Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Alger och grönt vatten, problemlösare  (läst 1188 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
Alger och grönt vatten, problemlösare
« skrivet: augusti 01, 2018, 15:32:03:03 »
Jag tröttnade på att få alger vid botten kanten och ca 10 cm upp efter ej bad under några dagar, varit samma problem varje år, bytt till pumpar med högre flöden, bytt från patron filter till sand filter, kemikalie värdena har varit bra.
Problemet har nog aldrig varit för klena pumpar lr för lite mängd vatten som pumpats, lr renings metod, utan att cirkulationen ej gått på rätt ställe.
Därför man på en "Riktig" pool ofta sätter 2 inlopp och skimmer i motsatt riktning, dock tycker jag att dessa inlopp också brukar sitta "högt" hos dom 2 jag varit hos med riktig allafall. Och badhus har jag ej tänkt på riktigt hur dom sitter.
Botten cirkulationen var problemet, precis som det var för några vintrar sedan, efter ej bad i bubbelpoolen på 1.5 månad och jag skicka in vattnet upptill, borra nytt hål och flytta ner så jag skicka in i typ botten, aldrig haft problem sedan dess.
Gjorde ett test med stora poolen samma princip.
Har också filmat vattnets cirkulation och det går nu både runt på botten och på ytan, i en cirkel som leder ända till ytskimmern.
Observera flugorna på ytan, termometern, och trapp stolpen, där syns cirkulationen tydligt, det är nästan intill vindstilla när jag filmar.

OM PROBLEM ATT SE I FULL HD SÅ KLICKA IN PÅ "YOUTUBE" TEXTEN, EJ SPELA UPP HÄR DÅ!



Jag har alltså satt dit en skimmerslang nippel samma som man använder till ytskimmern vid insuget, har jag satt på utblåset och provat satt på en slang och lagt på botten i rundad riktning.
« Senast ändrad: augusti 01, 2018, 15:38:06:06 av Zenon »
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Alger och grönt vatten, problemlösare
« Svar #1 skrivet: augusti 01, 2018, 16:25:16:16 »
Jag har ju precis som du skriver två inlopp. Det ena är riktat så mycket ner som det går, det andra är riktat så mycket åt sidan som möjligt. Jag har liknande vattenflöde som du på ytan, det mesta skräp som kommer i som flyter ett tag åker ut i bräddavloppet.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Alger och grönt vatten, problemlösare
« Svar #2 skrivet: augusti 01, 2018, 20:13:54:54 »
Man får ju kontrollera poolens geometri och rikta sina munstycken efter detta. Ingen vattenvolym skall ju förbli stillastående. Vi har också två munstycken, ett som är riktat ganska nära ytan och ett som går mycket djupare. Båda är lagda åt samma sidriktning så att vi får som en virvel i poolen.

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Alger och grönt vatten, problemlösare
« Svar #3 skrivet: augusti 02, 2018, 13:05:35:35 »
Självklart är det viktigt hur man riktar dom, men min synpunkt var att det är placeringen som är viktigast, tänker sätta ett till vid botten pluggen till nästa år i min :)
Då det inte hjälper att rikta då mitt är vid ytan, och blir böjt uppåt av slangen utanför, så vattnet blir ändå vid ytan fast jag riktat max neråt. Annars skall jag kika efter 90graders böj som passar på intex gängor. Bör kunna finnas? Ta bort kulgrejen o smälla dit en sån.
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag