Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pooldäck runt glasfiberpool.  (läst 4377 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Covenant

Pooldäck runt glasfiberpool.
« skrivet: maj 02, 2019, 11:39:25:25 »
Hur har ni som valt glasfiberpool byggt pooldäcket? Tänker då främst på hur ni har gjort närmast poolen med tex plintar. En murad poolstomme går ju bra att fästa i men annat är det med glasfiber. Jag kommer att sänka ner en pool inom kort och vill att pooldäcket ska täcka poolsargen. tycker det blir snyggast så och det gör det lätt att skjuta pooltaket.

Poolgiganten

Utloggad 62ragtop

SV: Pooldäck runt glasfiberpool.
« Svar #1 skrivet: maj 10, 2019, 09:38:50:50 »
Skulle säga att; allt beror (väl) på hur du vill att din slutliga lösning ska se ut, och vilka förutsättningar du har (tomt, mark, nivåskillnader).

Vi har glasfiberpool, dock en lite mindre (5,5 x 3,1). När vi drog igång pool-projektet så utgick vi från vår befintliga altan och en förrådsbyggnad som hängde ihop med altan och vårt garage. Befintlig altan ligger ca 60-70cm över marknivå, och altanen skulle byggas ut (med nivåskillnader) ut mot vårt pool-däck.

Så för oss så handlade allt (i början) att sätta alla nivåer. Altan, första trappsteget, andra trappsteget ut till pool-däck. Pool-däck ut till marknivå ("gräsmattan"). Allt måttades in mha laser, även gropen lasermättes.

Gropen grävdes, samtidigt som övrig byggnation påbörjades. Gropen "måttades" in - utifrån djup, bärlager, isolering. Sen sattes poolen. Sen började arbetet med att sätta alla bärlinor för pooldäcket. Jag hade en snarlik ambition som du - dvs jag ville att pool-sargen skulle "linjera" med pool-däcket så mycket det bara gick. Dvs jag ville inte ha en "uppstickande" sarg/"badkarskant" - som vilade på däcket. Jag tyckte vi hamnade väldigt nära. Vår sarg sticker upp ca 0,5-1cm.

Vi har pool-tak. Skenorna är skruvade i pool-däcket. Jag gjorde ingen "överkurs-lösning" med att fräsa ner dessa i pool-däcket. Jag har sett någon som gjort det på detta forum och det ser givetvis snyggt ut - men jag valde inte det spåret - gör man det så bör man fundera på att ha en vettig av-rinning för vatten och "skräp" som gärna samlas i spåren på skenorna. Själv så kan jag bara spola rent dessa och "skiten" åker rätt ut på gräsmattan - i bakkant där jag har "parkeringsplatsen" för pool-taket.

Bärlinor. Vi jobbade bara med plintar i "ytterhörnen" på vårt pool-däck, om jag minns rätt. Vi har två längsgående bärlinor som löper parallellt med poolens långsidor. Har för mig att vi jobbade med en lite grövre dimension (för att undvika svikt).

Not. Vårt däck, plankorna, ligger i längsgående riktning med poolen...

Runt poolen ska du ju ändå återfylla - och du skall även återfylla upp mot "pool-kanten" och grada av denna bort från poolen.  Vi gjorde markberedning under hela vårt pool-däck, dvs vi skrapade bort allt gräs, la duk, fyllde med makadam.

Vi jobbade en del med tjockare betongplattor (som vi hade över från rivning/uppbyggnad av förrådsbyggnaden som numera är vårt teknikrum). Dessa stöttar upp våra bärlinor på väl valda ställen. Sen har vi en roman-trappa, samt att frugan ville ha tvärvända plankor i ytterhörnen och i alla trappor, och gerade hörn, så det blev en hel del kottlingsarbete och "dubbla" bärlinor här och var... pust... men bra blev det... <antman>

Från pool-däck ner till marknivå (gräsmattan som blev kvar, och som jag fortfarande måste klippa...) är det ca 25cm-ish...

Det där med att du vill ha däck/"plank" över pool-sargen - mmm, den får du nog fundera på...

Utloggad Covenant

SV: Pooldäck runt glasfiberpool.
« Svar #2 skrivet: maj 27, 2019, 23:34:42:42 »
Tack för långt och utförligt svar.
Vi kommer att bygga ett nytt däck runt poolen så det borde vara görbart att trallen hamnar precis ovanpå poolsargen. Tänkvärt med avspolning av skenorna.

Det lär hur som helst bli en massa plintar djupt ner i backen. Vill inte riskera tjälskott (bor i Örnsköldsvik). Däremot är jag mest orolig över eventuella sättningar närmast poolen.

Marken sluttar svagt från kortsida till kortsida så här blir det hyvling också. Däcket kommer ligga ca 29 cm över marken. 

Utloggad RobbieH

SV: Pooldäck runt glasfiberpool.
« Svar #3 skrivet: juni 20, 2019, 08:49:55:55 »
Vi satte glasfiberpool för två år sen och byggde trädäck i höjd så att brädorna täcker poolkanten hela vägen fram till vattnet. Vi satte en bit a trädäcket först så vi fick exakt höjd att gå efter sen mättes pool djupet efter det och hamnade helt perfekt faktiskt. Kant-brädan runt poolen är helt plan med resten av pooldäcket på millimetern nästan. Och i vår pool gick det att fästa kant-brädan med rostfri skruv rätt i glasfiber-kanten. Sen sattes silikon mellan bräda o kant för att den inte ska rinna ut vatten under plankan. Fungerar kanon o sitter som berget.

DOCK ska jag säga, har jag fått justera däcket flertal gr in mot poolen då gruset sätter sig efter vinter och däcket sjunker in mot poolen. Vårt däck vilar på betongplattor, inga plintar. ( men delar av det vilar på gammal stenläggning under så väldigt hårt underlag. )
Nu har det stabiliserat sig en aning och verkar ligga hyfsat still. men räkna med justering! inte så svårt dock, i mitt fall var det bara att lyfta en bräda lägga under lite mer tjärpapp mellan betongplatta o bärlina.
Vår stora utmaning med kantbrädan var snarare att poolen inte är plan. ( den står plant på backen ) och det skiljer ett par cm i höjd från ena långsidan till andra. Det löste vi med att såga till sluttande "klack" som kan brädan vilar på. Denna täcktes av silikonkanten under så syns inte.
Mvh
Robban

Utloggad 62ragtop

SV: Pooldäck runt glasfiberpool.
« Svar #4 skrivet: juni 20, 2019, 10:43:26:26 »
Vi satte glasfiberpool för två år sen och byggde trädäck i höjd så att brädorna täcker poolkanten hela vägen fram till vattnet. Vi satte en bit a trädäcket först så vi fick exakt höjd att gå efter sen mättes pool djupet efter det och hamnade helt perfekt faktiskt. Kant-brädan runt poolen är helt plan med resten av pooldäcket på millimetern nästan. Och i vår pool gick det att fästa kant-brädan med rostfri skruv rätt i glasfiber-kanten. Sen sattes silikon mellan bräda o kant för att den inte ska rinna ut vatten under plankan. Fungerar kanon o sitter som berget.

DOCK ska jag säga, har jag fått justera däcket flertal gr in mot poolen då gruset sätter sig efter vinter och däcket sjunker in mot poolen. Vårt däck vilar på betongplattor, inga plintar. ( men delar av det vilar på gammal stenläggning under så väldigt hårt underlag. )
Nu har det stabiliserat sig en aning och verkar ligga hyfsat still. men räkna med justering! inte så svårt dock, i mitt fall var det bara att lyfta en bräda lägga under lite mer tjärpapp mellan betongplatta o bärlina.
Vår stora utmaning med kantbrädan var snarare att poolen inte är plan. ( den står plant på backen ) och det skiljer ett par cm i höjd från ena långsidan till andra. Det löste vi med att såga till sluttande "klack" som kan brädan vilar på. Denna täcktes av silikonkanten under så syns inte.
Mvh
Robban

 <hmm>... ska inte säga emot, så länge du är nöjd så är ju det som är viktigast. Personligen så skulle jag inte vilja skruva något i min glasfiberpool, med risk för att du över tid kan få sprickor som börjar vandra och fukt som tränger sig in. Då har jag ändå en kraftig glasfiberpool och sargen har "noll" svikt. Skulle inte vilja ta den risken, silikonfog till trots...

Sen förstår jag inte det där med att din pool inte står i våg? men ändå står plant? Antingen så lutar väl din pool (vilket låter märkligt) eller så är det ditt trädäck som lutar... därav ditt behov av en "klack" eller kil.

Nåväl, det finns ju fler sätt att flå en katt på.  ;)

Utloggad RobbieH

SV: Pooldäck runt glasfiberpool.
« Svar #5 skrivet: juni 22, 2019, 21:46:43:43 »
Märkligt indeed... men långkanten lutar. men den är i våg på botten. Den är högre i ena hörnet jämfört med de andra. Enligt tillverkarn är det tydligen väldigt svårt att få hela poolkanten hundra % i våg när de ljuter/bränner poolen i ett stycke. Så det är faktiskt poolen som är en aning sned i konstruktionen. Men det är nån centimeter över 6.30m så inte hela världen, men lite irriterande förstås. knappas någon billig pool heller, i 200k + bara för baljan. En kraftig pool utan svikt, 12 lager i sin uppbyggnad.

ang skruva så går det utmärkt enligt tillverkarn i den överliggande kanten. bara för-borra. Skulle nog inte skruva i själva väggen dock :)
 
« Senast ändrad: juni 22, 2019, 21:50:28:28 av RobbieH »

stigvonp

  • Gäst
stigvonp
SV: Pooldäck runt glasfiberpool.
« Svar #6 skrivet: april 23, 2020, 10:09:16:16 »
Hej RobbieH

Såg ditt inlägg angående: Vår stora utmaning med kantbrädan var snarare att poolen inte är plan. ( den står plant på backen ) och det skiljer ett par cm i höjd från ena långsidan till andra. Det löste vi med att såga till sluttande "klack" som kan brädan vilar på. Denna täcktes av silikonkanten under så syns inte.

Jag har liknande utmaning och har funderat i samma banor som du. Jag undrar om du kan lägga upp en bild på din lösning så kanske jag slipper "uppfinna hjulet" igen  :D

Mvh / Stig

Utloggad kenta2

SV: Pooldäck runt glasfiberpool.
« Svar #7 skrivet: april 23, 2020, 13:31:21:21 »
Det absolut viktigaste är ju att inte fästa ihop altan/däck med poolkonstruktion. Värme/kyla/markrörelser skapar påfrestningar som ger stor risk för sättningar/skador/sprickor etc. Att poolkonstruktion och däck ligger nära varandra är ju ok, men man skall kunna bygga däcket runtom utan en enda fästpunkt i poolkonstruktionen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan