VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Byggprojekt PP-pool Skåne!  (läst 31371 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dojan

Byggprojekt PP-pool Skåne!
« skrivet: juni 09, 2010, 23:51:37:37 »
Hej,

Då har det äntligen blivit dags för mig att starta en byggtråd.  O0

Precis beställt en PP-pool modell mindre (6m*3m*1.5 djup).

Extremt kul ska detta bli men just nu finns det många frågetecken och orosmoment.
Känns som ett "övermäktigt" projekt.

Hoppas kunna lära mig hur man lägger upp bilder så att Ni som vill kan följa mitt byggprojekt.

Beställningen består av:
Pool
Pooltak (Klassik A)
Värmepump (Invest)

Trolig leverans v.29
PP-pool 6m*3m med pooltak byggs sommaren 2010.

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Byggprojekt PP-pool Skåne!
« Svar #1 skrivet: juni 10, 2010, 19:45:09:09 »
Grattis! <sol>

Ser fram emot att få följa bygget! :)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Byggprojekt PP-pool Skåne!
« Svar #2 skrivet: juni 10, 2010, 20:18:47:47 »
Hej Dojan :)
Jag ser också fram emot att få följa ditt bygge. Mycket bilder det gillar vi, så ut med kameran och börja med att fota platsen där härligheten skall ligga vet ja 8)
Har du läst Bjohan's tråd om buckliga poolväggar. http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5617.0 Kanske kan ge lite goda råd.

Lycka till!
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Byggprojekt PP-pool Skåne!
« Svar #3 skrivet: juni 10, 2010, 20:57:17:17 »
Hej! Roligt att få följa ytterligare ett poolprojekt.
Den där känslan som du skriver om kommer jag också
ihåg särskilt precis när grävmaskinen kommer o börjar
tugga sig ner i marken. Samtidigt en lyckokänsla äntligen
ska det bli av. Du får en fördel som inte jag hade (tror inte
forumet funnits så länge år 2005 <dontkn>), ett eniment
poolforum att ställa frågor o få hjälp.
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad dojan

SV: Byggprojekt PP-pool Skåne!
« Svar #4 skrivet: juni 10, 2010, 21:51:26:26 »
Hej,

Kul med dessa värmande ord, de behövs!

Läste om Bjohan, riktigt trist och får mig om möjligt ännu mer nervös! Speciellt med tanke på att jag inte är den händiga killen  8)

Försökte fånga området där poolen kommer att placeras. (Se längst ner)

Håller med om att forumet är kanon, kommer bli användbart!

Längtar lite försiktigt till när det är dags att sätta igång. Har fortfarande ca 1 månad tills det börjar hända saker...
Ska försöka hålla igång tråden så fort det händer något av "intresse".

PP-pool 6m*3m med pooltak byggs sommaren 2010.

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Byggprojekt PP-pool Skåne!
« Svar #5 skrivet: juni 10, 2010, 22:37:33:33 »
Händig blir man när man får hålla på ett tag, så det är inget att oroa sig för.
Jag blir lite avundsjuk på ditt utomhus möblemang. Har varit i färd med att lägga bud på ett sådant på lauritz ett flertal gånger. Ibland så är det dynor till de där grupperna, vet du om det funkar att ha dessa under bar himmel under en längre tid utan att de chanserar totalt?
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Byggprojekt PP-pool Skåne!
« Svar #6 skrivet: juni 10, 2010, 22:40:42:42 »
Hej och välkommen.
Kul med en pp kompis till.  <love>
Du behöver ej bli orolig.
Tar man det bara lugnt och försiktigt så är det inga problem att montera en pp pool.
Och har du några frågor  <dontkn> så ställ dom har så finns det många som kan hjälpa dig. O0
/ Johan
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad dojan

SV: Byggprojekt PP-pool Skåne!
« Svar #7 skrivet: juni 11, 2010, 08:40:38:38 »
Jag blir lite avundsjuk på ditt utomhus möblemang. Har varit i färd med att lägga bud på ett sådant på lauritz ett flertal gånger. Ibland så är det dynor till de där grupperna, vet du om det funkar att ha dessa under bar himmel under en längre tid utan att de chanserar totalt?

Mina möbler är nyinköpta inför denna säsong. Har ljusa dynor till. Jag HOPPAS möblerna är tåliga men det får framtiden utvisa... :-\
PP-pool 6m*3m med pooltak byggs sommaren 2010.

Utloggad dojan

SV: Byggprojekt PP-pool Skåne!
« Svar #8 skrivet: juni 18, 2010, 21:33:33:33 »
Känns som att tiden går väldigt långsamt nu när man bestämt sig. Man har börjat längta...

Fick besked om preliminär leverans: torsdagen den 22/7 kl.09.00.

Frågan är hur man ska lägga upp allt?
När bör jag gräva? Tanken jag har är att grävarna ska hjälpa mig med att dränera och fixa botten så den blir jämn och fin.
Räcker det med tisdag och onsdag för detta?

Har tänkt fixa något enkelt teknikhus, bör man färdigställa detta innan allt annat kör igång?

Hur mycket tid behöver jag för att koppla in pump, filter och värmepump? Kan jag börja fylla på med vatten samma dag som poolen kommer?
Hoppas få lite hjälp av goda vänner vid återfyllning.

Känner mig som världens amatör!  :P

Efter det att allt är inkopplat och uppfyllt måste jag snabbt fixa med trädäck runt poolen så jag kan montera pooltaket, annars blir det mycket jagande av min 1-åring.

Hur svårt är det att montera ett klassik A? Enligt hemsidan "omkring 1 timme/två personer" låter grymt optimistiskt!
Funderat på en annan sak när det gäller pooltaket, finns det risk att taket blåser av? Det tenderar att blåsa ganska kraftigt där vi bor...
PP-pool 6m*3m med pooltak byggs sommaren 2010.

Utloggad Aboy

SV: Byggprojekt PP-pool Skåne!
« Svar #9 skrivet: juni 19, 2010, 09:21:06:06 »
Hej

Förra hösten byggde jag en PP-pool, vi har kört den hela vintern och Aprill hade vi 18 grader i vattnet enbart av solens värmande strålar igenom Klassik pool taket. Jag är mycket nöjd med mitt resultat.

Jag har som dig, pool, pump filter, investor värmare.

Vi grävde veckan innan, det kom inget grundvatten.
Grävaren fyllde på grus och stenmjöl, planade ut allt, packade.
Nu var det bara att vänta på poolen........
Den blev lite sen.

När den kom så trodde vi att man kan lyfta i den själv 8x4m pool.
Näpp det ska man inte ens försöka, det här var 16:30 en fredag som de kom helt oanmälda och där stod jag utan lyftkraft. Som tur var är grannen åkare, jag ringer och får tag i honom när han är på väg hem, japp han kunde ta med sig lastbil med kran, puuuu, det var nära en mindre katastrof. Den kära grannen ansluter rep på långsidan av poolen, lyfter av från släpvagnen, lägger ned poolen, byter rep så att han lyfter rakt upp. Under tiden så monterar jag isoleringen som jag extra beställde till poolen, monterar på marken där poolen ska stå. Poolen har också extra isolering monterad på sidan av poolen, monterat av fabrik.
Så nu står poolen i gropen, fine! Perfekt.

Du ska inte  fylla poolen med vatten! Nu ska du gjuta leka en meter upp från botten, med armering i leka + cement blandningen. Lekan kommer att vara drenerande, dvs inget vatten kommer att ligga mot poolen, som du kan ha läst tidigare om buktande PP-poolsidor så behöver plasten något hårt som håller emot vattentrycket, dessutom är leka issolerande, har du 30cm leka så mosvarar det 15cm frigolit issolering. Därför ska du inte fylla poolen och gjuta med leka runt hela poolen. Har du en invändig trappa ska du inte glömma att gjuta under trappstegen, ialla fall de två första. Det är högst tryck där nere. Leka kulor finns i 1000 liters säckar och cement påsar + blandare så är det bara att blanda och gjuta upp minst en meter, jag har en meter men glömde under trappan, den är något deformerad. Jag använde fiberskivor och byggde facket som jag göt i ca 40cm tjocklek. utanför fyllde jag med grovt grus = inget som kan frysa under vintern = ingen expansion mot poolen.

I slutet av poolen grävde vi ned en brunn ca 50cm under poolens botten, där har jag en pump som pumpar bort allt badvatten som kommer ut ur poolen, dvs jag har inget vatten som ligger emot poolen och kyler ned mitt badvatten, nu har vi runt 32-35 grader i vattnet beroende på soltimmar.

För resten klassik pooltak är toppen, ganska lätt att montera med poppnit och några skruvar, glöm inte att vänta pooltakets plast rätt väg, en sida är UV-beständig, VÄND RÄTT VÄG. En timme är kanske lite optemistiskt men 2-3 timmar tog det för mig.

Jag har monterat all teknik i min varma friggebod = poolen är ALLTID igång, visst på vintern så har jag ingen värme på men bara man har igång cirkulationen så fryser inte poolen, i vintras hade vi 4.5-5 grader när det var som kallast ute -20grader. Vi har en bastu som vi avnjuter med kalla dopp i poolen under vintern, toppen! 24h cirkulation kostar ungefär 15kr, visst blir det en del pengar men jag tycker njutningen får kosta så mycket.

Har du en botten slang från ena kortsidan? Om du har det så kan jag senare tala om hur jag gjorde ett automatiskt påfyllningssytem som fungerar perfekt, det lovar jag dig att den agan av att alltid behöva vaka över vatten nivån, ska jag fylla, är det snart för lite vatten i poolen, allt det bekymrar mig inte längre. Delarna är en länspump vakt för båtar, låda från ICAMaxi, bevattningsventil, relä, trafo, vattenslang fram, den långa bottenslangen har en enorm tröghet som gör att allt skvalpande inte tränger igenom, man får helt enkelt poolens vatten nivå i slangen! Fungerar perfekt, man får 3cm hysteres, ca 820 liter vatten i mon pool = 12kr vatten.

Jag har ett renings system utan klor, salt...Jag har driksvatten i polen. Reningen sker med koppar joner och UV-lampa, ett system från en Tysk tillverkare, fungerar perfekt, mycket fräsht utan klor och sånt!

Den jag gör med poolen är ca 30e dag kollar Cu nivå, kollar PH då och då, lägger i flockmedel i bland när man ser vattnet blir lite grumligt, det är allt jag gör.

Jo när det gäller vattnet som behöver du ha ca 80-100 i alkanitet och det fixar du med bikarbonat, bara vid uppstart använder jag ca 3.5kg bikarbonat, sedan justerar jag bara nivån efter behov. alkaniteten ger dig en Ph stabilitet som gör att du får ett stabilt Ph värde!!
Så mycket bikarbonat finns på lantmännen 25kg för 150kr

När det gäller sandfiltret så ska jag byta ut det mot ett påstryckfilter, googla det, ett sandfilter stoppa partiklar på ca 10u (u=mycket mindre än en millimeter), de partiklar som man ser framför lampan i poolen är ca 5u = du behöver lägga i flockmedel som samlar ihop till större partiklar. Det här påstryckfiltret ha filtrering på 1u = inget flockande och man backspolar inte ett sådant filter, man stannar helt enkelt cikulationen och öppnar filtret och sköljer av som ett kaffe filter, nu slipper du förlora massa värdefullt, varmt vatten som du har preparerat som omsorgsfullt. Att tömma filtret sker bara någon gång per sesong.

Trä altanen skruvade jag fast i poolens sarg, har fungerat fint, skar ur en skåra i reglarna och skruvade fast regeln från sidan i poolen stagkant, då blev det så att altanen kom precis under poolkanten, stabilt blev det också!

En jetstream är mycket underhållande för både barn och vuxna, rekomenderas! Krävs lite mera arbete för att montera motorn och elen till den, bakom kortsidan, jag göt i betong ett rum under altanen för motor och el. Rätt kul, göt i leka, leka är så lätt att hantera i gämförelse med betång, betång däremot använde jag under motorn så att jag kunde skruva fast motorn, här finns också brunnen med pumpen.

Brunnen isolerar man uppifrån så fryser den inte under vintern!

Jag det blev en del abcdef men hoppas att det är till nytta.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan