VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: digital vattenmätare med tabs stickor eller droppar.  (läst 18729 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RoffeN

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 278
  • Total likes: 23
  • Kön: Man
  • Äntligen POOL!
    • Visa profil
    • Tankar i Trädgården, vår trädgård
SV: digital vattenmätare med tabs stickor eller droppar.
« Svar #10 skrivet: augusti 06, 2015, 09:26:03:03 »
Om man har problem med vattnet så är en korrekt visande mätare ovärderlig. Ni som alltid har ett vatten som alltid är i balans är verkligen att gratulera  :)

Själv känner jag mig i stort behov av en mätare som ger korrekta värden för Ph, Klor och Alka!
Block-pool från Tjällden 4x8 meter med gaveltrapp och svetsad liner.
100 kvm ny altan av tyckt trätrall.
VP: Hydro-pro 13
Pump: Victoria plus 0,78 kw
Filter: Cantabric 500 top
Vår byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10745.0

Vår trädgård: http://tankar-i-tradgarden.blogspot.se/

Poolgiganten

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: digital vattenmätare med tabs stickor eller droppar.
« Svar #11 skrivet: augusti 06, 2015, 09:49:31:31 »
Håller helt med ! haft pool i över 22 år, aldrig använt mer än synen, känseln o näsan , samt enstaka gånger en sticka som bara bekräftat vad jag redan sett, känt o luktat, alla som håller på o kollar och analyserar , för mig känns det lite noja.
Bara att gratulera om du klarar av att se, känna och lukta dig fram till rett värden. Själv har jag tyvärr inte samma talang, så jag har mycket nytta av att kunna få ut en siffra på hur det ligger till.
Har börjat lära mig lite om hur jag kan "se" att klornivån inte är hellt rett, men Ph och Alkalinitet har jag svårt för.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad mojjen

SV: digital vattenmätare med tabs stickor eller droppar.
« Svar #12 skrivet: augusti 06, 2015, 11:36:19:19 »
Anledningen att jag börjat titta på exklusiva mätare är att jag inte får bra värden. Har kört billiga stickor. Men missar alkalin och ganska oexakt. Håller emd ovan, har man aldrig fått problem så behövs inget bättre. Skall tillägga att jag har ett SPA och en Ovanmark. Ovanmark poolen kontrollerar jag knappt. Slänger i lite klor i floatern, och lite granulat om hela grannskapet varit och badat. Har inte ens ett riktigt sandfilter.

Men SPA poolen är en helt annan visa. Extremt känslig för svängningar i ph mm. Har man glömt se till den några dagar, så kan värdena stuckit vart som helst. Hur noga jag än är så går vattnet under skimmern ibland, då hög temp galna ungar och låg vattenvolym gör att det avdunstar/sjunker lite mer än man tror ibland. Det gör att här behöver jag ibland sätta in lite mer insatser. Hittills har jag kört på frihand utefter vad jag läser på PH och Klor på sticka.
Jag är övertygad om att en Scuba II är en ganska lämplig instegsmodell för de flesta inkl mig. Men om jag ändå skall lägga 1100-1200:- med 60 tabletter, så kan jag lika gärna 2000:- med 700 tabletter (Varav 3-400st är relevanta, PH, Klor, Alkalin och ev  Cyanuric ) för en enligt de flesta ännu vassare mätare. på 2 års sikt så blir den inte billigare. (Med dropparna får man ut ytterligare ca 40 test/typ för samma pris).

Så tillbaks till kärnfrågan droppar eller tabletter.
Jag har kontaktat Lamotte för att få deras syn på det. De borde ge det mest relevanta svaret då de är den enda tillverkaren som kan leverera båda systemen droppar och tabletter. Dessutom till samma kostnad. Anda tillverkare blir sannolikt mer subjektiva till sitt system.

De svarar
" Thank you for your enquiry.
It really is a case of personal preference.
The tablets are *slightly* more accurate as the reagent tablets are measured and weighed to pharmaceutical standards whereas the liquid drops can vary depending on how much you squeeze the bottle.
In theory you get more test with the liquid colorQ (144 instead of 100) but again this can vary depending on how much liquid per drop."

Så med det svaret kan man utläsa att tabletterna är mer exakta, pga att dropparna kan avvika pga mänskliga faktorn. Dropparna däremot är något mer ekonomiska, om man inte råkar trycka ur för mycket".  Med tanke på att man är hemanvändare och inte gör av med flera testflaskor i månaden så känns det som att förbrukningskostnaden mellan dessa är helt ointressant. Så för min del blir det TABS. Hade tabletterna varit billigare/medföljt mer till Scuba II så hade jag kanske nöjt mig med den. Dock har vissa signalerat att det är lite hårdare tabletter, längre tid att lösa upp till denna (vad tycker ni som har denna?).

Så följdfråga, är det någon som vet ett bra inköpsställe för Lamotte ColorQ7 förutom poolcare.se De är ganska dyra jämfört med internationella priser.



Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: digital vattenmätare med tabs stickor eller droppar.
« Svar #13 skrivet: augusti 06, 2015, 12:14:36:36 »
Har som nämnd tidigare en Scuba II, och jag kan hålla med om att det är speciellt en av tabletterna som är rätt så hård, men jag kommer tyvärr inte ihåg vilken.
När det gäller kostnad för tabletter så tycker jag personligen att det blir en mer teoretisk fråga. Ett "kit" håller en säsong ungefär för min del, så det blir med andra ord 80-100SEK per säsong. Antagligen försumbart i förhållande till andra kostnader som kemikalier och el-rekningen för att drifta poolen en säsong.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad RoffeN

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 278
  • Total likes: 23
  • Kön: Man
  • Äntligen POOL!
    • Visa profil
    • Tankar i Trädgården, vår trädgård
SV: digital vattenmätare med tabs stickor eller droppar.
« Svar #14 skrivet: augusti 06, 2015, 13:56:07:07 »
Betalar med glädje några tusen för ett fungerande mät-kit. Småpengar i sammanhanget.
Block-pool från Tjällden 4x8 meter med gaveltrapp och svetsad liner.
100 kvm ny altan av tyckt trätrall.
VP: Hydro-pro 13
Pump: Victoria plus 0,78 kw
Filter: Cantabric 500 top
Vår byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10745.0

Vår trädgård: http://tankar-i-tradgarden.blogspot.se/

Utloggad nyburjare

SV: digital vattenmätare med tabs stickor eller droppar.
« Svar #15 skrivet: augusti 06, 2015, 17:08:03:03 »
Bara att gratulera om du klarar av att se, känna och lukta dig fram till rett värden. Själv har jag tyvärr inte samma talang, så jag har mycket nytta av att kunna få ut en siffra på hur det ligger till.
Har börjat lära mig lite om hur jag kan "se" att klornivån inte är hellt rett, men Ph och Alkalinitet har jag svårt för.

Rätt o rätt, jag är inte så petig , så länge vattnet är klart, inte luktar klor , inte blir alger och det känns bra på hud o ögon , då är jag nöjd och det oavsett om en tablett skulle visa att något värde ligger fel.
Kan ni bada på offentliga pooler ( vilket de flesta gör) då kan ni nog lita på er egen pool med.
Ta med en sticka eller tabletter till en offentlig pool o gör en test, vi har gjort så både i Sverige o utomlands, där kan man pratat om fel värden kan jag lova, och då mäter ni ändå inte allt kiss :(

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: digital vattenmätare med tabs stickor eller droppar.
« Svar #16 skrivet: augusti 06, 2015, 17:22:45:45 »
Rätt o rätt, jag är inte så petig , så länge vattnet är klart, inte luktar klor , inte blir alger och det känns bra på hud o ögon , då är jag nöjd och det oavsett om en tablett skulle visa att något värde ligger fel.
Kan ni bada på offentliga pooler ( vilket de flesta gör) då kan ni nog lita på er egen pool med.
Ta med en sticka eller tabletter till en offentlig pool o gör en test, vi har gjort så både i Sverige o utomlands, där kan man pratat om fel värden kan jag lova, och då mäter ni ändå inte allt kiss :(
Så kan det mycket väl vara, män även om det är fel värden i offentliga pooler kan väl jag få lov att försöka få mina rett? Känns inte bra för min del att medvetet göra fel bara för att alla andra också gör fel måste jag erkänna.
"Det som inte är värd att göras bra är inte värd att göras alls" har jag lest att en klok person skal ha sagt vid något tillfälle.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad nyburjare

SV: digital vattenmätare med tabs stickor eller droppar.
« Svar #17 skrivet: augusti 06, 2015, 18:55:27:27 »
Så kan det mycket väl vara, män även om det är fel värden i offentliga pooler kan väl jag få lov att försöka få mina rett? Känns inte bra för min del att medvetet göra fel bara för att alla andra också gör fel måste jag erkänna.
"Det som inte är värd att göras bra är inte värd att göras alls" har jag lest att en klok person skal ha sagt vid något tillfälle.

Gör så du blir nöjd, bra för mig är när jag är nöjd , det är ju olika

Utloggad Kallagtunet

SV: digital vattenmätare med tabs stickor eller droppar.
« Svar #18 skrivet: augusti 12, 2015, 00:49:40:40 »
Hvorfor ikke gå "all the way" og kjøpe en: http://www.lamotte.com/en/pool-spa/labs/3576.html

 :)

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: digital vattenmätare med tabs stickor eller droppar.
« Svar #19 skrivet: augusti 12, 2015, 07:15:23:23 »
Den vore något! Fast liiiite dyr...  >:D Och varje test kostar också.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan