VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Svavelsyra som ph justerare  (läst 6083 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SARROW

Svavelsyra som ph justerare
« skrivet: augusti 01, 2018, 16:52:53:53 »
Förbrukar så förfärliga mängder ph justerade. Kan ta hem gratis högkoncentrerad svavelsyra, skulle det funka att justera ner ph med ? Har även citronsyra om det funkar.?

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Svavelsyra som ph justerare
« Svar #1 skrivet: augusti 01, 2018, 20:05:54:54 »
Varför så väldigt mycket pH-justering ? Vi använder saltsyra och så gör de flesta som har automatiksystem med flytande klor. Det går inte åt mycket (en 25 l dunk räcker ett par år trots att vi har inomhuspool och alltså året-runt-drift).

Svavelsyra låter mindre lämpligt. Visserligen sänker den definitivt pH men svavel måste ju hamna i vattnet och svavelföreningar är ofta väldigt illaluktande. Citronsyra är ju en oerhört mycket svagare syra så då skulle det nog gå åt stora mängder i stället. Kanske får vattnet citronsmak ?

Utloggad MathiasS

SV: Svavelsyra som ph justerare
« Svar #2 skrivet: augusti 01, 2018, 20:33:14:14 »
Svavelsyra säljs av flera butiker som phsänk så det lär fungera utmärkt, har dock ej använd det själv.

Håller med om att man bör reflektera över varför det går åt mycket syra, har också väldigt blygsam förbrukning av sådant.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad aromata

SV: Svavelsyra som ph justerare
« Svar #3 skrivet: augusti 01, 2018, 20:56:56:56 »
Saltsyra består ju av väte (sänker pH) och klor - precis vad en pool med högt pH behöver. Svavelsyra borde ju ge en ackumulering av svavel - vad det innebär på sikt törs jag inte svara på.

Om pH är instabilt bör du nog kolla alkaliniteten eftersom den styr vattnets förmåga att buffra pH-värdet.

Utloggad ADymne

SV: Svavelsyra som ph justerare
« Svar #4 skrivet: augusti 01, 2018, 22:36:09:09 »
Nu har jag ingen lång erfarenhet av poolägande (3 månader), men det fungerar bra att använda svavelsyra för pH sänkning.

Som tidigare nämts så kolla dina värden, när vi körde i gång vår pool så ställde jag in att pH skulle vara på 7,4 och då gick det åt stora mängder syra för att pH drev uppåt hela tiden, alkalinitet låg på 80-100 så man kan tycka att det borde vara stabilare. Höjde pH inställningen till 7,6 och då blev pH stabilt och sänkte syraförbrukningen till uppskattningsvis 1/10 del.

Off topic: Saltsyra vs svavelsyra.
Vi har en Aseko doseringsanläggning och jag var i kontakt med leverantören i Tjeckien av anledningen att andra reglersystem oftast använder saltsyra, de sa att vi absolut inte borde använda saltsyra på grund av att gaserna från saltsyra är aggressiva och kan migrera ut genom slangen i syrapumpen eller vid ett eventuellt läckage och skada/oxidera elektroniken inne i styrenheten. Nu har denna styrenheten pumparna integrerade i samma enhet som elektroniken så det är kanske är en extra försiktighetsåtgärd. Under säsongen har det har gått åt knappt en halv dunk,15 kg, svavelsyra av okänd styrka, och det luktar inte svavelväte ännu i alla fall.


Utloggad MathiasS

SV: Svavelsyra som ph justerare
« Svar #5 skrivet: augusti 01, 2018, 23:13:00:00 »
Angående saltsyra: det har leverantören helt rätt i, men ändå fel. Den enkla lösningen på problemet med saltsyran är att spä ut den till en koncentration under 10%. Då slutar den förångas och problemen är borta. Spä ut den vill man göra oavsett, det är inte trevligt med så stark syra i de volymer vi pratar om här.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad SARROW

SV: Svavelsyra som ph justerare
« Svar #6 skrivet: augusti 02, 2018, 10:27:59:59 »
ok. Så slutsatsen vart att skippa det helt. Vill ju inte ha nå svavel lukt. Tycker poolen blir grumlig när det kommer uppåt 7.6ph och sänker man  er det till 7.4 så klarnar det.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Svavelsyra som ph justerare
« Svar #7 skrivet: augusti 02, 2018, 11:09:00:00 »
Vattenkemin är nog knepig om man gräver ner sig jättedjupt är ett antagande från min sida. Det beror nog på ett antal saker i vattnet hur det uppför sig, som vi som poolägare aldrig mäter. Vårt vatten vill ligga på 7.6. De gånger jag försökt med pH sänk första säsongerna så gick det bara ner tillfälligt, sedan gick det upp till 7.6 igen. När jag monterar min Minimaster som ligger i garaget och väntar på ny bod och skulle försöka göra precis som ADymne så tror jag också att jag skulle ha stor åtgång av syra. Men det visar sig väl när jag har monterat den. Någon gång i framtiden.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Svavelsyra som ph justerare
« Svar #8 skrivet: augusti 02, 2018, 23:11:17:17 »
Ur alla synpunkter är det bäst att köpa 10%-ig saltsyra i dunkar. Vi köpte en gång koncentrerad saltsyra och gör aldrig om det. Gaerna som ryker från den är extremt ittiterande och man måste ha andningsskydd, skyddsglasögon, gummihandskar, hela alltet. Dessutom gör ångorna att olika detaljer i teknikrummet blir starkt korroderade på kort tid. Med 10%-ig syra slipper man allt detta, ja skyddsglasögon och hanskar rekommenderas ändå i fall att det skulle skvätta något. Dessutom är priset på den koncentrerade syran så pass mycket högre att slutpriset för  den syra man förbrukar blir ungefär detsamma.

Swr är möjligt att det kan fungera med svavelsyra också, men svaljonerna kommer ju i poolen och vad de reagerar med vet man inte. Många svavelföreningar har stark lukt, som t.ex. svavelväte, merkaptaner m.fl. även i låga koncentrationer. Fråga t.ex. någon som bor inom några mil från en sulfatmassafabrik...

Utloggad MathiasS

SV: Svavelsyra som ph justerare
« Svar #9 skrivet: augusti 03, 2018, 00:13:41:41 »
Tycker det är synd att förkasta svavelsyra alternativet baserat på spekulation i denna tråd. Fakta är att svavelsyra säljs för detta ändamål av folk som borde veta. Verkar rimligt att lita på det. Känner man sig ändå osäker kan man ju verifiera uppgiften direkt med pahlen för stt vara säker.

Erica, du brukar vara faktabaserad in dina inlägg, varför gissar du här?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan