator är väldigt användbar. I denna kan du även få hjälp med att jämföra mängd Flytande klor mot t.e.x kalciumhypoklorit.

https://www.troublefreepool.com/calc.html
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad MathiasS

SV: 1 dl chocklor varje dag
« Svar #13 skrivet: juli 19, 2019, 21:04:15:15 »
Ok, tack!
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: 1 dl chocklor varje dag
« Svar #14 skrivet: juli 20, 2019, 10:25:48:48 »
Det är väl inte så konstigt egentligen. Ni badar väldigt intensivt och solen är stark just nu, det går åt mer klor än din puck levererar. Detta är ju just peoblemet med klorpucken, den släpper lika mycket klor oavsett hur du badar => det är aldrig rätt.

Har du klorpucken i en påse? Klipp upp flera hål eller lägg pucken lös så du doserar mer klor.

Bra att du mäter så du VET vad det är för vatten du badar i.  Nästa steg är att skaffa automatisk dosering så slipper du mecka med detta......:)
Nu låter du som en försäljare  ;D

Du skrev i en annan tråd att du gör av med 3-5 dunkar flytande klor varje säsong. De kostar nära 800 kr styck i poolbutiken (eller hälften hos grossist) och väger 25 kg styck. Det är i min värld ganska osmidigt och dyrt. Jag köpte 15 kg klor i oktober 2016 för knappt 1000 kr och har fortfarande drygt 5 kg kvar av det. Tyvärr finns inte den leverantören kvar och nu är priset det dubbla hos de flesta butiker.

Jag lägger i en 200 gram puck ca en gång per vecka. Nu mäter jag fritt klor och pH med tabletter efter att ha använt stickor i många år. Det kan knappast bli enklare än så här. Har man bra kommunalt vatten som många har så är det väldigt lätt att sköta vattnet efter inlärningsperioden den första säsongen. Automatisk dosering är säkert bra om man har en väldigt varierande badbelastning men det kan man utan problem klara genom att pytsa i lite chockklor vid behov.

Det flytande kloret har dålig hållbarhet, det har inte klorpuckar och granulat.

Folkpools guide rekommenderar 1-3 ppm fritt klor. Pahlen rekommenderar 0,5-1,6 ppm. Det finns således inget behov av mätning och dosering med stor noggrannhet.

Den första säsongen mätte jag varje vecka som många rekommenderar. Nu mäter jag vid start efter den inledande chockkloreringen och därefter kanske 2 gånger under säsongen. Igår när jag mätte med tabletter var fritt klor 1,5 ppm och pH 7,6. Det brukar alltid vara rätt.  O0

Man måste inte krångla till allting men tycker man att det är kul eller att nyttan överväger kostnaden inklusive underhåll och framtida reparationer så ska man naturligtvis automatisera mätning och dosering. Jag personligen ser en stor fördel i att minimera mängden prylar som kräver underhåll och reparationer.  :)
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MathiasS

SV: 1 dl chocklor varje dag
« Svar #15 skrivet: juli 20, 2019, 12:02:28:28 »
Vill du köpa? Sista kompispriset till dig!

Autodoseringslösningarna med flytande klor har en nackdel och det är priset på klor. Köper man till poolaffärspriser tycker nog jag med att det är lite dyrt, men det finns ju vägar runt det och då är det lätt värt pengen för komforten.

Lite beror det också på hur man badar tror jag. Häromdagen kom jag hem på eftermiddagen och då var det 5 ungar i poolen som badat i 4timmar och taket hade varit åt sidan hela dagen. En sådan "övning" drar mer klor än en normal vecka med mulet väder. Med automatik hämtar man hem en sådan belastning relativt snabbt, med puckar tar det antagligen ett par dagar? Då tycker jag ett par tusingar hit eller dit är skitsamma faktiskt, hellre bra vatten när det behövs som mest.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: 1 dl chocklor varje dag
« Svar #16 skrivet: juli 20, 2019, 13:05:56:56 »
Haha  ;D

Jo, du har nog stor nytta av automatiken. Vi är oftast 2 som badar och sällan fler än 4.  O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan