CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: ORP-mätare  (läst 29787 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad monne81

SV: ORP-mätare
« Svar #30 skrivet: juni 10, 2012, 20:13:18:18 »
det systemet jag har så rekomederar pahlen att släppa vattnet rakt ut i avloppet. Detta för att kunna garantera rätt flöde till sonderna som vill ha 0,5 l minuten. då detta skulle bli väldigt dyrt i vattenkostnad så kör jag allt ut i en utjämningstank som sen pumpas tillbaka till poolen via ett aut påfylningssystem.
detta funkar väldigt bra med stabila värden och konstant flöde till proberna. Just dom proberna jag har verkar vara väldigt känsliga för just rätt flöden för att visa rätt värde.


Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: ORP-mätare
« Svar #31 skrivet: juni 10, 2012, 22:21:45:45 »
det systemet jag har så rekomederar pahlen att släppa vattnet rakt ut i avloppet. Detta för att kunna garantera rätt flöde till sonderna som vill ha 0,5 l minuten. då detta skulle bli väldigt dyrt i vattenkostnad så kör jag allt ut i en utjämningstank som sen pumpas tillbaka till poolen via ett aut påfylningssystem.
detta funkar väldigt bra med stabila värden och konstant flöde till proberna. Just dom proberna jag har verkar vara väldigt känsliga för just rätt flöden för att visa rätt värde.

Det låter som om Pahléns har krånglat till det lite onödigt mycket för dig ! Är du säker på att sonderna är så flödeskänsliga att det spelar någon större roll för en privat pool ? Jag kan förstå att det blir en annan sak i en offentlig pool där man skall ha garanterade mätvärden som skall loggas hela tiden o.s.v., men tycker det verkar lite överkurs för privatbruk. Vi har inte alls funderat över vad vi har för flöde över sonderna, men rimligtvis bör det väl sjunka något när filtret blir mera igensatt och pumptrycket högre. I vart fall tycks värdena hålla sig bra. Din lösning fungerar naturligtvis och är ju klart bättre än att släppa en massa vatten i avloppet, men det kommer ju till en hel del utrustning.

Utloggad monne81

SV: ORP-mätare
« Svar #32 skrivet: juni 10, 2012, 23:57:21:21 »
Det låter som om Pahléns har krånglat till det lite onödigt mycket för dig ! Är du säker på att sonderna är så flödeskänsliga att det spelar någon större roll för en privat pool ? Jag kan förstå att det blir en annan sak i en offentlig pool där man skall ha garanterade mätvärden som skall loggas hela tiden o.s.v., men tycker det verkar lite överkurs för privatbruk. Vi har inte alls funderat över vad vi har för flöde över sonderna, men rimligtvis bör det väl sjunka något när filtret blir mera igensatt och pumptrycket högre. I vart fall tycks värdena hålla sig bra. Din lösning fungerar naturligtvis och är ju klart bättre än att släppa en massa vatten i avloppet, men det kommer ju till en hel del utrustning.


Haha ja det tillkom mycket extra grejer, men så här i efterhand kunde jag inte vart mycket nöjdare. Precis det är mycket noga med flödet, sen så kanske det blir onödigt noga för att vara en privat pool ;D

Utloggad MathiasS

SV: ORP-mätare
« Svar #33 skrivet: juni 11, 2012, 06:33:33:33 »
Monne, vad händer med mätvärdet om du ändrar flödet?

Även "konsumentprodukten" Minimastern har flödesreglering till proberna så helt oviktigt kan det ju inte vara. Dock skulle man ju gärna klara sig utan det om man kör ett litet hobbymätprojekt - det verkar ju kunna fungera bra ändå som sagt.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Trollmann

SV: ORP-mätare
« Svar #34 skrivet: juni 11, 2012, 08:21:17:17 »
Jag har hayward prologic systemet med SWG som styrs av ORP samt en PH probe som varnar när man skall sänka ph. Fungerar fint tycker jag. Man borrar ett hål innan pumpen och ett hål efter filteret och kopplar in systemet där, då verkar man få ett lätt flöde till boxen där probe'arna sitter. Dock så verkar det på amerikanska forum varna lite för ORP mätning. Att när man har CYA nivå över 40-50 så skall det inte längre fungera tillförlitligt.
PP-pool 6*3*1,5 isolerad.
Dalas pooltak
Atlas Scientific ph, oRP, ph-, klor automation via esphome och Home Assistant

Utloggad Erica

SV: ORP-mätare
« Svar #35 skrivet: juni 11, 2012, 12:04:39:39 »
Jag har hayward prologic systemet med SWG som styrs av ORP samt en PH probe som varnar när man skall sänka ph. Fungerar fint tycker jag. Man borrar ett hål innan pumpen och ett hål efter filteret och kopplar in systemet där, då verkar man få ett lätt flöde till boxen där probe'arna sitter. Dock så verkar det på amerikanska forum varna lite för ORP mätning. Att när man har CYA nivå över 40-50 så skall det inte längre fungera tillförlitligt.

Vi har ju automatiken på Redox-mätning, men kontrollmätningen (tabletter) mäter fritt klor och vad vi kunnat se så följs de åt väldigt bra. Dock så har vi ju ingen cyanursyra i vår pool (inomhuspool). Men kör man med automatik och flytande kemikalier (i vårt fall natriumhypoklorit och saltsyra) så fåt man ju aldrig heller i någon cyanursyra, om man inte häller i den separat förstås.

Utloggad monne81

SV: ORP-mätare
« Svar #36 skrivet: juni 11, 2012, 19:57:26:26 »
Monne, vad händer med mätvärdet om du ändrar flödet?

Även "konsumentprodukten" Minimastern har flödesreglering till proberna så helt oviktigt kan det ju inte vara. Dock skulle man ju gärna klara sig utan det om man kör ett litet hobbymätprojekt - det verkar ju kunna fungera bra ändå som sagt.

vid ökat flöde så ökar kloret och vice verca. jag har testat att koppla likt minimastermetoden också men då var det väldigt svårt o få ett stabilt värde. Men jag tror att minimastern har mycket högre toleranser vad gäller flödet och mätning av nivåerna.

Läste precis att minimastern vill ha mellan 0.4 och 0,8 l i minuten för att kunna dosera korekt.  och inte larma

Utloggad Trollmann

SV: ORP-mätare
« Svar #37 skrivet: juni 11, 2012, 20:27:19:19 »
Vi har ju automatiken på Redox-mätning, men kontrollmätningen (tabletter) mäter fritt klor och vad vi kunnat se så följs de åt väldigt bra. Dock så har vi ju ingen cyanursyra i vår pool (inomhuspool). Men kör man med automatik och flytande kemikalier (i vårt fall natriumhypoklorit och saltsyra) så fåt man ju aldrig heller i någon cyanursyra, om man inte häller i den separat förstås.

Vad jag hört så skall man hålla lite cyanosyra även ifall man inte behöver(uv ljus), det gör kloret mindre irriterande för huden. Rek värde är väl 30ppm?
PP-pool 6*3*1,5 isolerad.
Dalas pooltak
Atlas Scientific ph, oRP, ph-, klor automation via esphome och Home Assistant

Utloggad Fiskarn

SV: ORP-mätare
« Svar #38 skrivet: juni 11, 2012, 22:46:48:48 »
Någon som vet om det blir skillnad mellan att mäta pH och ORP i två parallella kopplingar gentemot att sätta dem efter varandra (i ett längre rör)?
Blir ju lite mindre kopplingar om man sätter proberna efter varandra.
6,6x4,1 Octavia Folkpool, saltvatten.
Pooltak Aluna Wariant lågt.
Minimaster för styrning/dosering av klor och pH.
UV-rening Auto UV-75 från Pahlén.

Utloggad Erica

SV: ORP-mätare
« Svar #39 skrivet: juni 12, 2012, 01:09:00:00 »
Vad jag hört så skall man hålla lite cyanosyra även ifall man inte behöver(uv ljus), det gör kloret mindre irriterande för huden. Rek värde är väl 30ppm?

Vi har alltid kört utan i vår inomhuspool och aldrig haft några problem med det. I en utomhuspool går det ju däremot åt mera klor om man inte har cyanursyra i.

Jag gjorde ett test förut för att se hur pass flödeskänsliga våra prober är. Det var rakt inget vetenskapligt test, men jag stängde en bit på en ventil så att flödet reducerades - vild gissning kanske till hälften, och observerade under 5 minuter (ok, lite för kort kanske). Redoxmätaren rörde sig inte det minsta. pH-mätaren gjorde en liten, liten rörelse uppåt men det var så lite att det inte aktiverade någon syrainsprutning.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag